Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Pepe Mujica i l’educació: “No es tracta d’oblidar sinó de superar”

    Jaume Carbonellnovembre 27, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    José Mujica (Foto: FinnishGovernment)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La separació per llei de l’ensenyament tècnic del sistema formal va ser el fracàs del que Mujica més es lamenta durant la seva etapa presidencial a l’Uruguai, que va acabar l’any passat. Més en concret, del fet de no haver pogut promoure l’ensenyament d’oficis amb la creació d’una universitat tecnològica pública a l’interior del país: per descentralitzar el sistema educatiu, per oferir sortides ràpides al mercat de treball i per evitar la fugida massiva de joves cap a la capital. Mujica reivindica el valor i la dignificació de la formació profesional: “Perquè amb les mans també es pensa”. Les resistències les va trobar dins la classe política, incloent-hi el seu grup parlamentari, i dins  les autoritats acadèmiques que, en nom de l’autonomia, no fan altra cosa –diu– que reforçar la centralització i posar trabes a tota proposta de canvi innovador.

    Així ho explica amb pèls i senyals al llibre Una oveja negra al poder, que va presentar a Medellín (Colòmbia) el 10 de novembre. Aquest expresident sense palau –seguia vivint i treballant de manera senzilla a la seva casa de camp de sempre– i antic gueriller tupamaro empresonat durant tretze anys, s’esplaia i s’entusisma quan parla d’educació. Explica que va haver d’enfrontar-se sovint a la burocràcia d’Estat, fins i tot per arreglar els edificis escolars. Es declara anarquista crònic i sosté que la millor reforma de l’Estat és abolir-lo: “El problema està en la humanitat que em va tocar viure, que no em deixa viure sense estat. És l’expressió de les nostres mancances, tot i que el 90% de la història de la humanitat va ser sense Estat. L’Estat és la demostració de l’existència de classes en la societat”.

    Seguim a Medellín. El mateix dia de la presentació, des de les vuit del matí ja hi havia qui feia cua –va arribar ser quilomètrica– per escoltar-lo a les set del vespre. Sens dubte avui és un dels personarges polítics més estimats i valorats, sobretot –però no només– a l’Amèrica Llatina. Perquè és un polític atípic i heterodox, que parla de manera planera i sense embuts, mescla els grans conceptes filosòfics i els relats polítics amb els afectes i sentiments, i admet els seus errors i contradiccions. Sovint utilitza metàfores i exemples trets de la seva vida quotidiana: l’amor per la seva gosseta, la cura de les plantes i arbres, amb els quals demostra un gran coneixement, les circumstàncies que li van impedir tenir fills, etc. La seva intervenció, lluny del discurs fred i merament racional del míting polític, s’endinsa en la conversa filosòfica.

    Així, assenyala que la humanitat sempre ha mostrat alhora la doble cara de la consciència i del conservadurisme, i que les persones som una una barreja de solidaritat i egoïsme. Proposa la necessitat d’un canvi de mentalitat i d’una nova cultura, que permeti discriminar allò principal d’allò accesori. “Per a això cal una educació que se centri més en una lectura correcta del futur i que prepari les noves generacions per a un món superpoblat, canviant i amb escassos recursos”.

    Assenyala, també, que estem perdent la batalla contra el consum i la banalització de la vida: “Si pugués destinar alguna cosa per deixar a les noves generacions seria això: destinar més temps a la verdadera vida. La llibertat necessita temps per a la vida. La vida no només és treballar: s’ha de tenir un tros de temps per se lliure”. Sosté que la democràcia no és només una forma de govern institucional sinó, sobretot, una filosofia de vida i una cosa més profunda que enriqueix la relació humana perquè pugui aflorar la llibertat i la convivència.

    Parla de somnis, però amb les potes ben clavades a terra, i fonamentats en la formació, el compromís polític col·lectiu i organitzat, i parant sempre l’orella: “S’ha de tenir el cap obert i escoltar: de qualsevol racó del que escoltem es pot aprendre”. Mujica es posiciona a favor del procés de pau encetat a Colombia, introduïnt els arguments beneficiosos de la pau davant de la lògica de la guerra, mirant d’entendre els dolors de l’altre i mirant esperançadament el futur: “El passat existeix però el que és determinant és el futur. Això és el que et dóna capacitat d’oblidar. Oblidar no, perquè no oblides un rave. Com coi oblidaré per tot el que vaig passar?! La qüestió és superar-ho”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    accés a l'educació CLACSO Educació popular José Mujica opinió Uruguai
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Premis per aprendre a ser més humans
    Next Article
    Actualitat
    Educar la mirada
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}