Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Creant complicitats entre les famílies i l’escola

    Sílvia Blanchjuny 28, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Els pares porten en Teo a l'escola. / SANDRA LÁZARO
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    I si els infants, les famílies i els centres parléssim tots amb orgull de la nostra escola? Tots hem de sentir que hi tenim un lloc, que tenim veu i, per tant, que contribuïm a fer-la ser el que és: la nostra escola.

    Per educar a infants i joves és imprescindible que les famílies i l’escola, els dos contextos més significats de la seva vida, ens posem d’acord. Partim d’una necessitat que ens uneix: que les criatures i els joves puguin créixer i desenvolupar tot el seu potencial talent i èxit educatiu, tant  pel que fa a competències acadèmiques com personals, emocionals, funcionals i socials.

    Per què cal que treballem plegats?

    Les criatures construeixen la seva identitat en base a un sol relat sobre la seva vida. Quan les famílies i l’escola es coneixen, confien l’una en l’altra i es respecten, els infants i els joves poden créixer sense haver d’amagar informacions o qüestionar-se fidelitats: i ara, a qui faig cas, als mestres o a casa? Sempre hi haurà aspectes en els que divergim però si els coneixem i els parlem, podem explicar als infants i joves, amb tota normalitat, aquestes diferències.

    Les evidències científiques ens mostren que l’estreta col·laboració entre famílies i escola beneficia a tota la comunitat, per això hem de buscar maneres diverses per poder anar cap a una col·laboració plena.

    Aquests són alguns ingredients bàsics per fer-nos còmplices:

    És imprescindible tenir la voluntat, trobar-hi la necessitat.

    Una vegada reconegut que l’altre és important, hem de crear espais de coneixença per poder passar a una altra dimensió més profunda: la col·laboració. Si no reconeixem la vàlua de l’altre, no ens podem conèixer i llavors,  difícilment ens farem coresponsables de l’educació dels infants i joves amb una certa coherència.

    Les principals barreres a la participació són les concepcions que mestres i famílies tenen sobre la necessitat de l’altre; les experiències negatives d’algunes famílies amb l’escola; la falta de comunicació clara; les idees sobre participació de la cultura d’on proven; el fet de no saber com col·laborar;  o pensar que en saben prou prou i no voler-se exposar per no afectar negativament la visió de l’escola del seu fill o filla.

    Afortunadament, gran part de les famílies ja participen com a mínim en un dels àmbits més normatius (Comas, Abellán, Alcantud, Escapa, 2014):

    1. Individual (reunió de principi de curs, entrevistes amb tutors, converses informals a les entrades o sortides…).

    2. Associatives (a través de l’AMPA/AFA, festes, sortides o activitats puntuals, com tallers, xerrades…).

    3. Representatives (en els òrgans formals del centre, com el consell escolar).

    Però, més enllà de la participació normativa, per tal que esdevingui transformadora és imprescindible obrir portes a 4 dimensions (Blanch, 2017): Participar en la presa de decisions; contribuir en l’organització per a l’equitat i qualitat; conèixer el currículum i com s’implementa a l’aula; i facilitar la continuïtat i suport educatiu a la llar.

    Les escoles ja fa temps que estau repensant com engegar oportunitats de col·laboració més significativa com ara el Projecte clau (FAPAC, Federació d’associacions de mares i pares d’alumnes de Catalunya), o Famílies amb veu (Fundació Jaume Bofill), o el web Escola i Família del departament d’Ensenyament, o The Teachers Guild, o la crida Redissenyem la reunió amb famílies (Fundació Jaume Bofill), a més d’experiències que he conegut a les pròpies escoles. El més important és que els centres pugueu tenir clar per què és important anar de la mà amb les famílies i trobeu diferents propostes, presencials i no presencials, formals i informals, per intentar arribar al màxim d’inclusió:

    • Espais físics diversos on les famílies siguin benvingudes
    • Redisseny de les trobades amb famílies.
    • Programes d’acompanyament entre famílies.
    • Comissions mixtes on participen mestres i famílies.
    • Participació a l’aula: de manera puntual o com a voluntari al llarg del temps.
    • Continuïtat des de la llar: seguiment, programes, aportacions, connexions.
    • Formació conjunta per famílies i mestres.
    • Avaluació conjunta: pla inicial per saber d’on partim i on volem arribar, a més d’un  seguiment i valoració final.
    • Sortides, i diades de la comunitat educativa.
    • Fires per mostrar (i a vegades vendre productes) la diversitat de famílies i cultures.
    • Grups mixtes d’acompanyament a la criança, coordinats per un mestre i un pare o una mare.

    Aquestes iniciatives han d’anar acompanyades d’actituds com: la confiança, el respecte, l’interès o les expectatives ajustades i així motivar una verdadera coresponsabilitat per acompanyar als infants i els joves durant tota l’escolaritat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    AMPA famílies opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Infància exhibida
    Next Article
    Actualitat
    El llenguatge moral i emocional es ‘viralitza’ més ràpid en xarxes socials
    Sílvia Blanch

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}