Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
El 7 de març de 2017, aquest diari va publicar una notícia amb aquest titular: “Només un 17% dels graus universitaris tenen assignatures sobre gènere (i la meitat són optatives)”. Es referia a l’estudi que acabava de presentar la Xarxa Vives (que aplega 22 universitats de Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears, Catalunya del Nord, Andorra i Sardenya) en el qual s’analitzava el nombre de graus i postgraus que havien introduït la perspectiva de gènere en els seus estudis. “Bona part de l’alumnat es titula sense saber res sobre el gènere dins la seva disciplina”, es lamentava Tània Verge, professora de la UPF coautora de l’informe i actual consellera d’Igualtat i Feminismes de la Generalitat catalana.
L’estudi La perspectiva de gènere en docència a les universitats de la Xarxa Vives. Situació actual i reptes de futur s’ha repetit quatre anys després, aquest cop dirigit per les professores María José Rodríguez Jaume i Diana Gil González, de la Universitat d’Alacant, i amb la participació de 20 universitats, quatre més que el 2017. I les millores són palpables: augmenten el percentatge de les assignatures de gènere obligatòries als graus i postgraus (si bé ara mateix només el 16% dels graus inclouen aquestes assignatures en els currículums), el 70% de les universitats de la Xarxa ja ofereixen formació en perspectiva de gènere al seu personal docent i investigador, i el 95% disposen de pla d’igualtat per a canalitzar l’agenda de gènere en la docència universitària. En l’àmbit dels estudis de doctorat, 9 de les 20 universitats participants a l’estudi imparteixen un programa especialitzat en gènere, el que suposa només un 2% de l’oferta.
“En incorporar la perspectiva de gènere –escriuen les autores en la presentació de l’informe–, les universitats contribueixen a impulsar el principi d’igualtat entre dones i homes a través de la pràctica docent. Un alumne sensibilitzat i amb formació específica és capaç d’identificar els biaixos i la discriminació de gènere. Aquesta formació els converteix en agents del canvi ja que, una vegada superada la seua formació universitària, aplicaran aquests coneixements transversals als seus respectius àmbits laborals”.
Propostes d’actuació
Entre les propostes d’actuació que planteja l’informe adreçades a accelerar les polítiques d’igualtat en el context universitari, hi ha la necessitat d’incrementar la formació de gènere en els estudis de grau de manera obligatòria i una major presència de programes de mentoria dirigits a alumnes universitàries. A més, Rodríguez Jaume i Gil González apunten la necessitat d’implementar una estratègia educativa sistemàtica i dirigida al professorat, per què la transversalització de gènere en el procés d’ensenyament-aprenentatge s’incorpore de manera efectiva.
Pel que fa a l’àmbit del reconeixement, el text recomana fer visibles els discursos sobre gènere i igualtat en els actes institucionals, garantir la coordinació acadèmica i científica amb equilibri de dones i homes, així com enfortir les posicions ètiques en igualtat real de les universitats com a institucions socialment responsables i avançar en la transparència universitària amb enfocament de gènere.
Observatori d’Igualtat de Gènere
Coincidint amb la publicació de l’informe, la institució ha posat en marxa l’Observatori d’Igualtat de Gènere de la Xarxa Vives, que té com a finalitat l’elaboració d’estudis sistemàtics i periòdics, basats en dades i amb perspectiva comparada, en matèria d’igualtat per raó de gènere a les universitats. L’Observatori naix amb vocació de generar coneixement útil per a les universitats en la definició de les seues estratègies i polítiques d’igualtat.
Amb l’objectiu de visibilitzar la informació aportada pels informes i fer-la accessible a la comunitat universitària, als diferents agents amb competències en màteria d’igualtat i a la societat en general, la Xarxa Vives d’Universitats ha publicat al seu web un seguit d’indicadors interactius relatius a la presència de les dones i del gènere en diferents col·lectius de les comunitats universitàries (alumnat, PAS i PDI), així com a la presència del gènere en els estudis. La interactivitat de l’espai permet comparar les dades entre els diferents períodes de temps analitzats, descarregar les dades i fer-les navegables des de qualsevol dispositiu.