Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Deures i vacances

    Redaccióagost 4, 20229 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Avui és l’últim dia d’escola, l’Andreu, la Marta i la Irina surten de les seves aules amb un paper de color blau a la mà. És un tríptic, amb lletres de colors, que els ha donat el director aquest matí, a l’acte final de curs. S’hi pot llegir que avui comencen les vacances, un temps de descans, d’activitats, d’aire lliure i de compartir amb la família. Recomana aprofitar molt els dies i no estar connectats totes les hores als dispositius mòbils. Darrere del tríptic, en lletres negretes i en cursiva, hi posa l’adreça d’un enllaç vinculat al títol: deures recomanats per a l’estiu…

    L’Andreu surt mirant el tríptic amb els seus immensos ulls blaus, s’acomiada perquè ja arriben les vacances. Ens dona la mà, perquè no li agraden massa les abraçades, ni tampoc que el toquin. Potser la inquietud de la seva mirada té a veure amb els dies que li esperen, sense activitats específiques, sense acompanyament terapèutic i sense el seu millor amic del SIEI (Suport Intensiu d’Escolarització Inclusiva). Té davant un temps de família i de dosi considerable de paciència per anar acceptant el canvi de rutina, es posa molt nerviós davant la incertesa. I les vacances seran, per ell, un temps de molta incertesa.

    La Marta surt amb el seu tríptic, corrents, ha vingut l’àvia a buscar-la, viu amb els avis des de fa temps. Té moltes idees per fer activitats plàstiques, li encanta pintar, dibuixar i fer petites escultures. Ja té pensada una exposició perquè vinguin les veïnes i les amigues de l’àvia. L’informe escolar indica que a la Marta li ha costat una mica assolir els objectius del curs i l’àvia s’ha esforçat molt per signar un informe NESE (Necessitats Específiques de Suport Educatiu). perquè és gran i no va poder anar a l’escola. Les vacances seran, per a ella, un temps sense llibres i sense el neguit de no poder resoldre ella sola les tasques escolars.

    La Irina, quan ha recollit el tríptic, li ha donat una carta a la tutora amb qui ha fet molt bon vincle, li explica que la trobarà molt a faltar, les seves llargues xerrades i sobretot poder explicar-li les seves històries i il·lusions. Els pares treballen tot el dia i arriben cansats a casa, no sempre tenen temps per dedicar-li a ella i a la seva germana. L’han apuntat al casal de l’escola, al de futbol i al campament. Només coincideixen tres dies tota la família, tenen un hotel reservat a Portugal, serà un temps únic. Les vacances seran, per ella, un temps de moltíssimes activitats programades i força soledat.

    Fer de l’estiu un temps d’aprenentatge i de creixement és fonamental. Cal reduir el temps de pantalles i guanyar en temps de família, sol, aire lliure, amics i vida en majúscules

    Com a pedagogs i pedagogues sabem que les situacions personals, familiars i socials de cada infant són molt diferents i que també són diverses les necessitats. L’entorn escolar s’ocupa de treballar a favor de les necessitats de tot l’alumnat, amb una atenció el més personalitzada possible i un acompanyament proper. Però quan es tanquen les portes de l’escola, aquests infants i joves queden immersos en la realitat que els envolta i en el seu context familiar i social. Els pedagogs/gues sabem que l’entorn és fonamental per al creixement i el desenvolupament òptim de les capacitats i les competències de cadascun/a. Des de la nostra mirada animem a optimitzar al màxim aquest entorn, aquest context, recomanant donar-los llibertat, però també certa estructura que els permeti mantenir algunes rutines quotidianes importants. Alguns nens/es, nois/es, necessiten d’aquestes rutines, com els horaris molt clars, conèixer les activitats que faran, saber amb quines persones compartiran, quins seran els seus nous/ves referents,  perquè els dona molta seguretat i confiança.

    Algunes pistes

    Des del Col·legi Oficial de Pedagogia volem donar algunes pistes per facilitar aquesta optimització, des de les possibilitats i el contextos variats, lligades a potenciar al màxim les habilitats i els sabers dels infants i del joves, per continuar, durant l’estiu la tasca educativa i educadora.

    Noves amistats

    En primer lloc, pensem que l’estiu és un temps privilegiat per conèixer nens i nenes, nois i noies, i poder fer noves amistats. És important tenir la possibilitat de socialitzar amb persones diferents que els permetin posar en pràctica totes les habilitats socials que han anat aprenent durant el curs. És moment de facilitar que tinguin el màxim contacte amb altres persones, que facin activitats en grup, en equip i en família per posar en marxa algunes capacitats com l’empatia, l’acceptació de la diferència, el respecte per les opinions dels altres i la capacitat de construir plegats realitats diverses. És moment de poder establir relacions diferents, novadores, d’adaptar-se i d’assumir nous rols.

    És per això que recomanem prioritzar les activitats grupals per damunt de les individuals, sabent que també és necessari un temps tranquil per a cadascú i cadascuna. A la vegada recomanem augmentar les relacions socials presencials, les converses i el contacte físic, per damunt de tota la xarxa d’amistats que estableixen on line, avui, els nostres joves.

