Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El retorn de l’antipedagogia vintage i l’obsessió nacionalcatòlica

    Por Otra Política Educativa. Foro de Sevillajuliol 20, 20236 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Il·lustració cedida per Joseba G. Plazuelo
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquests dies s’ha publicat el programa electoral del Partit Popular. És cert que la majoria dels votants, en qualsevol partit, no acostumen a llegir els programes electorals. Encara que és cert que una cosa és el programa i una altra, posteriorment, les polítiques públiques que proposen i imposen segons les circumstàncies, les pressions, els pactes o les històriques obsessions.

    El programa electoral d’educació del Partit Popular no deixa dubtes de la volta cap endarrere de molts aspectes educatius. Però no únicament això, sinó que és profundament reaccionari. Encara que utilitzi termes genèrics i gastats per a fer l’efecte de progressisme i “bonachón” (i això que encara no ha pactat amb VOX el programa de govern central), amb la seva proposta l’educació passarà a les catacumbes educatives i naturalitzarà la censura ideològica a l’escola.

    Les propostes pseudoeducatives del Partit Popular (al servei d’un “gran país”, però no diu a qui servirà d’aquest gran país) les condensa en un apartat de tres pàgines entorn de paraules tan ambigües i interpretables com a excel·lència i qualitat, mèrit, esforç… però que reflecteixen el fons del seu enfocament, selecció i privilegi per a alguns:

    • Reformar la LOMLOE, la qual cosa significa deixar de prioritzar els centres públics sobre els privats (en tots els seus governs han incrementat els concerts i el finançament per a la privada), suprimir l’enfocament inclusiu de l’educació, afermar la religió catòlica en l’educació, evitar l’enfocament ecosocial i de drets humans dels continguts escolars, etc.

    • Gratuïtat de l’educació de 0 a 3 anys, cosa que significa que finançaran més concerts i més escoles privades en una etapa educativa no obligatòria, amb l’excusa d’ampliar l’educació de 0 a 3. Més negoci per a les empreses i fons privats que han vist l’educació com un nou nínxol de mercat. A més, amb un desconeixement absolut dels processos educatius i de l’evolució de la infància, posen èmfasi en la compressió lectora en l’etapa de 0 a 3 anys. Això fa sospitar que el programa li ho han encarregat a XatGPT o que els seus assessors són comercials que no han trepitjat una aula ni vist a un nen en la seva vida.

    • Recuperar les avaluacions estandarditzades en primària i la definició d’estàndards nacionals d’avaluació per a establir rànkings comparatius i competició entre centres, com si d’una lliga de futbol es tractés i no d’un dret. Tornem, a més, a l’estandardització, la qual no té cap impacte en l’avanç o no-avanç dels estudiants. De fet, els resultats de les avaluacions només afecten la reputació de l’escola (per tant, al seu valor de mercat), en comptes de fer costat a aquells centres que escolaritzen a alumnat amb majors dificultats i que necessitarien, per tant, millors recursos.

    • Proposen, com a estratègia per a reduir l’abandó primerenc escolar, vies “atractives i flexibles” la qual cosa sembla recuperar el ja proposat per la LOMCE del ministre Wert, dels “itineraris escombraries”, que tenen la intenció de derivar com més aviat millor fora de l’escola a l’alumnat que més suport necessitaria, deixant-lo a la mercè d’un mercat de treball precari i uberitzat.

    • Per descomptat, reapareix la tan famosa llibertat del PP. Defensar la llibertat dels pares de triar el centre i el tipus d’educació (de tots els centres, també els d’educació especial, que ells no volen en els centres públics ordinaris). És a dir, es reconeix la llibertat d’ensenyament des d’un punt de vista segregador, ja que la “llibertat de selecció” de centre que defensa el PP té una doble orientació: la “llibertat” de les famílies de classe aspiracional per a triar el centre on no hi hagi alumnat divers i només es trobi amb el tipus de famílies amb les quals aspira a relacionar-se; i la “llibertat” dels centres privats-concertats per a seleccionar a l’alumnat que no tingui dificultats, no tingui necessitats educatives específiques o pertanyi a alguna minoria.

    La diversitat desapareix en la ideologia conservadora

    • Respecte a continguts curriculars, hi haurà un contingut comú per a tots amb independència d’on estudiïn, per la qual cosa el context i l’entorn, així com la diversitat desapareix en la ideologia conservadora (com en el programa de Vox, on promocionaven la conservació de litoral marí a la meitat de l’erm castellà). L’autonomia dels centres es converteix en especialització curricular, és a dir, utilitzar-la per a crear centres amb “especialitzacions d’elit” i establir així una forma encoberta de seleccionar a l’alumnat (pensant en l’escola concertada i privada) i un mercat competitiu entre els centres educatius.

    El més sorprenent és l’oxímoron tornant al segle XIX: ‘assegurarem la neutralitat ideològica a les aules’, quan tota educació comporta una visió sobre el model de societat i de valors i principis de convivència

    • El més sorprenent és l’oxímoron tornant al segle XIX, quan encara es feien aquest tipus d’afirmacions: “assegurarem la neutralitat ideològica a les aules” es llegeix en el programa electoral del PP. Quan tota educació comporta una visió sobre el model de societat i de valors i principis de convivència, sigui l’educació familiar, escolar o social. És a dir, tota educació és política. Som éssers polítics (ho estudiem en filosofia, encara que alguns sembla que van suspendre la matèria). A més, aquesta veritable obsessió ha estat ja rebatuda per sentències del Tribunal Suprem sobre el pin parental de Vox respecte al suposat “adoctrinament” en activitats sobre diversitat afectiu-sexual o igualtat.

    •Denominen eufemísticament “equilibri lingüístic” al que realment significa que imposaran més castellà en comunitats autònomes amb llengua pròpia. Quan aprendran que el castellà es domina en totes les comunitats amb dues llengües i algunes amb més precisió i coneixement que en la d’una sola llengua? Però la seva ideologia recalcitrant volen imposar-la contra tota evidència, contra les dades i els resultats de la recerca.

    • Recuperen la metodologia de la “lletra amb sang entra”, explicada eufemísticament amb la terminologia a l’ús del “mèrit i l’esforç dels alumnes i el prestigi de la figura del professor guiaran el nostre model educatiu”. Centrant la responsabilitat dels resultats acadèmics a culpabilitzar els estudiants (mèrit i esforç), convertint les víctimes en culpables. I aplicant el model empresarial al món educatiu, convertint la funció directiva en gerents d’empresa i recuperant de nou la figura del professor com a “autoritat” judicial.

    • I com és lògic revisaran la nova Llei universitària (LOSU). Amb conceptes vagues com a excel·lència, ocupabilitat i una prova d’accés a la universitat comuna per a tot l’Estat. Res nou sota el sol.

    En definitiva, el programa del PP recupera el més ranci de la LOMCE en aquestes tres pàgines i ens proposa una antipedagogia vintage o sigui retro i la defensa d’un model més pròxim a l’escola trigo franquista i nacionalcatòlica del segle passat que a una educació per al segle XXI.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió política educativa Polítiques educatives polítiques públiques
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Les competències digitals de la joventut: ni natives, ni alienes a les desigualtats
    Next Article
    Reportatge
    El cas d’una monitora de menjador obre el debat sobre com parlar de sexualitat amb infants
    Por Otra Política Educativa. Foro de Sevilla

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}