Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    PISA, una mirada des de la desigualtat

    Joan Segarradesembre 28, 20235 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fa unes setmanes es feien públiques les dades de l’informe PISA (Programme for International Student Assessment o Programa Internacional per a l’Avaluació d’Estudiants), basat en l’informe que cada tres anys elabora l’OCDE (Organització per la Cooperació i Desenvolupament Econòmic), i es coneixia que els resultats de Catalunya queien en picat, situant a l’alumnat del nostre país per sota de la mitjana d’Espanya i del conjunt dels països estudiats.

    Molt s’ha escrit i debatut des de llavors, amb aproximacions i visions divergents que auguren un procés complicat a l’hora de trobar solucions i respostes de consens, sigui en forma de pactes nacionals o altres variants. Per això no és objecte d’aquest article aportar més anàlisis de les dades i dels seus motius, sinó més aviat generar enfocaments diferents per aportar noves reflexions.

    Començo amb una primera consideració que pot semblar menor davant la gravetat dels resultats, però que és un indicador més de la feblesa del nostre govern. Si es coneixien les dades, com es va preparar tan malament la comunicació del dia 5 de setembre? Com no es va preveure l’impacte que tindrien sobre l’opinió pública unes dades desastroses i es van cometre errors tan grans en els primers missatges? Durant l’etapa de Josep González Cambray com a conseller d’Educació, analitzant diversos esdeveniments, vaig comentar en un parell d’articles que el Departament tenia un seriós problema amb la gestió de la seva comunicació. Sembla que la situació es manté i seria important posar-hi solució. I em sap greu constatar-ho sent ara consellera una de les polítiques del nostre país que més respecto i valoro.

    Els resultats d’aquest informe han disparat totes les alarmes i, més enllà d’interessos partidistes, els agents implicats miren de coordinar-se per trobar solucions. Però penseu que tothom està igual de preocupat? Jo crec que no. Les dades són un símptoma més d’un problema de fons que de manera insistent i persistent es fa evident un cop darrere l’altra des de fa anys: les enormes desigualtats socials que es viuen a Catalunya. Per això, si les anàlisis se centren exclusivament en els resultats educatius, us puc assegurar que bona part de les titularitats de l’escola concertada i privada i de les famílies que atenen no estan parlant gaire de PISA.

    Afirmar que tota l’escola concertada catalana és elitista i que no atén la desigualtat seria tan estúpid i injust com dir que tota l’escola pública del nostre país és de màxima qualitat i acull de manera equitativa als col·lectius més vulnerables. Ara bé, un mínim coneixement de la realitat educativa permet afirmar que amb unes quantes excepcions, que trobem entre les escoles cooperatives, escoles religioses ubicades a determinats barris i territoris desafavorits i alguns projectes d’iniciativa social amb projectes integradors, la gran majoria de l’escola concertada és una escola que respon, amb diferents graus d’elitisme, a les necessitats de les seves famílies clients per allunyar-se d’una educació pública cohesionadora i igualitària. De l’escola privada no val la pena parlar-ne gaire: senzillament és l’elit de l’elit que mesura l’educació de la mateixa manera que ho mesura tot, amb diners. Només cal que mireu qui són, que fan i com ho fan.

    Dimarts era PISA, però és que dimecres sabíem que, segons un informe d’UNICEF, Espanya és el país de la Unió Europea amb la taxa de pobresa infantil més alta, amb un 27,8%. I encara no fa un mes, ECAS (Entitats Catalanes d’Acció Social) apuntava en el seu darrer informe Insocat sobre “Les fractures internes del sistema de garantia d’ingressos”, entre d’altres dades, que el 42% de les llars amb infants que a Catalunya pateixen pobresa severa, no aconsegueixen sortir-ne. Pobresa extrema, severa i en creixement. La correlació amb l’educació és evident. La incidència de les desigualtats socials sobre l’escola i els resultats educatius està acreditada i no es poden analitzar com dues realitats diferents i paral·leles.

    Des de la gestió de les polítiques públiques es cau sovint en l’error de treballar com si educació, salut, acció social i altres àmbits vinculats fossin compartiments estancs. Res més lluny de la realitat; per això cal atacar de rel els factors causals de les desigualtats socials. Només amb propostes de redistribució de la riquesa, igualtat d’oportunitats i inclusió social real aconseguirem una societat equitativa i més cohesionada. Seguir pel camí que ara recorrem agreujarà any rere any els indicadors i resultats, amb el risc de fractura i esclat social que això pot implicar.

    Finalment, una reflexió que molts i des de fa molt de temps posem sobre la taula. Certament, per resoldre els problemes dels pilars de l’estat de benestar cal escoltar a tots als agents implicats. Però comencem pels qui estan a la trinxera. Escoltem a les docents i educadores; escoltem a les  sanitàries; escoltem a les professionals de la intervenció social. Elles seran sempre les que millor ens podran fer un primer diagnòstic de la situació.

    Aquests darrers dies, analitzant els resultats PISA, la consellera Anna Simó parlava de conjurar-se i fer pinya. Jo hi afegiria mirada global i transversal. Poden ser els primers passos per començar a revertir la situació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Informe PISA opinió PISA Proves PISA
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Millorar la comprensió lectora, una tasca ineludible
    Next Article
    Anàlisi
    Eines per viure
    Joan Segarra
    • X (Twitter)

    Pedagog. Consultor social expert en economia social, tercer sector i educació. Col·labora com a docent a diferents escoles i universitats. Articulista i analista. Coordinador i coautor del llibre Una mirada al Tercer Sector Social.

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}