Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Ai, això del currículum…

    Xavier Besalúgener 21, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Xavier Besalú és professor de Pedagogia de la Universitat de Girona

    Una de les marques de fàbrica de la reforma educativa que va culminar amb la (ja llunyana: parlem de 1990) LOGSE (recordem: Llei d’Ordenació General del Sistema Educatiu) va ser el currículum. Tot i ser un terme usual en l’àmbit anglosaxó i d’haver tret el nas també a casa nostra arran de la Llei General d’Educació de 1970 (a les acaballes del franquisme), la irrupció, l’abast i l’impacte de l’etiqueta curricular va ser espectacular. I, en termes bíblics, el currículum va habitar entre nosaltres, va arribar per quedar-se.

    Es tracta, com passa sovint en les ciències humanes, d’un concepte amb significats diversos, que posa de relleu la importància d’allò que cal ensenyar o aprendre en les institucions educatives, al costat de com cal ensenyar i aprendre, que és la preocupació que havia focalitzat l’interès i els afanys dels mestres renovadors, sobretot en els països centralitzats, on la prescripció del que calia ensenyar o aprendre ja venia donada.

    La definició més clàssica i persistent de currículum és la que s’ocupa de què han de saber els infants i joves, què se’ls ha d’ensenyar. Parteix de la idea que hi ha una cultura perenne, intemporal i indiscutible, que val la pena transmetre perquè tothom en sigui coneixedor; o bé, que cal difondre i infondre una cultura comuna entre tots els habitants d’un determinat territori per tal que puguin constituir una comunitat integrada i viva. Ja es veu que aquesta concepció es fixa de manera molt especial en els continguts, en els temes i que s’adreça prioritàriament als docents, que són els encarregats de mostrar-los. En una societat saturada d’informacions, és lògic qüestionar la funció transmissora de l’escola; en una societat pluralista i complexa com la nostra, té sentit posar en dubte l’existència d’un cànon curricular. Però continua tenint sentit preguntar-se per la necessitat de fer algun tipus de selecció entre tanta complexitat i abundor, té sentit debatre la conveniència d’un mínim comú per a tothom, no donar per fet que tothom té accés fàcil al coneixement.

    Però la definició més pròpia i moderna de currículum és la que es pregunta què han d’aprendre els infants i joves, quines competències han de tenir per poder anar per la vida amb seguretat i criteri. És una concepció que parteix d’una evidència: no tot el que s’ensenya, no tot el que s’explica a classe, s’aprèn, passa a formar part del bagatge vital de les persones. Per això es fixa en els resultats de l’aprenentatge de l’alumnat, en el seu saber fer, en les seves habilitats i comportaments, en la dimensió més utilitària de l’educació, deixant en un segon terme el seu vessant més formatiu. Sembla evident que la funció de l’ensenyament escolar és que es produeixi aprenentatge, que el bon docent no és aquell que en sap molt del tema, sinó aquell que, sabent-ne, sap fer que els infants i joves s’hi interessin, facin seu el coneixement i el recreïn. Però té sentit preguntar-nos per la funció de l’educació més enllà dels aprenentatges específics, més enllà de la capacitació ocupacional…

    Encara hi hauria una tercera definició de currículum que vindria a dir que és allò que els passa als alumnes com a conseqüència del seu pas per l’escola. Tot i ser una visió molt realista, només podria tenir una concreció a posteriori (acabada l’escolarització) i individual (perquè és evident que no hi ha dues vivències idèntiques) i no ens permetria fer adequadament les funcions de planificació i avaluació processual. Però es tracta d’una visió que ens obligaria a fixar-nos en els efectes d’allò que no ha estat planificat, però que efectivament passa (el currículum ocult), i en la dimensió formativa i en les funcions socials que acompleix l’educació escolar.

    Tot això ve a tomb perquè el Ministeri d’Educació acaba de fer pública la seva proposta de currículum oficial per als ensenyament secundaris obligatoris i postobligatoris. A part de la confusió conceptual que traspua la seva concepció de currículum, feta amb l’ànim de no deixar res en mans de les administracions autonòmiques i del professorat, la seva exhaustivitat i minuciositat és als antípodes del que recomana tant la ciència pedagògica com el sentit comú. Segons el Ministeri, el currículum prescrit l’integren: els objectius, les competències, els continguts, la metodologia didàctica, els estàndards i els resultats d’aprenentatge i els criteris d’avaluació i, com és evident, posar-ho en paper requereix centenars de pàgines… Visca la prudència! Visca la llibertat! Visca l’autonomia professional!

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Final de trimestre
    Next Article
    Actualitat
    Ensenyament canvia les aules d’acollida per aules d’integració social
    Xavier Besalú
    • X (Twitter)

    Professor i Membre del Nucli Paulo Freire de la Universitat de Girona/ Institut Paulo Freire

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}