Una presó educadora
Històries, propostes i intervencions per no tornar-hi
Jordi Enjuanes i Yanina Diaz
Editorial Octaedro
Aquest és un llibre escrit des del cor, fet des de les emocions i els sentiments i experiències personals de dos professors universitaris amb vocació de servei, que a més a més són educadors socials i treballen en centres penitenciaris.
La presó ha de ser una escola, però no de delinqüència, sinó de ciutadania, de noves oportunitats i des d’on poder tornar a la comunitat de la qual formen part reeducats. Aquesta és la funció de les presons: motivar i promoure canvis que ens ajudin a no caure de nou en la comissió de fets delictius.
Els autors donen veu a interns i professionals. Una veu sincera i a vegades dura, treta de la seva experiència real i que contribueixen a il·lustrar unes emocions que ens permeten entendre i viure la complexitat de l’execució penal en privació de llibertat, Són pàgines que dialoguen entre la pràctica i el sentit acadèmic de la praxi educativa.
El nom dels seus capítols il·lustren molt el contingut d’aquest llibre: Emocions, Ignorància, Dol, Esperança, Compromès, Aferrament, Coratge, Solidaritat, Anhel i confusió i Esperança.
El pròleg està escrit per un intern del CP Lledoners, on explica la seva estada a la presó i com l’han ajudat els educadors del centre.
Lectures que fan lectors
Cristina Correro i Joan Portell
Editorial Eumo
Cristina Correro és doctora en educació i especialista en literatura infantil. Les seves línies d’investigació engloben la literatura infantil (0 a 8 anys) i la literatura infantil digital. Col·labora com a crítica a Llibres al replà i a la revista Faristol.
Joan Portell és pedagog, professora de literatura infantil i juvenil a la Universitat de Girona i a la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha estat director de publicacions i editor al servei de publicacions de l’Associació de Mestres Rosa Sensat. I entre d’altres, forma part de l’equip de crítica de Llibres al replà.
El llibre està organitzat en quatre capítols
1.- “Vet aquí una vegada…” Els orígens de la literatura infantil i juvenil
2.- “Tots per un i un per tots” Una literatura i molts llibres per a cada edat
3.- Com una novel·la. Anàlisi i crítica de la literatura infantil i juvenil
4.- “Llegim, llegiu, maleïts…” Educació literària, el pla lector a l’escola, a la biblioteca, a casa.
La bibliografia amb què es tanca el llibre, molt àmplia i variada, i molt actualitzada, està referenciada per cada capítol.
Utilitzarem les pròpies paraules de l’autora i autor en l’apartat “A tall de tancament”, per explicar, clarament l’objectiu: “És per això, que aquest llibre, elaborat amb rigor acadèmic però allunyat de la retòrica i la narrativa pròpies d’aquest àmbit, conté la convergència necessària entre teoria i pràctica, recull allò que ha esdevingut la Literatura Infantil i Juvenil al llarg dels anys i pretén donar resposta a les necessitats de mediació”.
“Som conscients que la cultura canvia i que l’evolució és imparable, però marcar els elements imprescindibles per conèixer, per entendre i per formar part de la societat, és responsabilitat de la nostra mediació. Hi ha uns autors, unes obres, uns textos que ens ajuden a entendre qui som, quins valors compartim amb la comunitat que ens acull, quines qualitats ens fan humans. I, conscients d’això, en aquest llibre hem fet una selecció acurada de títols que haurien de formar part del pla de lectura de tots els infants i joves del nostre entorn. Un pla lector, que més enllà de la seva funció a voltes massa curricular, ha d’entendre’s com una eina de dinamització cultural, d’immersió social i de formació individual”.
Una història del català a l’escola
Del Decret de Nova Planta al 25% del castellà
Joan Ridao
Pòrtic Edicions
Una història del català a l’ensenyament des del Decret de Nova Planta fins a l’actualitat recent, és un treball molt específic. S’ha escrit sobre la repressió genèrica del català al llarg d’aquest període, però la singularitat d’aquest assaig és la seva referència exclusiva al món escolar.
Treball molt ben estructurat amb 7 capítols clars i ben pensats, és un treball que es basa molt en l’estudi i comentari de les lleis, decrets i ordres que va voler imposar el castellà com a llengua substitutòria del català, molts cops sense molt èxit i on l’escola era el pal de paller per poder-ho portar a la pràctica.
