Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » La perspectiva de gènere guanya terreny a les universitats de parla catalana (però queda camí)

    Actualitat
    La perspectiva de gènere guanya terreny a les universitats de parla catalana (però queda camí)

    Redacciónovembre 3, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El 7 de març de 2017, aquest diari va publicar una notícia amb aquest titular: “Només un 17% dels graus universitaris tenen assignatures sobre gènere (i la meitat són optatives)”. Es referia a l’estudi que acabava de presentar la Xarxa Vives (que aplega 22 universitats de Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears, Catalunya del Nord, Andorra i Sardenya) en el qual s’analitzava el nombre de graus i postgraus que havien introduït la perspectiva de gènere en els seus estudis. “Bona part de l’alumnat es titula sense saber res sobre el gènere dins la seva disciplina”, es lamentava Tània Verge, professora de la UPF coautora de l’informe i actual consellera d’Igualtat i Feminismes de la Generalitat catalana.

    L’estudi La perspectiva de gènere en docència a les universitats de la Xarxa Vives. Situació actual i reptes de futur s’ha repetit quatre anys després, aquest cop dirigit per les professores María José Rodríguez Jaume i Diana Gil González, de la Universitat d’Alacant, i amb la participació de 20 universitats, quatre més que el 2017. I les millores són palpables: augmenten el percentatge de les assignatures de gènere obligatòries als graus i postgraus (si bé ara mateix només el 16% dels graus inclouen aquestes assignatures en els currículums), el 70% de les universitats de la Xarxa ja ofereixen formació en perspectiva de gènere al seu personal docent i investigador, i el 95% disposen de pla d’igualtat per a canalitzar l’agenda de gènere en la docència universitària. En l’àmbit dels estudis de doctorat, 9 de les 20 universitats participants a l’estudi imparteixen un programa especialitzat en gènere, el que suposa només un 2% de l’oferta.

    “En incorporar la perspectiva de gènere –escriuen les autores en la presentació de l’informe–, les universitats contribueixen a impulsar el principi d’igualtat entre dones i homes a través de la pràctica docent. Un alumne sensibilitzat i amb formació específica és capaç d’identificar els biaixos i la discriminació de gènere. Aquesta formació els converteix en agents del canvi ja que, una vegada superada la seua formació universitària, aplicaran aquests coneixements transversals als seus respectius àmbits laborals”.

    Propostes d’actuació

    Entre les propostes d’actuació que planteja l’informe adreçades a accelerar les polítiques d’igualtat en el context universitari, hi ha la necessitat d’incrementar la formació de gènere en els estudis de grau de manera obligatòria i una major presència de programes de mentoria dirigits a alumnes universitàries. A més, Rodríguez Jaume i Gil González apunten la necessitat d’implementar una estratègia educativa sistemàtica i dirigida al professorat, per què la transversalització de gènere en el procés d’ensenyament-aprenentatge s’incorpore de manera efectiva.

    Pel que fa a l’àmbit del reconeixement, el text recomana fer visibles els discursos sobre gènere i igualtat en els actes institucionals, garantir la coordinació acadèmica i científica amb equilibri de dones i homes, així com enfortir les posicions ètiques en igualtat real de les universitats com a institucions socialment responsables i avançar en la transparència universitària amb enfocament de gènere.

    Observatori d’Igualtat de Gènere

    Coincidint amb la publicació de l’informe, la institució ha posat en marxa l’Observatori d’Igualtat de Gènere de la Xarxa Vives, que té com a finalitat l’elaboració d’estudis sistemàtics i periòdics, basats en dades i amb perspectiva comparada, en matèria d’igualtat per raó de gènere a les universitats. L’Observatori naix amb vocació de generar coneixement útil per a les universitats en la definició de les seues estratègies i polítiques d’igualtat.

    Amb l’objectiu de visibilitzar la informació aportada pels informes i fer-la accessible a la comunitat universitària, als diferents agents amb competències en màteria d’igualtat i a la societat en general, la Xarxa Vives d’Universitats ha publicat al seu web un seguit d’indicadors interactius relatius a la presència de les dones i del gènere en diferents col·lectius de les comunitats universitàries (alumnat, PAS i PDI), així com a la presència del gènere en els estudis. La interactivitat de l’espai permet comparar les dades entre els diferents períodes de temps analitzats, descarregar les dades i fer-les navegables des de qualsevol dispositiu.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    gènere Xarxa Vives
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’ensenyament de l’Islam arriba a les aules de les Illes Balears
    Next Article
    Opinió
    Només una mica del que faig com a psicopedagoga a un EAP
    Redacció

    Related Posts

    Anàlisi
    A les clarianes del bosc: el saber que sosté la vida

    novembre 25, 2025

    Opinió
    El jo en escena. Joves, pressió social i identitat

    novembre 24, 2025

    Reportatge
    Graduacions amb retorn social

    novembre 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.