Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    Contes per a la Coeducació: Fomentant la igualtat i diversitat des de la primera infància

    En el marc de la Diada de Sant Jordi, des de Serveis Educatius Cavall de Cartró, reflexionem sobre el poder transformador de la literatura infantil. En aquest sentit, és a través de la lectura que podem ensenyar als infants a respectar les diferències, a valorar la igualtat i a construir relacions saludables i inclusives.
    Rosa Garcia Rouraabril 22, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Cavall de Cartró
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En el context educatiu i familiar, és fonamental seleccionar contes que fomentin la coeducació i la igualtat de gènere, així com aquells que ajudin a desfer estereotips que, sovint, es perpetuen des de la infància. Els primers anys de vida són crucials per al desenvolupament de la identitat i la comprensió del món. Per aquest motiu, els llibres poden ser una eina poderosa per ensenyar als infants valors de respecte i empatia.

    La coeducació: un valor fonamental

    La coeducació és un enfocament educatiu que busca promoure la igualtat entre homes i dones i canviar els rols de gènere tradicionals. En l’etapa inicial de la vida, és essencial que tant les famílies com els professionals de l’educació fomentin un entorn que no només reconegui les diferències, sinó que també celebri la diversitat. En aquest sentit, els contes poden ser una eina clau en aquest procés, ja que ofereixen models positius i fan reflexionar sobre els estereotips de gènere.

    La influència dels contes en la formació d’identitat

    Les narracions ajuden a construir l’imaginari dels infants i, per tant, és important que els personatges, les accions i les situacions que es presenten no siguin únicament els rols de gènere tradicionals. Així doncs, és essencial seleccionar llibres que presentin personatges diversos i que fomentin la igualtat.

    Des de Cavall de Cartró, triem aquests tipus de literatura inclusiva a les escoles infantils que gestionem i per això,  proposem a les famílies una selecció de 10 títols alternatius adreçats a la primera infància que promouen la coeducació i ofereixen una visió diversa i inclusiva del món.

    “Monstre Rosa”, d’Olga de Dios (Estrella Polar): Monstre Rosa, diferent des del seu naixement, busca un lloc on encaixar i ser feliç. 

    “Rosa Caramel”, d’Adela Turín (Kalakandra): Margarita, una elefanta que no es torna rosa, inspira altres elefantes a viure lliurement. 

    “Em dic pigues”, de Raquel Díaz Reguera (NubeOcho): Pigues explora si hi ha coses de nens i coses de nenes, desmuntant alguns estereotips. 

    “Daniela Pirata”, de Susanna Isern (NubeOcho): Una història que ens recorda que no hi ha coses de nenes i coses de nens. Tots i totes podem ser el que vulguem!

    “Dracs, princeses i roses”, de diversos autors (Barcanova): Dracs bons, princeses esportistes i roses de tots colors canvien els estereotips tradicionals.

    “El drac i el cavaller suculent”, d’Elli Woolard i Benji Davies (Picarona): Una amistat inesperada entre un cavaller i un drac que descobreixen que no són enemics.

    “La fantàstica llegenda de la Jordina”, de Joana Bruna (Ediciones Oblicuas): La Jordina, una noia valenta, salva el poble d’un extraterrestre en una versió moderna de Sant Jordi.

    “Sant Jordi a la cova del drac” (contes desexplicats), de diversos autors (Edicions Baula): Versió totalment capgirada de la llegenda on Sant Jordi és un poruc, la princesa resol el problema i el drac és un cuiner.

    “L’Artur i la Clementina”, d’Adela Turín (Kalakandra): Aquest conte pretén posar en valor el rol femení dins la societat i fer desaparèixer els estereotips sexistes i la discriminació, per tal d’aconseguir un canvi de mentalitat i construir un món millor.

    “La Caputxeta forçuda”. Vivim del Cuentu, il·lustracions d’Albert Vitó (Edicions Baula): Qui va dir que la Caputxeta no podia ser valenta, esportista, decidida i forçuda? I que el llop no es podia esgotar de seguida?

    Així doncs, aquest és només un petit exemple de com la literatura pot esdevenir un mirall de la societat i, com a tal, pot reflectir els valors que volem transmetre als nens i nenes, tot tenint en compte que les paraules i les imatges que veuen i escolten influiran en la seva percepció del món. Un món en constant canvi en la qual la lectura de contes inclusius pot contribuir a la construcció d’un futur més divers i inclusiu.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    coeducació educació inclusiva educació infanti infància infantil Llibres petita infància
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Educateca (14): Llibres sobre educació per a Sant Jordi 2025
    Next Article
    Opinió
    Què passa quan les cançons de casa no sonen a l’escola?
    Rosa Garcia Roura

    Educadora infantil i membre de l'equip de Comunicació i Innovació pedagògica de Cavall de Cartró

    Related Posts

    crònica
    La fe en l’escriptura i altres formes d’estimar sense proves

    maig 22, 2025

    Literatura infantil i juvenil i política: Traces d’una relació històricament problemàtica

    maig 19, 2025

    Actualitat
    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    maig 16, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}