En Joan Ridao, conegut jurista i polític, doctor en Ciència Política i de l’Administració, llicenciat i màster en Dret , professor de Dret Constitucional a la UB i ha estat lletrat major del Parlament i membre del Consell de Garanties Estatutàries de Catalunya. Amb aquest currículum és un gran coneixedor del tema i sobretot des del punt jurídic, que per molts de nosaltres és un món de difícil accés.
En resum un llibre clar, ben estructurat i que ens ajuda molt als docents a entendre la repressió de l’Estat sobre el català, sobretot en el camp de l’educació.
La LOMLOE: Una oportunitat per millorar la societat del s.XXI
Varis autors- DOSSIER Graó
Editorial Graó
Un dossier molt ampli i variat que analitza aspectes teòrics, però també diverses experiències sobre la implementació de la LOMLOE.
Se’ns planteja en la introducció: “El temps no ha jugat a favor de l’apropiació veritable d’un canvi de model competencial i compromès amb els problemes del segle XXI, com és l’impulsat per la LOMLOE. És justament ara, passat ja el primer trimestre del curs escolar, quan gran part del professorat, estudiants i famílies prenen consciència del canvi que s’està experimentant i de la seva importància per a la formació de la ciutadania del segle XXI. Així mateix, és ara quan els centres escolars necessiten aprofundir en els marcs teòrics que hi ha darrere aquesta reforma (inclusió educativa, enfocament competencial i personalització de l’aprenentatge, entre d’altres), identificar els canvis, els desafiaments i les oportunitats als quals s’enfronten, i conèixer experiències reals que ja es duguin a terme en altres centres per poder-s’hi inspirar i adaptar-les al context propi”.
El Dossier està organitzat en tres grans blocs i en l’elaboració han participat 32 professionals (22 dones i 10 homes) de diverses zones geogràfiques d’Espanya i amb una trajectòria destacable en etapes i contextos educatius diferents.
Al final hi trobareu també una àmplia bibliografia.
Molt interessant per a qui està en actiu en el món educatiu, però també per a les persones que tenen interès en aquest món.
Confianza, oportunidades, tiempo
Mirar, imaginar, construir el futuro con los ojos de los niños
Aldo Fortunati. Biblioteca de infantil50.
Editorial Graó
Aquest volum presenta una sèrie de reflexions i experiències recollides per un centre d’investigació i documentació anomenat Bottega de Geppetto sobre les escoles infantils d’un poble de la Toscana italiana de San Miniato, construït a finals dels anys 70 del segle passat, que va ser fruit del compromís de les dones que ho desitjaven poderosament afirmant el seu dret al treball i d’una forma de responsabilitat social respecte a l’educació dels infants de forma complementària de la responsabilitat educativa de les famílies cap als seus fills.
Va comptar amb el suport de l’administració i és molt interessant com a model educatiu en l’edat més primerenca i, en termes més amplis, s’ha construït una xarxa de relacions nacionals i internacionals que ha propiciat una densa xarxa d’intercanvis i relacions que han fet d’aquestes escoles un referent en el debat de l’escola infantil i han servit d’inspiració a molts professionals d’aquesta etapa.
Col·laboracions, bones pràctiques, enfocament educatiu, espais, el joc; les famílies, la formació, el protagonisme de l’infant, la participació i el plaer de l’experiència formen part del contingut, molt ben estructurat i amb fotografies en colors que acompanyen els exemples de les diferents activitats.
Després de l’emergència sanitària viscuda des de la Covid19, el valor de les escoles d’educació infantil, escoles bressol, poden ser un element d’equilibri per conciliar de manera efectiva a les famílies en les seves responsabilitats educatives en un marc comunitari que els cuida a partir dels ciutadans més petits.
Tot això el converteix en un model de qualitat i de bones pràctiques que pot ser de molta ajuda als docents, en temps actuals de confusió i poc temps per a la reflexió en conjunt.
Como yo lo veo, como yo lo leo
Dislexia en primera persona
Sheila Calvo, Aina Calvo
Editorial Graó
Aquest és un llibre escrit a quatre mans. Sheila Calvo, autora principal, és una adolescent que ha volgut compartir la seva experiència personal en un relat vibrant que combina la paraula escrita amb les seves pròpies il·lustracions, i Aina Calvo, impulsora de què l’Aina es llenci a escriure amb només 17 anys, és professora de la Universitat de les Illes Balears i tieta de l’Aina.
