Aquesta és una informació publicada al web sobre ciència Materia
“Més de la meitat dels ciutadans espanyols creuen que els primers éssers humans van viure al mateix temps que els dinosaures o que les plantes no tenen ADN”, clama José Luis Viejo en una carta adreçada al Ministeri d’Educació, citant dades d’un recent informe de la Fundació BBVA sobre la cultura científica dels espanyols. Viejo, catedràtic de Zoologia de la Universitat Autònoma de Madrid, ha estat el primer a mostrar el seu “profund desacord” amb la reforma del sistema educatiu proposada pel ministre José Ignacio Wert, que suposarà, segons denuncia, “la desaparició dels continguts de biodiversitat del batxillerat” i un agreujament d’aquesta incultura científica a Espanya.
La protesta de Viejo ha circulat entre la comunitat investigadora i ha iniciat una onada de crítiques contra el canvi en la futura assignatura de Biologia i Geologia de primer de batxillerat, de la qual desapareixen els continguts relatius a la diversitat dels éssers vius i la seva classificació, a més de la biologia de les plantes i dels animals en aspectes com nutrició, reproducció i adaptació al medi. Les modificacions s’implantaran, si no hi ha marxa enrere, a partir del pròxim curs escolar, 2014-2015.
A canvi, el Ministeri introdueix continguts de bioquímica, biologia de la cèl·lula i genètica molecular, “igualment rellevants, però ja s’imparteixen a segon [de batxillerat], per la qual cosa planteja una inútil i perjudicial redundància”, segons Viejo. A la resta d’anys de batxillerat, cursats ordinàriament per joves d’entre 16 i 18 anys, no s’imparteixen temes relacionats amb la biodiversitat del planeta, assenyalen els crítics.
“Incompetència”
La sostenibilitat es basa, recorda Viejo, “en un mínim coneixement de la biodiversitat, de manera que és impossible que calin conceptes com ara pesca sostenible, protecció d’espècies, impacte ambiental, etcètera, únicament amb els continguts de l’ESO, necessàriament limitats i superficials”. La seva protesta es repeteix en una sèrie de cartes al Ministeri dirigides per associacions i investigadors a títol personal, a què ha tingut accés Matèria.
Els canvis en els temaris consten en el Projecte de Reial Decret pel qual s’estableix el currículum bàsic de l’Educació Primària, de l’Educació Secundària Obligatòria i del Batxillerat. El projecte ha estat sotmès a informació pública fins al 3 de gener, en plenes festes nadalenques, “amb traïdoria”, segons lamenta l’ornitòleg Mario Díaz, del Museu Nacional de Ciències Naturals (CSIC). Aquest expert ja va denunciar al juny a la revista Science el gir d’Espanya cap a la investigació “de mercat”.
En una carta adreçada el 2 de gener al Ministeri com a president del comitè científic de l’organització conservacionista SEO/Birdlife, Díaz recorda que els continguts relatius a la biodiversitat s’inclouen en el batxillerat de la major part dels països europeus. Per telèfon, l’ornitòleg es mostra molt dur amb les modificacions planejades pel Ministeri de Wert. “A vegades dubto entre si són incompetents o si van de manera molt solapada a adotzenar a la gent, a fer-nos més incultes. En aquest cas crec que és simplement incompetència”, opina. El comitè científic de l’ONG està format per una quinzena de prestigiosos ornitòlegs, procedents de diverses universitats espanyoles i el CSIC.
Biòlegs i veterinaris
La missiva de SEO/Birdlife a Wert és pràcticament un calc de l’enviada per l’Associació Espanyola d’Entomologia, inspirada al seu torn per la de Viejo. El 25 de desembre, en ple Nadal, el president d’aquesta associació, Eduardo Galante, alertava als seus col·legues de la modificació “en què desapareixen tots els continguts de Zoologia i Botànica (diversitat dels éssers vius i la seva classificació, biologia de les plantes, biologia d’animals), substituint-se per altres temes que ja estan inclosos en la Biologia de 2n de Batxillerat”. A més, Galante, que va ser president del comitè espanyol de la Unió Internacional per a la Conservació de la Natura entre 2001 i 2007, pregava un moviment de la comunitat científica contra “una nova agressió al coneixement del medi”.
La carta de l’Associació Espanyola d’Entomologia subratlla, com les altres, que “sent molt necessari per a tots, el coneixement dels animals i les plantes és particularment important per als estudiants que tinguin intenció de seguir estudis superiors de Biologia, Ciències Ambientals, Farmàcia, Veterinària, Enginyeria Agrònoma, Enginyeria de Forests, Ciència i Tecnologia dels Aliments, etcètera”, així com cicles formatius de l’àrea biosanitària i ambiental.
A la seva pàgina web, el Ministeri d’Educació assegura que “si bé el tràmit formal d’informació pública ha finalitzat” el 3 de gener, “estudiarà totes les aportacions que es rebin mentre duri la tramitació del projecte de reial decret”.