Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Els recursos de la LOMCE davant el Tribunal Constitucional

    Els recursos de la LOMCE davant el Tribunal Constitucional

    Elisenda Gonzàlezmarç 26, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

     

    Els recursos d’inconstitucionalitat eren un pas obligat encara que els relativitzin uns recursos que no ho diuen tot, un  Tribunal Constitucional en entredit i un veredicte segurament tardà.

    El termini per a recorre va finir el 10 de març. El recurs d’inconstitucionalitat a la LOMCE el van poder presentar els diputats i diputades socialistes en el Congrés de Diputats en la mesura que sumen un mínim de cinquanta representants. També el varen poder interposar els governs autonòmics que varen voler (Andalusia, Astúries, Canàries, País Basc) i parlaments autonòmics (Catalunya) ja que la Constitució també els habilita per a fer-ho. No podien recorre grups parlamentaris més petits ni organitzacions socials a bastament implantades com són els sindicats CCOO i UGT,  ni la principal federació de mares i pares com és la CEAPA. Aquestes i altres organitzacions -a Catalunya, sobretot, les que s’apleguen en el MUCE- han treballat a fons els motius d’inconstitucionalitat però el seus canals, indirectes, no han acabat de respondre a les seves expectatives. A l’Estat, la Defensora del Poble, també legitimada per interposar recurs d’inconstitucionalitat, va decidir no recorre la Llei. A Catalunya, el Parlament sí va decidir interposar-hi recurs però limitant el seu abast a competències i llengua quan els motius d’inconstitucionalitat, que havia detectat la comunitat educativa i el mateix Consell de Garanties Estatutàries, anaven més enllà. S’haurà d’estar ara atent a altres vies que permetin també arribar al Tribunal Constitucional, com és per exemple el recurs d’empara o vies que, en el seu cas, com manifesta voler fer CCOO, al Tribunal de Justícia de la Unió Europea.

    Segurament cap altre Llei ha patit tantes tatxes d’inconstitucionalitat com la LOMCE. El recurs del PSOE, passant de puntetes sobre qüestions competencials i lingüístiques, ha vist la inconstitucionalitat en una quinzena d’articles. Els recursos provinents de les Comunitats autònomes que han recorregut la Llei posen totes l’accent en la vulneració de competències autonòmiques, amb especial èmfasi en les avaluacions finals d’educació secundària obligatòria i batxillerat i, en el cas de les Comunitats Autònomes amb llengua pròpia (Catalunya i País Basc), també en el tractament de la llengua. Excepte el cas de Catalunya, les altres Comunitats Autònomes tenen també presents en els seus recursos altres aspectes de la Llei no estrictament competencials i lingüístics, entre altres, els seus continguts segregadors o la postergació de la comunitat educativa de les decisions de l’escola.

    Els recursos no ho diuen tot. Probablement no dibuixin prou l’afebliment del dret a l’educació, la postergació de la seva dimensió més pública o el desequilibri de drets i llibertats que fan irreconeixible l’article 27 de la Constitució. Els recursos eren un pas obligat però sense magnificar-lo i sense que sigui un fre per a seguir mobilitzant-nos.

     

     

     

     

     

     

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticlePere Casaldàliga: educació per transformar-se i transformar
    Next Article
    Actualitat
    La comunitat educativa, entre la major autonomia de centres i les reserves pel poder dels directors
    Elisenda Gonzàlez

    Related Posts

    Marta Pontnou a Héctor González: “Em deies ‘és que ets bona’ i això em donava seguretat en mi mateixa”

    desembre 16, 2025

    Carla Galeote a Pili Vidal i Jordi Cano: “Els mestres que m’heu marcat són els que m’heu ensenyat més enllà de la matèria”

    desembre 9, 2025

    Dídac Lee a Manel Montoliu: “Em vau ensenyar la cerca de l’excel·lència, i que sempre es pot fer un pas més”

    desembre 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.