Com diu Francisco Imbernón al pròleg: “La diversitat, en aquest cas centrada en la dislèxia, no és únicament una tècnica pedagògica, o una qüestió merament metodològica, sinó una opció social, cultural, ètica i política que cal assumir per la societat i els equips docents que han de decidir i concretar quins aspectes atendre, com actuar, amb quins recursos, quan i fins quan ho han de fer i pensant sempre en l’alumnat”.
El llibre ens obre una finestra perquè entri aire fresc que ens permet pensar en aquests canvis i l’experiència de la Sheila és una aportació important a la millora de l’educació.
L’índex del llibre ens dona molta informació del contingut i les finalitats del llibre: Biografia escolar de Sheila; El diagnostic. Què m’està passant; Primeres sensacions, primeres reaccions; Els canvis en el centre educatiu; Dislèxia en família; El meu dia a dia en el sistema educatiu; Distopia/utopia; No ens rendim; Ningú ens va dir que era fàcil.
Un llibre dirigit a la gent que viu o conviu amb la dislèxia a casa seva o a l’aula i vol ajudar a ensorrar el mur d’incomprensió que tantes vegades separa les persones dislèxiques de la felicitat.
El asesoramiento psicopedagógico a debate
Teresa Huguet, Eva Liesa, Joan Serra-Capallanera
Editorial Graó
Les tres persones coordinadores d’aquest llibre són expertes no només per la seva formació universitària, sinó també per la seva pràctica en aquest àmbit de treball i per la seva reflexió exposada en diverses publicacions.
Han coordinat la tasca de trenta-nou persones expertes de diversos llocs de l’estat espanyol.
En la introducció ens expliquen: “Aquest és un llibre que fa al si del Consell de Redacció de la revista Ámbitos de Psicopedagogía y Orientación en qüestionar-nos si els models organitzatius, bàsicament equips de sector i orientadors de centre, on s’assenta el treball psicopedagògic públic s’ajusten i responen a les actuals demandes i necessitats dels centres escolars. En plantejar-nos la ubicació i la relació professional amb les institucions educatives ens qüestionàvem, alhora, les finalitats, funcions i rols de la professió des de la necessitat de llegir-les a la llum de les importants transformacions socials i culturals de les últimes dècades”.
“Des del primer moment, el convenciment que qualsevol prerrogativa i debat sobre la tasca de la professió ha d’afavorir i incorporar de manera ineludible els professionals en exercici, els diversos agents que des d’àmbits no estrictament escolars integren les xarxes col·laboratives sociosanitari -educatives, als professionals vinculats a la formació i construcció de coneixement i als tècnics de les administracions educatives”.
El llibre està organitzat en tres seccions i dintre d’elles molts capítols d’autores i autors diversos per la seva expertesa però també per la seva ubicació geogràfica.
- Fonaments de l’assessorament i la intervenció psicopedagògica
- L’orientació i l’assessorament psicopedagògic a diferents comunitats
- Mirades
És un llibre molt complet i com que cada capítol inclou una àmplia bibliografia, permet seguir aprofundint en aquells aspectes que ens resulten més interessants.
Ser nena, ser nen
Com se n’aprèn, com s’educa?
Rosa Guitart
Editorial Graó
Un llibre molt necessari en els temps que ens toca viure on el paper de ser nena o ser nen, com s’aprèn i com s’educa. Ens cal construir la nostra identitat afectiva, sexual i de gènere respectant les diferències individuals sense supeditar-se als condicionants de la seva societat. Vivim un important canvi social des del descobriment de noves formes de sexualitat fins a l’acceptació de noves identitats sexuals i de gènere. L’autora diu: “Cal no posar límits al que és il·limitat” i ens convida a construir horitzons educatius amplis, i oberts per construir una educació més lliure de prejudicis sexuals, ella ja diu que no és una tasca fàcil: “Cal desaprendre i construir”
És un llibre que ens mostra que desaprendre pot ser fàcil i alhora difícil, però sempre apassionant. Rosa Guitart, amb una llarga experiència docent a la universitat, parla d’una gran varietat de situacions de la vida quotidiana en què les persones adultes interaccionen amb les criatures i poden afavorir formes de convivència igualitàries o de desigualtat. L’autora mostra la descripció i anàlisi d’un ampli ventall d’exemples.
Les explicacions teòriques molt fonamentades amb el degoteig d’exemples concrets, posen en relleu que la història personal de cada criatura és única i cal tenir una educació que la respecti.
