Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Cau un 20% l’alumnat que fa colònies escolars

    Ana Basantaabril 14, 20235 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Colònies escolars | Acellec
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’Associació Catalana d’Empreses del Lleure, l’Educació i la Cultura (Acellec) alerta que hi ha una caiguda aproximada del 20% d’alumnes que aquest curs no s’han apuntat a les colònies escolars, en comparació amb l’any anterior, a causa de les dificultats econòmiques de les famílies.

    Si bé el nombre de reserves es manté similar, el percentatge de persones apuntades és menor. El gerent de l’Acellec, Pep Montes, indica que “el lleure continua sent percebut com una cosa necessària i interessant, i les famílies ho valoren. El problema és que en cadascuna de les reserves hi ha menys usuaris. L’activitat es manté, però la situació pot ser greu perquè la despesa és la mateixa si hi ha un 15% o un 20% menys d’inscrits i el marge econòmic per sostenir aquesta activitat es redueix o desapareix”.

    “Entenem que això passa perquè les famílies tenen unes dificultats econòmiques que abans de la pandèmia no es produïen”, afegeix. Des d’Acellec, argumenten que les prioritats de les famílies són unes altres, ja que han de fer front a diferents despeses i decideixen prescindir d’algunes.

    Efectes de la covid

    El curs 2021-22 es va recuperar el nivell del 2019, abans de la pandèmia, i va haver-hi un increment aproximat del 10% de mitjana. “El que ens va semblar era que, després de dos anys de pandèmia, hi havia ganes i necessitat”, explica Montes. En canvi, les previsions per a aquest curs parlen d’una davallada mitjana del 20%, en funció de la casa de colònies.

    El punt àlgid de les colònies escolars és a la primavera | Acellec

    L’Acellec havia notat anteriorment una reculada en les colònies escolars per diversos motius. A més de les raons econòmiques, hi ha una desafecció d’una part del professorat per anar a aquest tipus d’activitat per la responsabilitat que suposa estar al càrrec de tantes persones menors d’edat. A més, se sumen dificultats de tipus sindical i laboral perquè no hi ha un sistema de compensació, quan implica una sobrecàrrega de feina.

    Per això, la recuperació després de la covid va sorprendre a les cases de colònies: “No ens ho esperàvem”, reconeix Montes. “Ho atribuïm a què han estat dos anys molt durs i que hi havia la necessitat i les ganes de sortir, que els infants poguessin voltar, que els donés l’aire”.

    Els mesos de primavera són els més forts

    La complicació l’han trobada en aquest curs, quan les reserves es consoliden, però hi ha menys alumnat inscrit a aquestes activitats voluntàries: “Si es manté la reserva, però baixa el nombre d’inscrits, hi ha un efecte: la sostenibilitat econòmica de l’activitat es posarà en risc”.

    Els moments àlgids de les cases de colònies escolars són el mes de novembre i durant la primavera, entre abril i juny. “Que hi hagi colònies vol dir que la instal·lació està oberta i això val diners. És possible que no surti a compte. Les empreses intenten agrupar els grups, per tal de no obrir i tancar, i tornar a obrir i tancar, perquè la gestió laboral i els costos de manteniment es multipliquen”.

    Pep Montes: “Les famílies tenen unes dificultats econòmiques que abans de la pandèmia no es produïen” | Acellec

    En línies generals, les reserves a les cases de colònies es fan amb molts mesos d’antelació, fins i tot des del curs anterior, però el nombre de persones exactes que aniran no se sap fins que s’acosten les dates, fins i tot una o dues setmanes abans. Si se supera el 50%, l’activitat es fa, i això és el que està passant en nombrosos casos, tot i que no sempre surt rendible.

    Per a Montes, “si és conjuntural i només passa aquesta temporada, quedarà en un ensurt, però si no és així, la situació és complicada”. El gerent recorda que, arran de la covid, les empreses van demanar crèdits financers que ara han de tornar, de manera que s’acumulen diversos factors negatius si no remunten.

    Esforç logístic

    Un altre element que les cases de colònies van notar a finals de l’any passat va ser l’augment del preu del carburant. Les famílies, a més de menjar, pernoctació i activitat, han de pagar a l’empresa de transport el cost de l’autocar, i això es va encarir fins al punt que, per compensar, hi havia cases de colònies que oferien entrar a mitja tarda i no al migdia per estalviar un àpat, o bé marxar abans de dinar pel mateix motiu. Segons els càlculs d’Acellec, el preu per àpat seria d’uns 10 euros per persona.

    Pel que fa al conjunt de les colònies, “un preu mitjà podria oscil·lar entre 50-70 euros la nit. Això inclou pernoctació, manutenció, activitats i monitors. Varia amunt o avall segons si és temporada alta (a partir d’ara) o baixa (febrer-març), i si són dos dies (una nit) o tres dies (dues nits). Com més llarga sigui la colònia més barata surt per dia-nit. Les més barates podrien arribar a 35 euros nit, però això ja implica posar molt en risc la qualitat”, explica Montes. “Som una activitat valorada, però es desconeixen les interioritats de la gestió i l’esforç logístic per tirar-la endavant”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ACELLEC colònies colònies escolars educació en el lleure Lleure educatiu
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Com deixar enrere la nostàlgia i ser de nou a l’avantguarda educativa?
    Next Article
    Anàlisi
    La novel·la gràfica com a instrument pedagògic per al dol
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Actualitat
    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    maig 16, 2025

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}