Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Avaluacions, notes i resultats: cap a una escola-empresa

    Anna Torralbogener 19, 20187 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Exàmens de selectivitat / CC by-sa Joxemai (Wikimedia Commons)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Es va acabar el primer trimestre i milers d’alumnes van arribar a casa amb el pertinent informe de notes. A alguns i algunes, aquest document els donarà forces i seguretat a l’hora d’afrontar la resta de curs. Per a uns altres, no obstant això, aquest mateix informe podrà significar una decepció: una valoració externa i imposada que no acaben d’entendre. I que un alumne no se senti identificat o no comprengui el contingut d’aquest informe és quelcom que hauria de preocupar-nos, o si més no, fer-nos reflexionar sobre aquest instrument avaluatiu i la manera com l’utilitzem.

    Anem a pams perquè hi ha diferents aspectes a tenir en compte. D’una banda, caldria parlar de la sobre-avaluació a la qual tant l’alumnat com el professorat estem exposats. Un informe cada tres mesos, no serà massa? Fem nombres: des d’aquest primer dia d’escola (a mitjan setembre) fins a les vacances de Nadal, han transcorregut amb prou feines tres mesos; entre els quals, cal no oblidar, hi ha hagut dies festius. Si tenim en compte que el curs escolar ja se sol iniciar amb una avaluació: l’anomenada avaluació inicial (aquella que pretén veure en quin nivell es troba cada alumne a cada àrea); i que dissenyar-la, passar-la, corregir-la i avaluar-la sol prendre de tres a quatre setmanes, ens trobem que el temps invertit, des que sabem d’on vam partir fins que fem l’avaluació trimestral, es redueix encara més, dos mesos?

    Exposat això, la pregunta que ve és inevitable: un trimestre és suficient temps per fer un informe? Fins a quin punt pot donar fe del cicle d’aprenentatge? Estem davant d’un debat cada vegada més estès i més recolzat entre la comunitat de professors, que en pocs anys hem vist com el temps per a l’aprenentatge es redueix cada vegada més en pro de les consecutives avaluacions.

    Fem un supòsit. Posem el cas que un professor/a inicia el curs amb un grup nou d’alumnes. És obvi que li portarà un temps conèixer-los pel que fa a l’àmbit d’aprenentatge: detectar les seves dificultats i els seus punts forts, conèixer el seu entorn familiar i com aquest afecta l’aprenentatge, els seus hàbits d’estudi, etc. D’altra banda, també s’ha de consolidar la relació entre ells, això és, establir empatia i confiança. Per no oblidar, que també ha de crear-se un ambient propici per a l’aprenentatge a l’aula: veure en quina manera el grup aprèn millor, de quina manera distribuir l’aula, etc. D’altra banda, ells també han de familiaritzar-se amb aquest nou context: companys, professor/a, contingut, ritmes, etc. Així bé, sembla difícil que pugui emplenar-se un informe concloent sobre l’evolució i els aprenentatges de l’alumnat en tan sols dos mesos.

    A tot el que s’ha dit, a més, cal sumar-li el fet que (qui més qui menys), tots els professors estem immersos en un procés de renovació/revisió que abasta diferents àmbits: canvis en la metodologia, reptes d’inclusió cada vegada més presents i exigents, nous continguts, nous materials, noves manera i procediments d’avaluació, etc. Amb tot, el que acaba ocorrent és que, quan amb prou feines  has aconseguit fer-te una llibreta de programació, avaluació i seguiment adequada al grup i als nous reptes que t’has plantejat per al curs; quan amb prou feines sents que coneixes al teu grup-classe i comenceu a entendre-us, ja has d’asseure’t i fer un informe que marqui amb una nota fins a quin punt s’han adquirit les competències treballades. Aquest és el moment en el qual t’adones que el cicle del calendari escolar no està en concordança amb el cicle natural d’ensenyament-aprenentatge i fins i tot de la relació alumnat-professorat.

    El sistema educatiu es troba en un moment de canvis i de molts debats que pretenen reajustar els pilars sobre els quals s’assenten les bases de l’educació. Potser és per aquest motiu que ens trobem davant tantes contradiccions. Entre elles, el fet d’integrar l’avaluació contínua (aquella que registra no un punt final, sinó el procés i progrés d’aprenentatge), l’autoavaluació: (aquella que implica a l’alumnat en la seva pròpia avaluació i la dels companys), i les avaluacions per part de l’Estat i dels governs autonòmics: avaluacions diagnòstiques. En què quedem?, ens preguntem els professors. Volem realment aplicar una avaluació contínua i fer a l’alumne partícip del procés? O bé volem seguir donant tots aquests informes qualitatius juntament amb les proves externes, les quals, per cert, cal assajar prèviament perquè els alumnes s’acostumin a la tipologia de preguntes i plantejaments (més proves a passar!)

