El que sí és necessària és una política d’igualtat d’oportunitats seriosa i generosa per a un col·lectiu molt vulnerable i de gran fragilitat social -un 24% de joves, segons l’Anuari 2013 sobre l’estat de l’educació, amb dades del 2012 – que formaran part del nostre futur com a país.
El que sí és necessari és experimentar un model d’ensenyament i aprenentatge diferent a Catalunya que afronti tres reptes en clau de construcció del nostre país:
- Ser conscients que no tenim un sistema educatiu inclusiu i integrador; l’actual genera fracàs i abandó escolar. Potser és perquè no té en compte les particularitats d’alguns joves?
- La generació – real – d’igualtat d’oportunitats.
- L’impuls d’una dinàmica de treball conjunta, transversal dels diferents departaments de la Generalitat abordant la realitat d’aquests joves: Ensenyament – Empresa i Ocupació – Benestar Social i Família – Salut.
Com a país afrontem una realitat molt complexa i, a continuació, assenyalo dues qüestions rellevants en aquest debat a que ens aboquen per a buscar lògiques de treball col·lectiu per afrontar-les.
D’una banda, tenim centenars, milers de joves que no es poden formar, que tenen una molt baixa qualificació acadèmica, que no estan preparats per incorporar-se al món del treball i, el més important: tenen recorreguts vitals molt complicats i difícils. Joves no només despenjats del sistema educatiu o laboral, sinó de la vida. D’altra banda, tenim un sistema educatiu estàndard que any rere any deixa a fora a un gruix d’adolescents i joves prou representatiu; aquest sistema els expulsa i centrifuga generant circuits de segregació i dinàmiques d’exclusió vital.
La solució a aquest problema, que es categoritza com a fracàs i abandó escolar, s’ha afrontat històricament des de la lògica de les convocatòries i subvencions; la lògica de la concurrència pública on prima l’oferta econòmica més baixa i sovint quan els cursos acadèmics ja s’han iniciat.
Aquesta lògica perversa i infernal ha instal·lat en la més absoluta precarietat les ofertes formatives: poca estabilitat, estacionalitat, generació de dinàmiques d’incertesa que provoquen molt desgast institucional i debilitant -àdhuc anul·lant- la funció pedagògica i educativa. Formacions de poca durada, amb caràcter finalista i que no responen a les necessitats reals dels joves.
Davant d’aquesta realitat que ja fa anys que patim als nostres municipis, és urgent i prioritari buscar fórmules que articulin propostes educatives de qualitat, amb acreditacions que encaixin administrativament en l’arquitectura del nostre sistema educatiu, generant una política educativa integradora.
I si parlem d’un únic sistema educatiu amb escoles diferents? Actualment existeixen experiències similars a altres països europeus com França.
Per tant, el que sí és necessari i molt urgent són propostes educatives de qualitat que responguin als interessos i necessitats d’aquest 24% de joves i adolescents. Considero imprescindible inventar maneres diferents d’abordar aquesta realitat, i considerar la proposta de valor d’aquest model que:
- Permet construir a cada jove el seu recorregut formatiu ajustat a les seves necessitats i interessos.
- Possibilita processos personalitzats amb acompanyament subjectiu que els ajudi a afrontar el seu malestar que fa d’obstacle a l’aprenentatge amb èxit.
- Possibilita itineraris formatius flexibles, disposant del temps necessari per fer un bon aprenentatge amb un sistema d’acreditacions que faciliti el trànsit pels diferents nivells educatius.
- S’estructura de forma flexible i integra espais equipats adequadament i els temps necessaris per possibilitar aprenentatges d’alternança entre formació i treball, amb:
- Professionals especialistes per impartir docència i personalitzar l’aprenentatge.
- Organitzacions flexibles per generar aliances d’aprenentatge amb d’altres institucions educatives, empreses privades de diferents sectors.
- Dissenys curriculars en els que la formació professionalitzada i el seguiment de cada jove estigui integrat i articulat amb el territori.
- Adults especialistes per acompanyar aquests joves tan ferits per la vida.
Si la lògica de la convocatòria i la subvenció aboca a la precarietat i la mala praxis, busquem una lògica que ens permeti construir instruments d’equitat educativa i social.
Si això vol dir ser escola de segona oportunitat, no només són necessàries sinó urgents!