Un llibre útil per a pares, mares i educadors que es plantegen què comporta ser una nena o un nen, com s’aprèn i com s’educa en el món actual ple de situacions complexes.
Inclusión: Acciones en primera persona
Indicadores y modelos para centros inclusivo. Manual práctico
Antonio Marquez (coord)
Editorial Graó
L’educació inclusiva implica una actitud personal cap al reconeixement de la diferència com un valor social que es recolza en el desenvolupament dels drets humans.
No és una metodologia, si no una mirada amplia sobre la diversitat de metodologies com el compromís en el disseny d’una educació de qualitat per tothom. Així definiríem la inclusió com un procés de cerca que cada comunitat escolar hauria de realitzar per trobar les millors formes de donar resposta a la diversitat del seu alumnat perquè la inclusió i la igualtat són dos ingredients imprescindibles i irrenunciables per desenvolupar aquesta educació de qualitat.
El contingut d’aquest manual està basat en experiències educatives nacionals i internacionals en un model d’escola inclusiva, que no diferencia entre els alumnes i les alumnes; que planteja un model d’escola centrada en la diversitat, els valors de la participació i acceptació, la solidaritat i la cooperació entre tots els membres amb la finalitat d’aprendre i progressar junts segons les nostres capacitats, interessos i motivacions i en el reconeixement de la feina docent que fa que l’escola inclusiva sigui una realitat necessària per als temps actuals. Un bon repte que fa necessari un bon finançament pels recursos necessaris i la formació dels mestres i docents en el seu conjunt.
El viatge cap a aquesta educació inclusiva s’acompanya dels testimonis en cinc capítols en el que es relaten experiències pràctiques inclusives en primera persona i realitzades en centres reals ben interessants que ens poden servir de model.
És un llibre imprescindible pels qui somien amb una societat més inclusiva, generosa i solidària i treballen per una escola que s’hi assembli.
Generació sènior
Envellir en la societat de la joventut
Maria Jesús Comellas
Pagès Editors
L’autora és doctora en psicologia i professora emèrita de la UAB. Ha promogut diversos projectes i escrit diversos llibres. Des del 2013 gestiona la Xarxa de Coneixement Compartit (XEC3) amb persones jubilades que mentoritzen treballs de recerca de batxillerat i de grau en tres universitats.
El llibre està organitzat en tres blocs que tenen una certa raó pròpia:
– El lloc social de la gent gran. Un apunt previ a les situacions de crisi. S’intenta fer una perspectiva històrica i posar en evidència que els canvis socials provoquen nous models de vida en totes les generacions i, lògicament, en la relació intergeneracional.
– Què vol dir fer-se gran? La mirada interior i la mirada social. El procés d’envelliment d’una generació molt àmplia tant en la quantitat progressiva de persones que hi accedien com de la durada d’aquesta etapa de la vida (entre trenta i quaranta anys) per raó de la millor qualitat de vida i els progressos de la salut.
– Com podem i hem de tractar la nostra gent gran? L’exigència a la societat de revisar la interpretació d’aquesta etapa, assumida encara com un problema, i d’aquí el tracte gens digne que es dona a les persones grans sigui anacrònic, discriminatori, paternalista i Infantilitzant.
En cada un dels blocs hi ha remarcats uns subapartats que plantegen situacions quotidianes que poden il·lustrar l’estat actual per tal de modificar-lo i es proposa un seguit d’arguments que poden afavorir debats, idees i qüestionaments.
Per acabar, abans d’una àmplia bibliografia, trobarem un apartat de Suggeriments i idees. Consideració prèvia amb una reflexió per a cada un dels tres blocs: mirar les actituds, obrir preguntes i afegir idees.
Un llibre que ens posa al davant situacions quotidianes, evidències de les quals en som conscients o que no volem reconèixer. I que ens permetrà una reflexió personal, però molt millor si en podem fer debat no només amb d’altres persones grans, sinó, amb de diverses generacions.
A ritme d’infant
Acompanyament a nens de 3 a 6 anys
Cristina de Sancha
Editorial Eumo
L’autora del llibre diu: ”L’objectiu d’aquest llibre és, ras i curt, transformar la mirada que tenim de la infantesa”, sense deixar les velles idees o creences, fa una nova aproximació al tema de la visió que tenim dels infants. L’estrès infantil, la sobreactivitat, la importància del joc, de com regular el temps i prioritzar el descans, temps per avorrir-se…
Un llibre adreçat als pares i mares que volen saber què fer amb el seu fill en començar l’etapa de l’educació dels 3-6 anys. El llibre dona eines i respostes a les famílies per gestionar situacions i acompanyar emocions derivades de situacions que ens saturen.
