Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Drets a l’educació: eina de futur per al canvi i la transformació social (part II)

    Neus Giménez Tursetembre 26, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    IDHC2bis

    Fa unes setmanes tractàvem en aquest espai l’opinió de dos experts sobre les lleis d’educació: com s’ha de legislar un dret fonamental com l’educació, garantia de futur, i com efectivament s’està portant a terme. Avui volem seguir amb les reflexions dels altres dos experts que varen participar al debat sobre el Dret a l’educació: eina de futur per al canvi i la transformació social, del nostre curs anual de drets humans.

    Dret a l’educació, dret habilitador per garantir altres drets

    Xavier Masllorens, d’Educo, va escollir a Paulo Freire, icona de l’educació del segle XX, com fil de la seva reflexió.“Els anomenats ignorants són homes i dones cultes als quals se’ls ha negat el dret a expressar-se” és una de les conegudes cites de l’educador brasiler que Masllorens va llegir per demostrar que “allò vertaderament important no és l’educació en si mateixa, sinó una opinió pública informada, lúcida i activa”. No obstant, cal tenir en compte que educar és un dels mitjans imprescindibles per assolir aquesta opinió capaç de transformar una societat. I es que l’educació és molt més que un dret humà, és un dret habilitador en la mesura que garanteix altres drets; és una necessitat bàsica perquè és el que ens distingeix com a persones humanes i, per últim, és la clau per al nostre ple desenvolupament personal i col·lectiu.

    Masllorens va voler finalitzar la seva exposició apuntant el que considera les cinc amenaces mundials que pateix l’educació actualment. La primera, la privatització de l’educació o, segons les seves paraules, “de la vida”, on tenen un paper molt important els mitjans de comunicació de masses. La segona amenaça fa referència a les dificultats per a la conformació d’una opinió pública, a la qual posen traves la mercantilització dels mitjans de comunicació, la insuficient influència de les xarxes socials a nivell educatiu i la tendència a la simplificació en l’oferiment d’informació. La tercera amenaça consisteix en la sobreestimació de la importància de la tecnologia en l’assoliment d’una educació de qualitat. Per Xavier Masllorens, disposar de professors motivats, actius i apassionats és la vertadera “tecnologia” del futur. La quarta amenaça és el reduccionisme del concepte d’educació, doncs, no hem de caure en entendre’l simplement com un sinònim d’escolarització. Per últim, la cinquena amenaça és la desvinculació de l’ascens social de l’educació. I és que, curiosament, s’està intentant fer ús de l’educació com a eina de segregació i no com a ascensor social.

    La por és el mecanisme més útil d’un govern per evitar la participació i la unió dels ciutadans

    Rosa Deyà, activista de la Plataforma Crida, vas ser l’última experta en realitzar la seva exposició. Va començar projectant fotografies de companys i companyes de Crida on es visualitzava com l’acció directe és la principal via de la Plataforma. La ponent va explicar l’origen, els principis i les tasques de l’organització. La Plataforma Crida és un moviment unitari que va néixer d’un grup de pares i mares que es van unir fa dos anys, amb el començament de les retallades, per lluitar contra el deteriorament de l’educació. Respecte als principis de l’organització, els seus eixos claus són la reivindicació d’una educació pública, gratuïta, laica i en català en el seu territori: una EDUCACIÓ amb majúscules i global, és a dir, més enllà de les escoles. D’altra banda, Deyà va remarcar la importància que la Plataforma atorga al fet de no delegar l’educació i defensar l’apoderament dels drets tant per part de les famílies com de la comunitat educativa i de la ciutadania. Aquest fet encaixa amb l’organització assembleària i horitzontal de la Plataforma. 

    Sensibilitzar a la ciutadania és un altre dels objectius principals de l’entitat. Una manera simbòlica però útil per a fer-ho i crear comunitat és la samarreta de la Plataforma. Així mateix, com afegeix Deyà, els anomenats mitjans de contrainformació, amb una visió alternativa i allunyats de la retòrica general dels mitjans de comunicació de masses, també representen un altre canal de “crida” a la participació ciutadana. En aquest sentit, la ponent ens va revelar la complexitat que s’amaga darrera de l’acte de participar. Segons Deya, són requisits necessaris per a la participació el fet d’estar motivat, saber participar i formar part d’una xarxa social. Concretament, aquesta condició s’està intentant limitar amb algunes mesures imposades pel govern que podríem qualificar de repressives. A les Illes Balears, es dona l’exemple amb la Llei de Símbols, la qual prohibeix penjar el llaç quadribarrat i la senyera a les escoles o als instituts. Malauradament, la por és el mecanisme més útil d’un govern per evitar la participació i la unió dels ciutadans. Sens dubte, l’acció col·lectiva permetria fer retrocedir les propostes de l’administració, la majoria de les quals són profundament deslegitimadores dels nostres drets. No obstant, aconseguir que tothom s’involucri no és una tasca gens fàcil però essencial per a l’EDUCACIÓ en majúscules.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Dret a l'educació EDUCO Institut de Drets Humans de Catalunya participació Paulo Freire Plataforma Crida
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les noies no avorten soles
    Next Article
    Actualitat
    Drets a l’educació: eina de futur per al canvi i la transformació social (part II)
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025

    Opinió
    Sense casa no hi ha educació

    abril 24, 2025

    Actualitat
    El 40% del professorat treballa amb distanciament emocional i indiferència, segons SM i Educo

    abril 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.