Sota el títol Per un tracte just i equiparable. Igualtat, gratuïtat i diversitat, cinc patronals de l’escola concertada (Fundació Escola Cristiana, Agrupació Escolar Catalana, Confederació de Centres Autònoms d’Ensenyament de Catalunya, Federació Catalana de Centres d’Ensenyament i Associació Professional Serveis Educatius de Catalunya), dues federacions de famílies (Fapel i CCAPAC) i els tres sindicats més representatius (USOC, CCOO i UGT) han convocat una concentració la plaça Sant Jaume de Barcelona el proper dilluns 28 de juny, a les 18 hores.
Segons expliquen les entitats convocants en un comunicat, la concentració és un “acte unitari del sector per a reivindicar-se com un actiu necessari del sistema educatiu, així com per cridar l’atenció davant” la complicada situació en què es troba. En aquest sentit, demanen al nou conseller, Josep Gonzàlez-Cambray, un “diàleg sectorial fructífer amb la nova Administració per tal de trobar solucions acordades a les diverses problemàtiques que ens afecten”.
Els convocants reclamen, en primer lloc, el “desplegament definitiu de la LEC” per tal “que aporti seguretat i respecte als drets –inclosos els constitucionals– reconeguts en matèria educativa a les famílies, a les titularitats i als treballadors/es dels centres concertats”. En segon lloc, demanen “la millora del finançament del mòdul econòmic del concert que permeti arribar de forma progressiva, però decidida i efectiva, a la gratuïtat de la plaça escolar”.
I, en última instància, reclamen “una rebaixa de les ràtios en consonància amb la natalitat actual, que garanteixi el manteniment de l’ocupació i aporti millor qualitat al sistema”. Sindicats, titularitats i AMPA de l’escola concertada sostenen que hi ha “elements de caràcter estructural” determinants per entendre el moment: la davallada demogràfica o la manca de solució al problema de l’infrafinançament crònic dels centres educatius concertats”, a més a més dels “perjudicials efectes de la pandèmia en les economies familiars d’àmplies capes de la població”, la qual cosa dificulta que es puguin fer càrrec del “finançament complementari del cost de la plaça escolar que hauria d’assumir l’Administració”.
A banda, afegeixen, hi ha també decisions de l’Administració que “no només no ajuden, sinó que tenen un efecte contrari”, com ha estat el canvi de criteri en la concertació d’unitats de P3 en relació al curs actual, amb la “consegüent afectació en les plantilles i el mòdul de despeses, o la indefinició dels ajuts a l’escolarització de l’alumnat amb necessitats de suport educatiu” i la “supressió d’unitats que reuneixen els requisits establerts”, es queixen des de l’escola concertada. “En aquest context –subratllen– es fa necessari articular fórmules de recol·locació de les plantilles, sigui en el propi centre o en d’altres, i exigir la corresponsabilitat per a l’escolarització equilibrada de l’alumnat”.