Per possibilitar aquests principis explica conceptes i aprenentatges de l’escola que cal saber: com són els nens en l’etapa de 3 a6 anys, el concepte del temps, la importància del joc, l’adquisició del llenguatge, el grafisme infantil, la relació família-escola, com puc acompanyar-lo en el seu creixement i què preocupa a les famílies.
És un llibre útil i pràctic fet per una mestra d’infantil, especialitzada en educació emocional que dona molts recursos pràctics com 28 maneres de demanar com ha anat a l’escola o 30 frases motivadores que podem dir als infants.
L’escriptora sense fronteres
Mercè Rodoreda i la màgia de les paraules
Text: Teresa Muñoz; Il·lustracions: Alícia Caboblanco
Els llibres del Petit Sàpiens
És un àlbum il·lustrat que forma part d’una col·lecció per descobrir els personatges que van fer història, i que va adreçat a un públic jove. Ha rebut el premi Critica Serra d’Or 2022 a la millor col·lecció juvenil.
Són àlbums molt ben il·lustrats amb dibuixos que ocupen gran part de la pàgina i amb poca lletra, la qual cos fa ben atractiva i divertida la seva lectura.
A més, inclou un desplegable i fa referència a diferents recursos visuals: pòdcast, QR, quiz, interactius etc… Malgrat està pensada per un públic jove, es converteix en una eina didàctica molt valuosa.
És el sisè llibre de la col·lecció que ens descobreix la vida de l’autora cabdal de les lletres catalanes i universal en la celebració del 40 aniversari de la seva mort, descobrint-nos una vida apassionant i els fets històrics que la van marcar, així com les seves obres principals explicades de manera senzilla i entenedora. Escriptora amb una vida que no va ser fàcil, però com els seus llibres, fascinant i única.
Els seus llibres han traspassat fronteres i se la reconeix com una escriptora universal. Tot el seu llegat, en un format molt agradable i atractiu.
La poesia a les primeres edats
Inici d’un Itinerari
Cristina Correro i Nuria Vilà
Temes d’infància 79 – Editorial Rosa Sensat
Les autores, especialistes de literatura a les primeres edats (0- 8 anys) i professores de literatura infantil de la UAB, han fet un llibre pensat per a les persones que es dediquen a l’educació infantil i a les primeres edats de l’educació primària i que necessiten recursos poètics per a la formació de petits lectors literaris.
La primera part del llibre comença amb una reflexió sobre la poesia a les primeres edats i per què la poesia dels 0 als 8 anys: poesia i desenvolupament, poesia i cultura, i poesia i escola. Fan una proposta a partir d’ESCOLTAR (54 poesies), MIRAR (24 poesies) i APRENDRE A RECITAR (141 poesies) amb propostes de poesies concretes per treballar a l’aula.
A la segona part hi ha les poesies triades per treballar a l’etapa infantil (0 – 6 anys) tant a les escoles bressol com al segon cicle de l’educació infantil: moixaines, jocs de falda, pictopoemes… i una tercera part dedicada a la poesia al cicle inicial de primària (6-8 anys) amb un corpus poètic de base i poesia PER ESCOLTAR, PER MIRAR, PER APRENDRE I RECITAR i, finalment, al quart apartat, un índex i una bibliografia acurada amb referències a on trobar els llibres amb les poesies treballades en aquest llibre.
Un molt bon llibre amb una reflexió teòrica sobre la poesia a les primeres edats que legitimen els beneficis de la poesia a l’aula i amb una molt bona antologia de la poesia catalana per ser escoltada, mirada i recitada segons les edats creixents des dels 0 als 8 anys.
3 comentaris
Selecció àmplia i de temes variats que són de molt bon tenir presents, més enllà del dia de Sant Jordi.
Gràcies. Els prendrem com a guia.
Moltes gràcies per les recomanacions. No voldria deixar passar aquesta oportunitat sense fer referència al llibre “Educació feminista” editat per Rosa Sensat, per la seva importància en la formació inicial i permanent del professorat.
Bon Sant Jordi!!!
molt interesants aquestes propostes de lectura. .Gracies