    Cada escola té el seu propi projecte educatiu, això és cert, però ningú s’escapa de les exigències d’un sistema educatiu que en poc temps ha donat un gir sobtat i abrupte cap als resultats, la qual cosa, a llarg termini, té tota la pinta de voler anar cap a la professionalització de l’educació en el seu aspecte més pejoratiu. Escoles que funcionen com a empreses, les quals, en acabar l’any, fan balanç dels resultats acadèmics (guanys) a partir dels quals marquen ja els objectius i les mesures a aplicar per al curs següent.

    La meitat dels estudiants sent ansietat abans dels exàmens cc by-sa dcJohn348 (Flickr)

    Un sistema que categoritza les escoles segons els seus resultats, gairebé podríem parlar d’un paral·lelisme amb Borsa: L’escola X ha baixat 2,5 punts els seus resultats. Baixa la confiança en aquesta escola i això, sense dubtar-ho, tindrà conseqüències en els inversors (famílies que inscriuen als seus fills a l’escola). Les escoles, per fi, acaben dirigint els seus esforços a guanyar-se la confiança dels millors inversors (famílies amb bons ingressos), perquè d’això dependrà el capital que disposin per fer front a la competència cada vegada més agressiva a la qual estan exposades les escoles-empreses actualment.

    Com podem conciliar aquesta allau d’avaluacions amb l’aprenentatge? Perquè cal dir que es fa difícil, i es treballa sota molta pressió (tant per a alumnes com a professors), quan en l’horitzó sempre apunten les orelles de les notes finals i de les proves diagnòstiques. Si volem que els nostres alumnes s’impliquin de ple en el procés d’aprenentatge: i això significa que des que es comença un tema o projecte, fins al moment d’avaluar el domini de les competències adquirides, ells siguin plenament conscients d’en quin punt es troben; serà necessari disposar de temps.

    Cada vegada som més els professionals que considerem que l’informe qualificatiu trimestral castra un procés que a l’aula té un ritme diferent, i que, en molts casos, també atempta contra la idea, cada vegada més consensuada, que cal atendre als diferents ritmes d’aprenentatge. Ara com ara, encara hi ha molts professors/as que en finalitzar el trimestre corren a recollir notes per emplenar l’informe, perquè durant aquests escassos dos mesos no han tingut suficient temps per fer-ho (hi ha hagut moltes altres coses importants de les quals ocupar-se).

    Per aquest motiu, som ja bastants els que advoquem per reduir el nombre d’informes qualificatius en pro (si fos necessari), d’un informe que tracti aspectes sovint oblidats com són l’adaptació al grup, al professorat, a la metodologia de treball, etc; Un informe que gens tingui a veure amb notes, sinó amb tots aquells aspectes actitudinals i aptitudinals que fan possible que, al llarg del curs, s’assumeixin les competències treballades.

    El seu fill ha tret un bé en matemàtiques, però no sap en quines qüestions ha fallat, o com pot fer-ho per millorar aquests resultats. Les qualificacions no serveixen de gens, si l’estudiant no entén en quins aspectes ha de millorar i com pot fer-ho. Per no esmentar que, com més temps fa que sóc mestra, menys sentit li veig a les notes, doncs, per molt que ens hi remirem, mai són objectives: varien segons el professor/a, l’escola, el poble, la comunitat, etc.

    És hora de dedicar temps a l’aula a pensar sobre els processos, temps per reflexionar sobre quins hem fet, com ho hem fet i com podem millorar-ho. Però per això necessitem que l’ombra de l’informe trimestral no estigui present des que iniciem el curs. Necessitem poder mirar cap a davant i, en comptes d’un mur, trobar una plana d’espai i de temps que ens permeti arribar on volem arribar sense anar coixos.

    El dia en què deixem de veure alumnes que en acabar el trimestre obren el sobre dels informes com quan rebíem les fotografies revelades del laboratori (preguntant-se com hauran sortit) significarà que alguna cosa ha canviat realment.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    autoavaluació avaluació notes opinió Proves diagnòstiques
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Polèmica amb ‘Un infant que creix’, un llibre distribuït a escoles per la Generalitat, per “publicitat encoberta”
    Next Article
    Actualitat
    Les universitats reclamen al nou Govern que recuperi la ‘seva’ conselleria
    Anna Torralbo

    Mestra d'anglès i membre del sindicat USTEC

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}