Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Còmics, més enllà dels superherois

    Mireia Bielmaig 16, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Extracte del cartell de la Fira del Còmic.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Dibuixos plens de detalls, reproduccions de tancs a escala real i exposicions de tot tipus i tota mena. Tires còmiques sobre el periodisme de guerra, d’altres amb un profund valor històric i unes quantes més d’alumnes que tot just comencen a dibuixar. 36.000 metres quadrats de relats vinculats als conflictes bèl·lics omplen aquests dies la Fira de Barcelona. La curiositat dels nens i joves que dijous al matí visitaven el Saló del Còmic de Barcelona era proporcional a les historietes que aquest gènere conegut, però menyspreat, desperta.

    La guerra centra el Saló del Còmic que des d’ahir dijous i fins diumenge ocupa el recinte de la Fira de Barcelona a Montjuïc. El certamen arriba a la seva 32a edició gaudint del privilegi d’haver-se convertit en la segona fira més important del còmic a Europa. Amb 150 expositors i una desena de mostres, l’organització preveu que prop de 100.000 persones assisteixin a un saló que retrocedeix en la història per commemorar el Tricentenari, els 75 anys de la fi de la Guerra Civil Espanyola, el centenari de la I Guerra Mundial i els 75 de l’inici de la segona.

    Entreteniment és, probablement, una de les primeres paraules que apareixen a la ment quan se sent a parlar del còmic. Entreteniment, superherois, guerres i videojocs. Carles Santamaria, director de la Fira del Còmic, reconeix que és cert que “el còmic està estigmatitzat i s’associa únicament a l’entreteniment”, que és una funció clau, però assegura que no és l’única. A l’Afganistan, la constitució va prendre forma de còmic, així com també va fer-ho la planificació de part de la guerra a Iraq. Molts autors internacionalment coneguts han fet servir les il·lustracions, les bombolles i l’humor com a mètode infal·lible per explicar històries reals, didàctiques i, a més, entretingudes.

    Segons Santamaria, “cada cop més edats s’endinsen a la lectura del còmic”. Pel director de la Fira, “és un mitjà d’expressió infalible i un recurs de narrativa gràfica que desenvolupa les capacitats artístiques de les persones”. D’aquí que el saló projecti la seva voluntat per fer-se un lloc a les aules. Santamaria està convençut que “el còmic hauria d’estar present com a més nivells de l’ensenyament millor perquè permet desenvolupar moltes capacitats.”

    El còmic, a les escoles?

    L’oferta, per tant, és molt més àmplia i es converteix en una eina potencialment útil a les escoles. Dins del Saló del Còmic s’organitza la setena edició de ‘El còmic: una eina pedagògica’, que busca arribar als professors i pedagogs perquè “perdin la por a utilitzar els còmics dins les aules”, tal com explica el coordinador de la jornada, Oriol Borràs.

    Un total de 123 professors van assistir ahir a les jornades d’enguany, dedicades a la història i la gestió dels conflictes, seguint el fil conductor de la pròpia fira. Després de set anys, la valoració de la feina “de formigues” és positiva, tot i que Borràs reconeix que encara queda molt camí per fer perquè si bé “cada cop hi ha més escoles interessades, una bona part del col·lectiu encara veu el còmic com un joc”.

    Lectura més fàcil

    Des de la fira es proporcionen eines i guies de lectura als professors perquè puguin treballar a classe. Després de la publicació de diversos estudis i informes, com el PISA, que posen sobre la taula la baixa comprensió lectora dels infants i joves, Borràs creu que el còmic pot entrar en acció: “Són llibres amb grans històries que incorporen dibuixos i menys text, un fet que no atabala els nois i els endinsa en el plaer de llegir”.

    Però no es tracta, només, que els infants i els joves agafin un còmic per conèixer el plaer de llegir, sinó per usar-lo com a eina per estudiar altres temàtiques. O almenys això creu Borràs, que afirma que “el toc d’humor i les il·lustracions corresponents també poden fer del còmic una eina secundària en l’estudi d’altres assignatures com la Història, la Biologia o fins i tot, per apropar l’actualitat als alumnes”.

    Més que entreteniment

    El ventall de títols i temàtiques del món del còmic és molt ample i així ho demostren les nombroses publicacions dedicades a històries allunyades dels superherois.  El dibuixant Nicolas Wild, per exemple, va publicar un còmic, ‘Kabul Disco’, sobre l’etern conflicte entre Israel i Palestina i en va editar un altre, més endavant, sobre Corea del Nord, el país amb el règim més opac del planeta. No cal anar tan lluny segurament. El català Oriol Garcia va publicar una sèrie de còmics sobre la història de Catalunya del segle XX. Altres autors s’han decantat per temes més socials com Paco Roca amb el còmic sobre l’Alzheimer ‘Arrugas’ o Miguel Gallardo amb un relat al voltant de la síndrome de down, ‘María y yo’.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    còmics
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleAbandonament escolar, atur i suïcidi juvenil?
    Next Article
    Actualitat
    La llei Wert obliga per primer cop a garantir el concert a una escola que segrega per sexe
    Mireia Biel

    Related Posts

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025

    Opinió
    Pacte nacional per la llengua i educació

    maig 26, 2025

    Anàlisi
    Memòria gràfica de la Segona Guerra Mundial

    maig 26, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}