Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Els alumnes parlen: quines qualitats ha de tenir un bon mestre?

    Anna Torralbofebrer 13, 20177 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Edu Bayer
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “La vista no pot ser vista”, no oblidaré mai aquesta frase. Primer, perquè el professor la repetia sense parar, i en segon lloc, perquè, per més que l’escoltava, mai no l’entenia. El que parlava era un professor amb el nas altiu, que ens mirava a nosaltres, els alumnes, amb avorriment. Era el mateix que ens deia que estava estudiant per advocat perquè els estudiants no valoràvem la filosofia. “Sou una pèrdua de temps”, ens deia. Aquell any vaig suspendre la filosofia de Batxillerat i, per descomptat, la vaig odiar, també. Malgrat que el professor era bo en el tema, mai va aconseguir que entenguéssim la filosofia ni que empatitzéssim; i, encara menys, que l’estiméssim o, com a mínim, que ens agradés una mica.

    Per sort meva, i de molts altres alumnes com jo, l’any següent el professor va agafar la baixa i va arribar a l’institut una professora que ens va fer veure els grans pensadors i els conceptes filosòfics des d’un altre punt de vista. Aquell any vaig aprovar amb molt bons resultats filosofia i anys més tard em matricularia a la carrera de Filosofia i lletres.

    Tots hem tingut tot tipus de mestres, i tots en recordem alguns amb especial afecte. A vegades fins i tot recordem frases o gestos que, en el seu moment (sense saber-ho), van calar en nosaltres per sempre. I això demostra una cosa molt obvia, però poc tinguda en compte: molt sovint ens ensenyen més les persones com a persones, que el coneixement que aquestes puguin tenir. Com a mestres, segurament no arribarem a saber mai si formem part del record grat d’algun dels nostres alumnes (sempre vull pensar que sí, ni que sigui un). El que sí que podem fer és apropar-nos a la visió que tenen de nosaltres, interessar-nos per allò que, com a alumnes, valoren dels seus professors. I és que per més joves que siguin, els alumnes saben bé què és el que els agrada i el que no, el que els ajuda a aprendre i el que no.

    Ara, com a mestra, observo al meu voltant a cadascun dels alumnes, tots ells diferents, i em pregunto què volen i què necessiten. El millor que he pogut fer ha estat parlar directament amb ells, proposar-los que expliquin quines qualitats consideren que ha de tenir un bon mestre. Els joves als quals els ho he preguntat ho han tingut ben clar:

    En primer lloc, un bon mestre o professor ha de ser amable. Aquesta ha estat la qualitat més escrita, i és que per molt contingut curricular que plantegem, entre professor i alumnes, abans de res, hi ha una relació personal. “Si un professor no és amable, em fan perdre les ganes d’escoltar”, comentava un d’ells. I no és d’estranyar. Això ens passa a tots en qualsevol esfera de la nostra vida. Per què hauria de ser diferent amb ells?

    Una altra de les qualitats més desitjada en un mestre és que sigui creatiu, que faci activitats xules i jocs, i no fitxes tota l’estona. Parlem d’innovació? És graciosa aquesta paraula, quan el desig, conscient o inconscient, dels alumnes d’avui i d’abans, sempre ha anat per davant de qualsevol innovació educativa que els adults puguem proposar. El que avui es pugui implementar a l’aula com una cosa innovadora fa anys està en les ments dels nens. ¿O és que, com a alumnes, no preferíem sortir al carrer, fer experiments, jugar i manipular que escoltar una lliçó magistral?

