Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Escoles de Segona Oportunitat: un model consolidat per recuperar els joves del fracàs escolar

    Pau Rodríguezabril 25, 20176 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Els alumnes d'El Llindar aturen la classe de Filosofia per explicar als visitants què és una escola de segona oportunitat / © SANDRA LÁZARO
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Que un de cada cinc joves catalans (18%) hagin abandonat els estudis –percentatge sense comparació a Europa (11%)– no és casual. Molts d’ells acumulen anys de suspensos i frustració en escoles i instituts. I entre els que aconsegueixen el títol de l’ESO, alguns acaben perdent-se en itineraris de formació on no compten amb ningú que els orienti i els acompanyi. Que els pregunti què necessiten. Així s’expressen els qui tenen la sort d’anar a parar en alguna Escola de Segona Oportunitat (E2O), centres d’accés gratuït pensats per fer recuperar les ganes d’aprendre als joves i oferir-los, de manera gairebé personalitzada, propostes de formació professional.

    Aquests centres, que en la seva majoria són fundacions, es van agrupar ara fa un any dins la Xarxa Espanyola d’Escoles de Segona Oportunitat, impulsada per sis escoles i que compta ja amb 22. “Treballem amb els joves un a un, intentant respondre al que necessiten, amb l’objectiu que reprenguin les ganes de formar-se i tornin a entrar al sistema”, exposa José María Usón, director de l’associació i del centre de la Fundació Federico Ozanam de Saragossa. “Molts d’aquests nois i noies estan en situacions de vulnerabilitat a casa, i el que els cal és solucionar coses de l’habitatge, o aprendre a gestionar el temps i les emocions, abans de posar-se a fer lampisteria o perruqueria”, detalla Usón.

    Crescudes als marges del sistema educatiu reglat, aquestes escoles estan atraient ara l’atenció de les administracions catalanes. L’anunci de Barcelona de posar en marxa centres d’aquest perfil, converses avançades amb les conselleries d’Ensenyament i de Treball, Afers Socials i Famílies, i el suport de la diputació de Barcelona són formes cada cop més clares de reconeixement a l’èxit d’un model que ha sabut lidiar amb el sempre temut fracàs escolar. “Ells han de reaprendre a ser alumnes, tornar a tolerar l’aprenentatge, i després nosaltres fem el que calgui per facilitar-los els itineraris formatius”, explica Begonya Gasch, directora d’El Llindar (Cornellà). Amb 400 nois i noies i tretze anys d’experiència, ha estat un dels centres que més ha fet per projectar la tasca de les escoles de segona oportunitat a Catalunya, on s’hi han de comptar també les de Salesians Sant Jordi. 

    “No aguantava les sis hores a l’institut, m’agobiava tota la teoria”, reconeix en Bilal, un adolescent de 15 anys que es rebotava davant els professors i l’expulsaven tot sovint. “Aquí estic millor, faig menys hores i m’escolten més”, valora. A El Llindar en Bilal intenta aprovar l’ESO en unes condicions més flexibles, amb menys hores, alternança de tallers pràctics amb les assignatures habituals, i un tutor que comparteix amb només deu companys. “L’any que ve intentaré fer una formació professional de mecanització”, explica davant una comitiva de professionals d’altres escoles de segona oportunitat que han vingut a conèixer El Llindar i a participar en un seminari sobre aquest tema aquest dimecres al Palau Macaya de l’Obra Social “La Caixa”.

    Un model que neix a França

    Begonya Gasch, al fons, explica el model del seu centre / © Sandra Lázaro

    Entre els visitants s’hi compten quatre centres de França, el país on es va idear aquest model d’escoles per recuperar estudiants que havien desistit i que no trobaven feina. Els qui ara s’anomenarien ni-nis. Va ser l’any 1995. Marc Martin, director de l’École de la Deuxièmme Chance de Tolouse i de l’associació que agrupa els 110 centres que hi ha a tot el país. “Aquests joves són els expulsats del sistema; per ells, aprendre és sinònim de fracàs i humiliació”, exposa Martin, que subratlla que per reconduir-los cap a la formació cal alguna cosa més que una bona oferta de Formació Professional o de cursos de coneixements tècnics.

