En una societat obsessionada amb classificar-ho tot, les persones amb perfils com l’autisme, les altes capacitats intel·lectuals, la doble excepcionalitat, el TDAH o les disfuncions de l’aprenentatge sovint es troben atrapades entre la invisibilització i el malentès.
“Un diagnòstic no és pas un destí” (Olivier Revol)
Aquest article vol anar més enllà de les etiquetes per explorar la complexitat d’aquests perfils i recordar-nos que entendre és molt més que posar un nom.
Compartim una anàlisi i reflexió a partir de la tesi doctoral d’Isabelle Tremblay, que estudia tres perfils psicològics amb característiques úniques. En dones, a més, la perspectiva de gènere hi juga un paper fonamental.
Vivim en una societat que simplifica i classifica. Però, quan es tracta de l’autisme, les altes capacitats o la doble excepcionalitat (2E), aquesta simplificació pot ser nociva. Pot invisibilitzar talents, amplificar dificultats o —encara pitjor— impedir que les persones rebin el suport que necessiten.
Quan explores el món de les neurodivergències, és fàcil identificar-se amb més d’un perfil. De fet, segur que aquesta imatge et sona si ho has explorat alguna vegada:
Imatge original de Katy Higgins Lee. Font: https://www.instagram.com/p/CxJHqypvGjb
Les xarxes socials se’n van omplir, amb la traducció de l’anglès i es va fer viral. Moltes persones confoses, identificant-se amb diverses característiques: “Serà que soc autista?”; “Tindré doble excepcionalitat?”; “Hi ha coses que em quadren… Però això no li passa a tothom?”
L’autora d’aquest diagrama ho va deixar clar quan el va actualitzar el 2023: “Recorda que això és només amb finalitats informatives i no està pensat per al diagnòstic. Autisme, TDAH i Altes Capacitats són termes acceptats actualment, però tots tenen limitacions i no descriuen amb precisió l’experiència real.”
Aquestes àrees superposades representen trets compartits, no exclusius. Malgrat això, sovint fem servir aquestes imatges i les publicacions de xarxes socials com si fossin eines diagnòstiques. Busquem respostes al sentiment de diferència, al malestar, al fet de no encaixar en un món dissenyat per a la norma.
Les etiquetes poden orientar, però també limitar. Cal temps, treball profund i, sobretot, escolta. No n’hi ha prou amb identificar-se amb una llista. Cada persona és un univers.
Ara bé, detectar patrons i perfils comuns ens ajuda a construir eines útils a casa, a l’escola i a la societat. No es tracta de patologitzar per gust o per tendència.
Aquest article vol posar el focus en el qual sovint es difumina entre etiquetes i llistes que han saltat de la clínica al carrer. Encara que et reconeguis en alguns trets, el camí cap a un bon diagnòstic i una millor comprensió és molt més complex.
Tres perfils sovint confosos: autisme, altes capacitats i doble excepcionalitat
Quan pensem en una persona autista, ens venen al cap dificultats socials, rigidesa o hipersensibilitat. Quan pensem en altes capacitats, pensem en excel·lència i genialitat.
Però què passa quan tot això conviu en una mateixa persona? És la doble excepcionalitat (2E): habilitats brillants, amb dificultats per connectar o gestionar estímuls. Aquesta combinació sovint passa desapercebuda, es camufla o es malinterpreta com a falta de voluntat, extravagància o rebel·lia.
Per entendre’ls cal mirar més enllà del diagnòstic i els llistats que fan descripcions impersonals. Hi ha infants i adults lluitant internament, que viurien amb més lleugeresa si fossin vistos en tota la seva complexitat.
Una detecció proactiva i rigorosa hauria de ser un dret educatiu bàsic; no per etiquetar, sinó per comprendre, sostenir i regular
Un dels gràfics més il·lustratius de l’estudi d’Isabelle Tremblay mostra com les dones amb 2E s’assemblen més, en patrons, a les dones autistes, mentre que les dones amb alta capacitat intel·lectual s’aproximen més als perfils neurotípics de la població general tot i que també tenen diferències en les dimensions avaluades respecte de la resta de la població.
Gràfic de Tremblay, I. i Gilbert, E. (2024)
Aquest és un exemple clar de com un bon diagnòstic pot ajudar a entendre’s, conèixer-se i desenvolupar-se, fins a deixar enrere l’etiqueta i viure el més plenament possible.
La detecció precoç és essencial. El context pot modular aquestes condicions cap a més funcionalitat i autonomia. La infància, amb la seva plasticitat cerebral, és una etapa clau per prevenir comorbiditats que apareixen al llarg del neurodesenvolupament.
No podem alimentar una escola que diagnostica per desesperació i medicalitza per supervivència. Calen xarxes preventives, equips estables i treball conjunt dins dels centres. Cal trencar el mur entre educació i salut.
I sense diagnòstic ni cribratge universal, molts perfils —com la doble excepcionalitat i com d’altres condicions— passen desapercebuts. La seva complexitat no es detecta amb observacions puntuals.
No fer cribratges no és neutre: estem deixant alumnat vulnerable a la intempèrie. Per això, el dret a una detecció proactiva i rigorosa hauria de ser un dret educatiu bàsic. No per etiquetar, sinó per comprendre, sostenir i regular.
Perquè mentre debatem protocols, hi ha alumnes i adults que es trenquen en silenci cada dia.
Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.
Ferran Casadó és educador i assessor en Alta Capacitat Intel·lectual. X: @AdultsGifted / Instagram: @gifted_adults || Anna Escobar és psicòloga sanitària especialitzada en adults d’alta capacitat intel•lectual, presidenta d’ACACIA (associació catalana d’adults amb alta capacitat intel•lectual). Escriu a la seva web www.encrisis.net / Instagram: @de_encrisis / X: @aescobaro
Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.
Funcional
Sempre actiu
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferencias
El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
Estadístiques
L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics.El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
Marketing
L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.