Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    Mireia Orgilés: «Els centres escolars són el lloc idoni perquè els nens i els adolescents rebin formació en gestió emocional»

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Competències i resultats PISA. La pandèmia de l’educació. A Catalunya, i arreu

    Martí Teixidó

    La crisi de la professió docent

    Pedro González de Molina Soler

    Xus Martín: “En l’aprenentatge servei tothom suma”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » SOS Educació

    Opinió
    SOS Educació

    M. Victòria Gómez Serésjuny 25, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fa dies que el silenci és estrany. On són els resultats de les proves de competències bàsiques de primària i secundària? Doncs encara no han arribat, però la consellera d’Educació ja ens ha preparat l’ànim: no seran bons. Vaja, sorpresa!

    Tampoc és que calgui ser vident. Fa anys que el sistema educatiu va de corcoll, o en caiguda lliure, i això no s’arregla amb dos retocs i una roda de premsa optimista. La pròpia consellera ho diu: “no és un objectiu de govern, és una necessitat de país”. I sí, el panorama fa pinta de necessitat urgent.

    Una de les grans assignatures pendents és la famosa escola inclusiva. Bonic terme, eh? Però quan baixem a la realitat, la cosa grinyola. Només cal escoltar els estudiants de màster que acaben de fer pràctiques a escoles del país. Cal dir, no surten gaire eufòrics.

    Vet aquí algun dels seus comentaris:

    • “El discurs inclusiu i el que passa a l’aula són dues pel·lícules diferents.”
    • “Ens demanen massa per anar tan sols. No estem preparats per tanta diversitat.”
    • “La inclusió és possible… si hi ha recursos, lideratge pedagògic i ganes reals de fer-ho.”
    • “Necessitem més formació”.
    • “Caldrien equips d’orientació estables, no només visites puntuals.”

    Aquestes reflexions, que poden semblar dures, no són excepcionals. Són el reflex d’una realitat que es viu cada dia a les escoles i instituts del nostre país. Però enmig d’aquesta ombra, la Conselleria ha anunciat la incorporació de més professionals per al proper curs. Una bona notícia… o potser no tant, S’anuncien nous professionals per al curs vinent: docents i personal d’atenció educativa. Però… qui són exactament aquests nous salvadors? I aquí comença la confusió.

    Potser estem parlant de pedagogs/es, que segons el Llibre Blanc de Pedagogia (CODE), són experts en processos educatius, innovació, orientació i, atenció, inclusió real. El pedagog/a destaca com un expert/a en direcció d’institucions formatives i processos d’orientació i assessoria pedagògica/formativa i en l’aplicació de metodologies inclusives que promoguin l’equitat i el respecte a la gestió de la diversitat en grups i organitzacions.

    El pedagog/a té, tanmateix, una sòlida formació epistemològica, teòrica i metodològica que el/la capacita per a promoure innovacions pedagògiques orientades a millorar la qualitat i eficàcia dels processos de canvi educatius i formatius des d’una consideració tècnica i ètica al mateix temps. Sona bé, oi? Doncs ara caldria que se’ls donés el lloc i les eines per fer el que saben fer.

    Educar avui és més dur que mai, tant per docents com per famílies

    Però siguem clars: afegir més professionals no és la vareta màgica. Necessitem docents i professionals d’atenció educativa formats, però també cuidats, respectats i no cremats com torrades un dijous al matí. I potser ens hauria de preocupar més una dada que ningú sembla mirar: les baixes laborals dels mestres i d’aquests professionals. Quants no poden més? Quants es plantegen no tornar?

    Apostar per perfils ben formats és imprescindible, però no suficient. Cal també una transformació profunda en la cultura educativa. En una societat líquida i accelerada, ens calen professionals tècnicament preparats, sí, però sobretot madurs, resilients i compromesos. I això implica, també, revisar periòdicament la seva pràctica, avaluar-la i cuidar-la, com ja es fa en altres països.

    Educar avui és més dur que mai, tant per docents com per famílies. Xarxes socials, manca de límits, la cultura de l’esforç sota mínims i, sovint, la poca implicació familiar. Tot això mentre es demana al professorat que sigui psicòleg, animador, gestor de conflictes i expert en diversitat. Amb sort, també podrà fer classes.

    És hora d’afrontar la veritat: la situació és greu! Però encara hi som a temps. Es necessita una mirada valenta per dignificar l’educació i els seus protagonistes: Formació, guiatge i acompanyament, recursos i cura del capital més important que té l’educació: els seus professionals.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Col·legi de Pedagogia copec Escola inclusiva opinió pedagogia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Cabòries d’un substitut inestable
    Next Article
    Opinió
    Cinquanta anys construint la Nova Escola Pública
    M. Victòria Gómez Serés

    Doctora en Pedagogia i presidenta del Collegi Oficial de Pedagogia de Catalunya

    Related Posts

    Opinió
    Ajornar el projecte de vida

    juny 25, 2025

    Opinió
    Cinquanta anys construint la Nova Escola Pública

    juny 25, 2025

    Opinió
    Cabòries d’un substitut inestable

    juny 23, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}