    Poder-se veure les cares, mirar-se als ulls i compartir estones d’esbarjo, els enriquirà molt com a persones que s’han de preparar per a una societat plural. També després d’un temps de pandèmia, que encara cueja, és més necessària que mai la trobada interpersonal.

    Situacions quotidianes

    Per altra banda, també és un temps per continuar desenvolupant les habilitats més cognitives treballades a l’escola. Com a pedagogs/gues animem a aprofitar aquest temps de descans de tasques establertes, per aplicar els coneixements adquirits durant el curs ajudant a resoldre situacions quotidianes. Seria molt interessant que puguin acompanyar als adults en les tasques diàries com fer la compra o col·laborar en  l’organització de les vacances. Des de la confecció de llistes de la compra, del què cal portar a la maleta, del material necessari per a algun viatge a petits pressupostos per anar al mercat, a les vacances o el càlcul de productes rebaixats, que al juliol s’ofereixen per tots els comerços. En un àmbit més lingüístic es pot fer lectura i comentari de les notícies de la  premsa, d’algun llibre compartit o elaborar relats sobre les vacances viscudes, mentre s’organitzen les fotografies per mostrar als familiars.

    Viatges

    Si feu algun viatge, no perdeu l’oportunitat de visitar alguns museus, emplaçaments importants, fent valer la riquesa arquitectònica de les ciutats o la bellesa paisatgística de la natura. Poden preparar alguna exposició oral per mostrar tot el que han vist quan tornin a l’escola. És moment de veure, en primera persona, molts indrets que hauran visitat via google o hauran vist en fotografies en els llibres de text. És bo fer especial menció a tot el bagatge històric i cultural dels llocs que visiteu, especialment si ho han treballat a l’escola, perquè segur que saben moltes més coses de les que pensen. Si l’entorn és més de natura, segur que us poden explicar com fer un planeta millor, com cuidar el medi ambient mentre veuen què estem fent malbé quan no reciclem, reutilitzem o reduïm.

    Creativitat i imaginació

    Com a pedagogs/gues no volem deixar de tenir present la creativitat i la imaginació en aquest espai estiuenc, com  també es treballa durant l’any a l’escola. És un temps on podem construir joguines o mobles amb material reciclat, potser ajudar en l’arranjament de petites coses a casa, de fer exposicions, de fer collarets, folrar, de muntar amb peces o amb packs preparats. Potser es pot aprofitar per fer regals artesans als amics o a la família. Hi ha gran oferta de jocs i materials per poder treballar amb les mans com fang, plastilina, pintures, papers i milers d’idees on inspirar-se per la xarxa. Si ho construïm plegats, segurament els serà molt més motivador i fàcil, especialment si després ho poden regalar o mostrar.

    Moviment

    A la vegada també tenim la responsabilitat de fomentar al màxim el moviment físic, sigui mitjançant un esport, fent caminades, passejant o jugant. El clima convida molt a practicar esports o jocs a l’aire lliure, gaudir del sol, del bon temps i de natura. El joc lliure o dirigit, en equips grans o més petis, així com els jocs de taula, fomenten el pensament, la interacció, l’avançament i l’estratègia. Mentre ho passem bé, estem treballant un munt d’habilitats motrius i cognitives.

    Comunicar-nos

    Aprofitem també l’estiu, com a famílies diverses, per comunicar-nos. Els nens i les nenes, igual que els joves, necessiten poder expressar allò que senten i viuen. A l’estiu tenen molt temps per viure noves experiències que els suscitaran un munt de dubtes, d’inquietuds i d’il·lusions. Seria molt bo aprofitar aquest temps de vacances per tenir estones de conversa, propiciar trobades amb amics que durant el curs potser no es poden donar tant i buscar moments conjunts. Els adults en sou referents, també, per a ells i elles, com més expliquem i expressem, més aprendran a fer-ho. La comunicació ens ajuda a conèixer-nos millor, a entendre sovint per què fem les coses com les fem, a acompanyar-nos i  a enfortir els lligams familiars. La família, o el nucli principal de convivència, ha de tenir espais de compartir i fer pinya, perquè els infants i joves, i també els adults, sentim que formem part d’un sistema que ens impulsa i a la vegada ens orienta.

    Des del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya estem segurs/es que les famílies posareu en marxa algunes de les propostes que us hem fet,  valorem molt la vostra tasca com a principals responsables del temps educatiu dels vostres fill i filles, tasca que durant el curs compartiu amb els/les professionals de l’educació. L’estiu és a les vostres mans i fer d’aquest un temps d’aprenentatge i de creixement és fonamental. Us animem, doncs, a acompanyar i a ser partícips, en primera persona, de les activitats, del temps i de les emocions dels infants i joves com l’Andreu, la Marta o la Irina, cadascun/a des de la vostra realitat. Reduir el temps de pantalles i guanyar en temps de família, de sol, d’aire lliure, d’amics i de VIDA en majúscules.

    Quins deures més importants, doncs, tenim tots i totes per a aquest estiu?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    La canalla, l’estiu, el lleure i el deure: 12 articles
    Next Article
    Opinió
    Teresa Casas
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}