    En tercer lloc, els alumnes han destacat que un bon mestre no ha de renyar cridant. De debò criden els mestres? Per què? Tots sabem de primera mà com de desagradable és que t’escridassin. I, en major o menor mesura, som conscients de la reacció que es produeix immediatament després dels crits: et tapes les orelles, amb la mà o mentalment –desconnectes, vaja–. Els mestres criden per moltes raons, jo mateixa els sento pels passadissos. Criden perquè els alumnes s’asseguin, perquè els alumnes callin, criden perquè un alumne pregunta alguna cosa que ja s’ha explicat, perquè no entenen alguna cosa que ja s’ha dit…

    Sempre em pregunto per què en aquesta professió es permeten conductes que en d’altres, en un context semblant, són impensables. ¿S’imaginen un comercial de telefonia mòbil escridassant a un client perquè aquest no entén com fer servir l’agenda o com connectar-se a una xarxa sense fil? El comercial li retraurà que hagi de repetir-ho? Què és el que fa diferent aquesta situació? Serà que uns són adults i els altres nens, i que a aquests últims no els devem el mateix respecte ni la mateixa paciència? O serà que en el primer cas els diners compleixen una funció coaccionant? Mai he entès certes reaccions per part d’alguns professors i, per sort, veig que molts alumnes comparteixen amb mi aquesta incomprensió. Quan un es fa mestre o professor, sap molt bé que tindrà davant nens i nenes de tots els tipus, i que precisament li paguen per ajudar i explicar, tantes vegades com calgui. ¿Per què es renega, aleshores, d’una part tan essencial i tan bàsica de la nostra professió?

    I això ens porta a una altra de les qüestions també molt comentades entre els alumnes: un bon professor ha d’explicar les coses moltes vegades i ajudar-te si no entens alguna cosa. “Jo crec que ha de parlar amb tu si tens alguna pregunta o dubte i escoltar-te i ajudar-te“, comentava un dels alumnes. És obvi, no? Per això ens paguen. I en aquest cas no importa a quin tipus d’educació ens estiguem referint, perquè fins i tot en aquella més oberta i lliure, els nens reben explicacions d’algun tipus: on són les coses, com utilitzar una eina, etc.

    Per descomptat, ha sortit a debat el tema dels “alumnes preferits“, perquè no ens enganyem, hi ha preferits, i alguns ho saben dissimular millor que d’altres. Com noteu qui és el preferit? “Perquè li pregunten tota l’estona a aquesta persona, perquè se li perdonen més coses que als altres, perquè li diuen que és el millor i que ho fa tot bé, perquè sempre li demanen els favors”. Sí, ho recordo bé, això. El preferit sempre ha estat destacat a classe, perquè tots el vegin, anhelin ser com ell, i, de passada, perquè tinguin clar quin és el model al qual cal aspirar.

    I bé, després hi ha hagut molts altres comentaris, alguns d’ells sorprenentment populars també, com la bona olor: “que no li faci mala olor l’alè”, “que faci bona olor”, “que no faci olor de tabac”. Sens dubte, l’olor corporal ha marcat en el nostre record a més d’un professor, per bé o per mal. I de nou em ve al cap això que em pregunto des que era una nena: ¿Per què els adults demanen coses als infants que ells no compleixen? Des de l’escola sempre m’han insistit en el fet que he de rentar-me les dents després de dinar, i així ho he fet. Aleshores, per què l’alè d’alguns professors fa olor de vi barrejat amb cafè i cigarretes? En més d’una ocasió he escoltat als professors queixar-se de l’olor general d’una classe, o de l’olor o falta de neteja concreta d’un alumne. Ens preguntem de què fem olor nosaltres?

    En fi, aquest article podria no acabar-se mai (als nens i nenes als quals he preguntat se’ls van ocórrer milers de coses), però més que allargar-lo, m’agradaria deixar que fossin els mateixos professors i mestres que entaulessin aquesta conversa amb els seus alumnes.

    Per part meva, després d’escriure tot això, només puc pensar en una cosa: No és potser tot el que s’ha exposat massa obvi? A vegades tinc la sensació que els professors caminem errants i cecs buscant una solució que està just davant de nosaltres, de vegades es diu Clara, Rosa, Carles, Georgina, Lucía, Lucas, Rodrigo…

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La Generalitat engega un màster d’innovació per a docents en actiu de l’escola pública
    Next Article
    Actualitat
    El moment educatiu i la síndrome de Disneyland
    Anna Torralbo

    Mestra d'anglès i membre del sindicat USTEC

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}