    “El primer que fem nosaltres és intentar definir quin és el projecte personal de cada jove, i per a això cal avaluar les seves competències, els seus obstacles socials, i evidentment preguntar-los què volen fer”, exposa Martin. És una feina educativa que s’apropa a l’artesania, descriu Gasch. A El Llindar, els educadors destinen de mitjana 2,5 hores a la setmana a trobar-se per reflexionar sobre els seus mètodes i els seus alumnes (coordinacions i claustres apart).

    Itineraris personalitzats

    La personalització dels itineraris és la principal fita de les escoles de segona oportunitat, que s’han convertit algunes d’elles en autèntiques enginyeres de la formació post-obligatòria. En el cas d’El Llindar, ja sigui amb acords amb empreses o mitjançant ajudes públiques, ha aconseguit una oferta que abraça fins a set àmbits laborals –comerç, jardineria, restauració, multimèdia…– i cobreix des del final de l’ESO, adaptada per als qui ho necessiten, fins a la formació professional especialitzada, passant per cursos de Formació Professional Inicial (FPI).

    El més important és que tots aquests itineraris es poden fer sota un mateix sostre, el d’El Llindar, amb els mateixos tutors i cares conegudes, a diferència de l’univers disgregat de cursos i centres que sol ser el món dels estudis post-obligatoris. És per això que aquest centre de Cornellà ha tancat acords amb empreses com Cebado per a la formació de perruqueria o amb Tragaluz per a la restauració. “Les aliances amb empreses són fonamentals per a nosaltres”, exposa Gasch, que defensa un model de formació dual on els joves poden aprendre mentres treballen.

    Una alumna d’El Llindar, al taller de fusteria. / © Sandra Lázaro

    A França, les escoles de segona oportunitat són de titularitat municipal o regional, però estan gestionades en la seva majoria per entitats socials. A Espanya, les iniciatives que hi ha, privades totes, aconsegueixen el finançament ja sigui per subvencions públiques o per ajudes d’empreses privades. I és que la gratuïtat és una condició indispensable per treballar amb joves en situacions tan complicades. Però aquest és un camí que els desgasta. De fet, un dels motius de la constitució de l’associació Escuelas Españolas de Segunda Oportunidad és demanar que les ajudes s’adaptin més a les seves necessitats. “Sovint es dóna el cas de que les subvencions van de setembre a juny, o que tenen com a finalitat cursos concrets, quan nosaltres ens movem per altres paràmetres”, diu Usón.

    Fins ara, totes aquestes escoles s’havien buscat la vida per la seva banda. Algunes, com la d’Usón, durant dècades. Amb la constitució de l’associació, el que volen també és fer aflorar totes les escoles de segona oportunitat que hi ha i certificar-les. És per això que han desenvolupat tota una sèrie de criteris i principis que comparteixen. Entre ells, promoure la formació “integral” de la persona, la col·laboració amb empreses de l’entorn o la provisió d’acompanyament i orientació.

    El pas per aquests centres pot ser crucial per a molts dels joves que posen rostre al 18% de l’abandonament escolar. Un d’ells podria ser l’Ari, que amb tota serenitat explica que uns “problemes psicològics” que va patir l’any passat la van abocar al xoc amb els professors del seu institut. “No feia res a classe, de vegades em rebotava i em renyaven sovint”, recorda. Des que la van traslladar, assegura estar “molt millor”. En la difícil cruïlla que sol ser l’adolescència per a alguns, l’Ari va tenir la sort de trobar-se amb El Llindar.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    abandonament educatiu prematur educació emocional el llindar escoles de noves oportunitats formació professional Fracàs escolar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    3 camps per recórrer per l’escoltisme d’avui
    Next Article
    Opinió
    Acollir i acompanyar el dol en l’etapa d’educació infantil
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Opinió
    L’educació emocional a les aules: la clau pel desenvolupament complet i benestar dels infants  

    març 18, 2025

    Opinió
    Transformar des de la raó

    desembre 17, 2024

    Opinió
    Com aprenen els joves que necessiten Noves Oportunitats?

    desembre 9, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}