Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Aprendre de l’error i la dificultat

    Begoña Gonzálezmaig 16, 20236 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Exàmens de selectivitat / CC by-sa Joxemai (Wikimedia Commons)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Qui vol aprendre ha de començar per aprendre a equivocar-se.
    Noam Chomsky

    Hi ha criatures que no suporten equivocar-se, que tracten desesperadament de justificar el seu error, d’ocultar-lo o d’evadir la seva responsabilitat sobre ell responsabilitzant a uns altres. Moltes d’elles només estan disposades a fer el que els resulta fàcil i es tiren enrere davant la mínima dificultat. Unes altres es queden bloquejades, se senten culpables o tristos, com si un gran pes els caigués damunt davant l’experiència de tenir dificultat o d’errar. D’una manera o d’una altra el que transmeten és una resistència a prendre el risc de fallar, una gran por a l’error.

    El que han vist i integrat les unes i les altres, és que equivocar-se és un problema, alguna cosa que està malament, simplement alguna cosa que no hauria de succeir. Entenen que el que s’espera d’ells és que facin les coses correctament, des dels criteris i valors del seu entorn familiar o escolar, siguin els que siguin.

    Cal preguntar-se llavors com una criatura arriba a una situació en la qual equivocar-se o tenir dificultat és un problema. Per a això, convindria indagar en com vivim i ens relacionem cadascuna de les persones adultes amb aquest assumpte. I mirant a cada criatura, com ho viuen la seva mare i el seu pare fonamentalment. És a dir, quin ha estat transmès conscientment o inconscientment sobre aquest tema. Les persones adultes ens alterem o angoixem de manera desproporcionada al cometre un error?, evitem les dificultats costi el que costi?, assumim riscos (raonables) o perseverem sobre el que ens interessa?

    La cultura de l’èxit excloent

    Bona part del problema en aquest assumpte ve des de lluny i de més enllà de nosaltres, radica en com es relaciona la nostra cultura amb l’error. La nostra cultura occidental ens transmet, sobretot, el valor del resultat, i d’un resultat reeixit, sobre el valor del procés.

    Ja sabem, ens envolta el missatge que per a ser “algú” en el nostre entorn personal, escolar o laboral, hem de tenir èxit en allò que fem, hem de triomfar i això els arriba a les nostres criatures. El reconeixement habitual arriba pel resultat i no pel procés, i totes les criatures necessiten aquest reconeixement. És més habitual sentir missatges com: “Felicitats, ho has aconseguit”, “que bé t’ha quedat”, i no tant en el sentit de: ”com vas aprendre això?”, “què et va resultar més fàcil o difícil?”, “quines coses van passar mentre ho feies?”, etc.

    En això hi ha un component competitiu, triomfem o destaquem sobre uns altres, vencem a uns altres i això ens porta a l’èxit individual. Això no seria un problema sempre que de base sigui clar que tots som diferents i que destaquem, com és natural, en el que són els nostres talents naturals, la qual cosa és el nostre potencial intern.

    El problema és la vivència de la competició com a rivalitat excloent de l’altre, la verticalitat, la creença de triomfar a costa o sobre el fracàs d’uns altres

    D’altra banda, estem constantment canviant i, per tant, avui destaco sobre altre en això i demà un altre destacarà sobre mi en allò. Aquesta diversitat aporta alguna cosa a totes les parts, és la nostra diferència la que enriqueix al col·lectiu. El problema és la vivència de la competició com a rivalitat excloent de l’altre, la verticalitat, la creença de triomfar a costa o sobre el fracàs d’uns altres. En aquest sentit, la cultura africana, per exemple, ens regala el concepte ètic “Ubuntu”, referit a la lleialtat i cooperació entre persones, pel qual si tots guanyen, l’individu guanya. Aquest és el canvi de paradigma que s’està teixint en tots els àmbits de la societat occidentalitzada: la cooperació com a marc per transformar la vivència de l’èxit-fracàs.

    L’error i la dificultat són part del procés natural d’aprendre; una criatura que comença a caminar, per exemple, o una criatura que comença a parlar, no necessiten reconèixer l’error verbalment, ja el fan de manera innata i involuntària; simplement són fidels al seu disseny intern vital, a la forma que la vida ha dissenyat perquè ella aprengui el que necessita per a madurar i desenvolupar el seu potencial; l’infal·lible mètode de l’assaig-error- modificació.

    Aquesta guia interna implica una confiança que desgraciadament es va perdent sota la influència d’un entorn que habitualment afavoreix la por d’equivocar-se.

    L’error i la dificultat com a part del procés d’aprenentatge

    Si mirem el procés intern, podem reconèixer una sèrie de moments en l’aprenentatge que inclou l’error:

    1.-Gestionar les emocions que provoca l’error.
    Es tracta de travessar el malestar emocional per l’expectativa no complerta, que es tradueix en frustració, insatisfacció, impotència, decepció, por de perdre el control sobre la situació i al fracàs, culpa o vergonya per les conseqüències de l’error quan hi ha persones implicades.

    2.-Reconèixer l’error.
    En les criatures requereix una certa edat i maduresa. Però per a arribar a posar-li nom a una experiència com a errònia o fallida, em sembla important que les criatures vegin en els adults aquest exemple, que puguin escoltar: “m’he equivocat!”,” he comès un error”, “allò va ser una fallada meva”.

    3.-Comprendre l’error.
    Es tracta de reflexionar sobre per què es va donar i veure el que s’aprèn amb ell, assumint la responsabilitat de les conseqüències ja sense culpa. Per a això podem analitzar el procés d’aprenentatge en el qual es va produir l’error, veure quins aspectes han funcionat i quins no, de quina altra manera es podria fer perquè el resultat fos més pròxim al meu propòsit. Necessitem obrir-nos i facilitar a les criatures l’hàbit d’una autocrítica saludable.

    4.-Observar el que has après amb l’error
    Es tracta d’adonar-nos de si hem integrat algun canvi en situacions similars a les viscudes amb l’error. Parem esment de manera que no cometem el mateix error de nou o almenys que detectem conscientment una tendència a modificar a través de formes o estratègies diferents.

    Una bona oportunitat per a aprendre de l’error: Els exàmens

    En poques àrees de la nostra vida els errors són examinats amb tant detall i jutjats amb una qualificació com en l’àmbit acadèmic. L’experiència de les proves o exàmens enteses o viscudes com a judici, no ajuda a aprendre de l’error. La ment infantil confon l’avaluació del resultat de l’examen o prova amb el judici cap a si mateix i en un sentit excloent: soc vàlid o no, soc capaç o incapaç. Com si la prova els posés en qüestió com a persones i no fos simplement una manera de contrastar, en un moment donat i en un format determinat, la qual cosa s’ha retingut.

    Com a educadors fomentar i implementar una nova visió de l’error com a part del procés d’aprenentatge, permet que les criatures ho visquin com l’oportunitat de donar-se quanta d’on estan, del que han integrat i el que els queda per aprendre o millorar. Així estaran disposades a desenvolupar estratègies i eines per a superar-se i podran tornar a aquest estat original d’obertura i desig d’explorar i conèixer.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    aprendre aprendre a afrontar reptes Aprendre a aprendre aprenentatge opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els centres educatius es preparen per a la calor
    Next Article
    Actualitat
    Nou cas d’assetjament sexual d’un professor universitari a la Ramon Llull
    Begoña González

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}