Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Contra la segregació, estem encaixant el quadrat al forat del cercle?

    Josep Manuel Pratsgener 23, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Reunió de la Comissió de Seguiment del Pacte contra la Segregació Escolar, al Parlament de Catalunya | Foto: Parlament de Catalunya
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Pacte contra la segregació el vàrem signar -i assumir!- la immensa majoria de les entitats de la comunitat educativa. Només se’n van autoexcloure uns que van argumentar que els semblava que perpetuava un model que no els agrada.

    Però malgrat alguns, el resultat és positiu. El percentatge d’alumnes -als dos primers cursos de cada etapa educativa- detectats amb necessitats educatives especials de caire socioeconòmic al Servei d’Educació de Catalunya està equilibrat sobre el 14%, a les escoles governamentals i a les escoles d’iniciativa social. I així anirà passant els propers anys per voluntat de les administracions, les escoles i les famílies de la iniciativa social. També es fa un esforç -a contracor, cal dir- des de les administracions per equilibrar els costos, perquè es desprèn del pacte.

    Però el pacte assenyalava que la segregació residencial és un greu problema, que també cal solucionar. Tot l’imaginari col·lectiu dels estatistes en general i l’esquerra en particular ens ha estat trepanant molt de temps amb eslògans com que “els infants han d’anar a l’escola del barri, la més propera a casa”; és veritat a mitges, les famílies haurien de poder triar l’escola que vulguin en igualtat de condicions, la del barri o no.

    També es diu que “desplaçar alumnes a altres zones i barris és negatiu perquè els desarrela”; és veritat a mitges, haurien de poder triar l’escola que vulguin dins del barri, o fora del barri, en igualtat de condicions.

    I també que “la zona educativa és una oportunitat per cohesionar els barris i ciutats”. També és veritat, perquè els infants s’identifiquen amb el més proper i és important la “vida de barri” i la cohesió social.

    El pacte assenyalava que la segregació residencial és un greu problema, que també cal solucionar

    Però les idees, en part molt bones si també consideressin la llibertat d’ensenyament, han topat amb la realitat: la realitat de la segregació residencial, que provoca segregació i guetos a barris desafavorits per la seva situació migratòria, socioeconòmica -sovint de pobresa- i cultural. I aleshores la zonificació esdevé “guetització” i fa gairebé impossible que algú surti de la seva zona perquè vol triar una escola d’una altra zona.

    És un problema complex en què no valen solucions senzilles, i cal treballar des del vessant econòmic, laboral, de l’habitatge, de política social, i també des de l’educatiu. Però fer-ho només des de l’educativa és com dir-li a un infant que encaixi el quadrat al forat rodó. I ens estarem topant amb això permanentment mentre no hi hagi polítiques econòmiques, laborals, familiars, socials, d’habitatge i també educatives que mirin aquestes realitats als ulls per millorar la vida de les persones, no per culpabilitzar els altres, que és el que han fet sempre.

    Les polítiques educatives poden aportar algunes solucions: més professorat, més especialistes, més recursos econòmics allà on cal, i una bona gestió. Les altres polítiques poden ser més lentes, amb una eficàcia a llarg termini, però calia haver començat fa anys, però no es veu una voluntat de millorar la vida de les persones que els permeti accedir a les oportunitats. Potser hauria de ser aquesta la feina que no fan els que ens malgovernen: crear les oportunitats per als que ho tenen més difícil, i no només castigar els que ja les tenen, sinó potenciar tothom cap amunt.

    Un eslògan enganxat a una paret em va cridar l’atenció: “educació per canviar-ho tot”. Està bé. Educació i canvi. Però cal omplir-ho de contingut, responent per què i per a què. El canvi pel canvi ens porta a semblar pollastres escapçats, i les respostes a les preguntes caben en poques frases que considerin la persona -com a ésser humà- en totes les seves dimensions, des de dins i cap a fora, des de la família, des de l’escola i des d’ambdós al món.

    Un país, una societat, no són les seves polítiques, sinó les persones ben educades que aprofiten les oportunitats, que la fan millor. Les polítiques han d’ajudar i no estar al servei d’ideologies que s’han demostrat ja un fracàs evident. Si no pensem en cada persona, en cada família, només seguirem arrossegant-nos cap al precipici que ja albirem.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    famílies Fapel opinió Segregació segregació escolar Segregació sociocultural
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi|Reportatge
    Parlar de racisme a les aules per evitar la violència social i institucional
    Next Article
    Actualitat
    Dia internacional de l’Educació per la pau duradora i contra el discurs de l’odi
    Josep Manuel Prats

    Advocat. President de Fapel i membre promotor de Bastiments, Educació i País. Forma part del Consell Escolar de Catalunya

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}