Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Les Missions Pedagògiques al cinema

    Jaume Carbonellabril 18, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Fotograma de 'Estampa 1932', de José Val del Omar | còpia restaurada de La Filmoteca - Institut Valencià de Cultura
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Una camioneta circula per camins intransitables, travessa un riu i avança pel mig del camp. Arriba un moment que les mules i els cavalls han de prendre el relleu i recorren encara un bon tros fins a arribar al seu destí. Mitja dotzena de missioners traslladen de poble en poble projectors, gramòfons, llibres i pintures. En arribar s’improvisa una instal·lació elèctrica i a la nit s’ofereix una sessió de cinema. Tothom ha deixat les seves llars i es reuneix per contemplar bocabadats per primera vegada –per moltes persones serà l’única a la seva vida– la màgia d’unes imatges en moviment. Enmig del documental apareix aquest rètol: “Els primers amics de les Missions (Pedagògiques) són els nens”. L’endemà al matí segueix l’escola ambulant amb classes a l’aire lliure: conferències, lectures poètiques, música, jocs i dansa. En una altra seqüència, quan la caravana missionera arriba a un altre poble que ja coneix la seva tasca, s’organitza una nodrida manifestació de benvinguda presidida per la bandera republicana.

    Això és el que explica Estampa 1932, del fotògraf i cineasta José Val de l’Omar, un curt de 18 minuts, mut i filmat en blanc i negre. Molt s’ha escrit sobre el projecte republicà de les Missions Pedagògiques, que tractaven de fer arribar la cultura als llocs més recòndits, pobres i abandonats de la geografia espanyola. (vegeu l’article sobre les Missions Pedagògiques que vaig publicar el desembre de 2016). Enguany, amb motiu del noranta aniversari de la proclamació de la II República, s’han publicat diversos textos sobre el que sense dubte constitueix l’edat d’or de la nostra pedagogia, ja que algunes de les seves aportacions teòriques i experiencials, amb les seves pertinents adaptacions als nous temps, continuen sent enormement vigents encara avui.

    Què hauria ocorregut si la reforma educativa republicana no hagués estat soscavada d’arrel pel franquisme? Què saben avui les noves generacions d’aquella efervescència educativa i humanitzadora?

    Més enllà d’altres evocacions m’assalten dues preguntes. Què hauria ocorregut si la reforma educativa republicana, amb totes les iniciatives promogudes per una generació de mestres savis i entusiastes, no hagués estat soscavada d’arrel per la dictadura franquista? Fins a on hauríem arribat? I la segona té a veure amb la memòria i l’oblit. Què saben avui les noves generacions d’aquella efervescència educativa i humanitzadora que, malgrat la seva brevetat, va aconseguir avenços més que tangibles? Què s’ensenyarà a les escoles després de l’aprovació de l’anunciada llei de la memòria democràtica? Es diu sovint, i amb raó, que les ales del futur es despleguen a partir de les arrels del passat. Mai és tard per mirar enrere de tant en tant, escapant de la tirania del present, amb una mirada segrestada per la resolució de l’urgent que, amb freqüència, no atén el més important.

    Fotograma de ‘Estampa 1932’ | còpia restaurada de La Filmoteca – Institut Valencià de Cultura

     

    Aquest documental s’ha projectat recentment en el marc de Xcèntric, el cinema del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB). Es tracta d’un lloc de trobada per públic, cineastes i estudiosos amants del cinema d’assaig, més creatiu i experimental. Des de fa ja alguns anys comptem amb l’Arxiu Xcèntric, que ha anat recollint aquest tipus de cintes, algunes de producció pròpia, sobre diverses temàtiques socials i culturals. També s’ofereixen activitats pedagògiques, teòriques i pràctiques, així com programes itinerants. L’última exhibició cinèfila d’aquest mes d’abril se centra en la pedagogia: a les escoles, mestres i alumnes. A banda del documental de Val de l’Omar, s’han projectat alguns curts de la sèrie infantil de Farocki sobre els infinits jocs fantasiosos que s’imaginen un parell de nenes abans d’anar a dormir, diverses reflexions sobre la figura autoritària del professor i la rigidesa del sistema educatiu i alguna experiència on es mostra la relació de l’escola amb l’entorn.

    Cal destacar dues cintes de llargmetratge: Le moindre gest, fruit de la trobada entre el reconegut educador especialitzat en autisme i discapacitat cognitiva Fernand Deligny i el cineasta Josée Manenti, una rondalla educativa, entre la ficció i el documental, on la càmera s’utilitza com a instrument pedagògic per transcriure els desplaçaments, gestos i moviments de la infància autista al servei de la inclusió educativa i social. Deligny, influenciat per les idees del mestre Celestin Freinet i pel psicòleg Henry Wallon, va ser un dels primers a plantejar alternatives radicals a la institucionalització de l’educació especial, mostrant com la vida en comunitat afavoreix un major desenvolupament integral i benestar dels nens i nenes amb algunes afectacions de diversitat funcional. La segona és la sèrie de Vittorio De Seta, Diario di un maestro, de la qual ens ocuparem en el proper article.

    Còpia restaurada de La Filmoteca – Institut Valencià de Cultura

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cccb memòria històrica missions opinió segona república
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La ‘tercera onada’ de grups confinats a les escoles, molt més suau que la segona
    Next Article
    Reportatge
    Aules hospitalàries: aprendre amb pijama i ensenyar des de la diversitat
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}