Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Una formació per afrontar el futur amb èxit

    Redacciónovembre 19, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Abans de l’inici de la pandèmia teníem clar que les noves tecnologies havien vingut per quedar-se, però encara les vèiem com el futur. Actualment, i per causes sobrevingudes, han fet un gran salt endavant, i ja formen part de les nostres vides de manera inqüestionable. En l’àmbit professional, acadèmic i domèstic.

    El mòbil, tot i que els que ja tenim una edat encara l’utilitzem per trucar, ho és tot menys un telèfon. Hi fem les compres, ens relacionem amb amics i família, paguem als comerços, restaurants, parquímetres…, fem i visualitzem fotografies i vídeos, és el portal de la nostra entitat bancària, el GPS, el navegador d’internet…

    Davant de tants reptes socials i tecnològics ens preguntem com hem de formar en un futur, no tan llunyà, i preveure amb quins actius hem de preparar l’alumnat durant l’ensenyament obligatori.

    La comprensió, entesa com la capacitat d’entendre un text, imatge (fotografia, caricatura), gràfica, taula de dades… tant pel que fa al contingut com a la intenció de l’autor, és i serà sempre la base de qualsevol procés d’ensenyament-aprenentatge, i per tant de la formació personal, acadèmica o professional.  No té sentit llegir si no entenem el que llegim, llegir no és mecanitzar sinó entendre.

    Cada vegada es necessita menys mà d’obra no qualificada, els perfils professionals del futur, molts per definir, requereixen persones que dominin amb fluïdesa habilitats de raonament a partir de l’exercici de  certes activitats mentals, com ara exemplificar, formular hipòtesis, comparar, observar, classificar, etc. El raonament és la consecució de la comprensió.

    L’expressió o habilitat d’usar un idioma, potser hauríem de dir més d’un idioma, amb la finalitat de comunicar-se és un altre dels pilars fonamentals de la formació. No tothom que parla o escriu comunica, per fer-ho cal estructurar les idees amb cohesió, coherència i adequació.  Tot un art a cultivar. Avui en dia, presumptament, s’escriu moltíssim (Missatgeria instantània, xarxes socials…) però això no és escriure, sinó tot el contrari, aquestes innovacions són un dels principals enemics de l’expressió escrita.

    No cal saber quins professionals faran falta ni quines habilitats hauran de dominar els ciutadans, ja que hi ha una sèrie de competències bàsiques que són i seguiran sent l’eix de la formació de les persones

    Un dels reptes més ambiciosos és el d’aprendre a aprendre, la capacitat d’adaptar-se a noves situacions i nous contextos, i en especial a les innovacions tecnològiques que canvien a un ritme accelerat, fent que sigui imprescindible seguir aprenent al llarg de tota la vida. De la mateixa manera que els aprenentatges adquirits en un context determinat s’han de poder transferir a altres contextos. I a més, cada cop hem de ser més autònoms i autodidactes a l’hora d’aprendre, hem de ser proactius. La voràgine de canvis en què  estem immersos requereix persones amb inquietud per aprendre.

    En aquest món cada cop més globalitzat, i per tant més competitiu, no podem fer-hi front des de l’individualisme. Cal que els nostres alumnes aprenguin a treballar cooperativament, dialogar, compartir idees i reptes, treballar en equip.

    Tot plegat ens porta a fomentar la resiliència, capacitat de l’individu per a afrontar amb èxit una situació desfavorable o de risc, i per a recuperar-se, adaptar-se i desenvolupar-se positivament davant les circumstàncies adverses. Si no hi ha esforç no hi ha aprenentatge, si no hi ha repte no cal esforçar-se, si no coneixem la frustració mai serem resilients.

    I tot això sense desatendre els coneixements, ja que són la base de la comprensió, sense els quals podem caure en l’analfabetisme funcional. No podem tenir ciutadans que sàpiguen llegir i escriure, però no siguin capaços d’interpretar un text una mica complex, o escriure’n un amb una mínima correcció gramatical i seqüència lògica de continguts.

    Podríem concloure que no cal saber quins professionals es necessitaran en el futur, ni quines habilitats hauran de dominar els ciutadans de les pròximes dècades, ja que hi ha una sèrie de competències bàsiques que són l’eix de la formació de les persones, i ho seguiran sent sempre. És per tant, en aquestes competències (comprensió, raonament, expressió, aprendre a aprendre, treball en equip i resiliència) on hem de concentrar els esforços, tant des de l’escola com per part de les famílies.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escoles cooperatives opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Viure amb un trastorn de conducta alimentària: «Jo no era conscient de la meva malaltia»
    Next Article
    Anàlisi
    Juan Naya: “El meu somni de Sigena està complert”
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}