Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Pòdcast
    Efrèn Carbonell: “És un valor poder tenir una diversitat d’alumnat dins una aula”

    Parlem amb Efrèn Carbonell, psicopedagog i referent de l’escola inclusiva
    Ana Basantanovembre 12, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Efrèn Carbonell va ser director d’Aspasim, una entitat que treballa pel benestar i els drets de les persones amb discapacitat intel·lectual greu, i amb la qual continua lligat com a voluntari. També ha presidit l’associació Dincat, que treballa en la mateixa línia, ha estat membre actiu de la Plataforma per l’Escola Inclusiva i continua vinculat amb entitats com la Federació Catalana de Voluntariat o l’Associació de Mestres Rosa Sensat, a més d’haver publicat diverses publicacions sobre inclusió social i educativa.

    Compartim alguns extractes del pòdcast:

    A.B. Estem lluny de tenir una escola inclusiva o s’estan donant passes importants?

    E.C. Primer, una escola inclusiva és un dret que té un alumne. A partir d’aquí, avancem, però molt a poc a poc.

    La pandèmia no ha ajudat, ha suposat un retrocés d’aquesta escola inclusiva. El fet que alumnes amb discapacitats molt importants no poguessin anar a l’escola va suposar un greuge.

    El nou currículum, que està pensat en un enfocament més competencial, ajudaria a integrar l’alumnat amb més necessitats als centres ordinaris?

    Tots som diferents i singulars. A partir d’aquí, has de ser eclèctic i agafar allò que sigui realment profitós i que faci evolucionar i créixer l’alumne.

    El model competencial és un model, n’hi ha d’altres. Penso que té molts avantatges, té fonaments dins de les intel·ligències múltiples i et fa veure l’alumne des de molts punts de vista diferents, no des d’un punt de vista només verbal o matemàtic, i et permet tenir un abordatge més ampli de l’educació.

    En aquesta defensa que l’alumnat amb necessitats especials hauria d’estar en escoles ordinàries, qui és més difícil de convèncer, l’administració o la societat en general?

    L’objectiu final és que tothom vagi alineat; és a dir, polítics, família, societat, mestres… I hi ha un estament, que és la Convenció de Drets, que periòdicament analitza l’escola inclusiva de tot l’Estat espanyol i diu que hi ha millores, però poques.

    És un valor poder tenir una diversitat d’alumnat dins una aula, i el professional, el professor, el mestre, ho ha de veure com un repte en positiu, alineat amb les famílies i l’administració pública, que depèn, no del color polític, curiosament, sinó de voluntats polítiques.

    Com a mestre d’educació especial i com a director de centre d’educació especial, podríem posar algun exemple d’alumnat, docent o projecte que hagi funcionat molt bé?

    Quan vam començar a picar a la porta a l’escola ordinària, l’any 87, vam començar pel pati, per fer alguna activitat. Hi havia certa por o reticència, i es va anar diluint. Anaves veient com anava obrint-se i s’anava veient la part positiva d’aquell alumne. Tu veies les barreres que tenia aquest alumne i que havies d’anar trencant.

    Hi ha el cas d’una nena amb una greu discapacitat que en l’escola ordinària va implicar un canvi en positiu de tota l’escola. Què hem de fer perquè pugui ser-hi, aprendre i participar de les activitats de l’escola? És un repte molt potent.

    Suposo que tan important és una escola inclusiva real com l’entorn escolar. Tenim prou plans que estiguin d’acord amb un bon projecte educatiu inclusiu, com plans de barri, infraestructures, personal sanitari i altres professionals?

    Depèn de cada territori, de cada equip… Hi ha molts factors. Penso que a vegades hi ha massa persones planificant, programant o diagnosticant, que potser farien més falta dins de les escoles.

    Hi ha eines i recursos per trencar barreres.

    S’han de trobar recursos i també s’ha de creure que és possible.

    Si no t’ho creus, ja pots plegar. És una feina molt d’equip, i cal que creguis en l’alumne.

    Si hi ha voluntat i hi ha ganes, no és tan complicat. Ara, a vegades hi ha barreres, actitudinals, que són les pitjors. Si no canvies l’actitud, és molt difícil que puguis avançar cap a aquesta escola cap a tothom que tots volem.

    Consulta aquí els nostres podcasts

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escola inclusiva Podcast
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    La violència sexual contra la infància podria costar-li a l’Estat 4.500 milions anuals
    Next Article
    Opinió
    Vull ser futbolista!
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Reportatge
    El TDAH a l’adolescència: reconèixer i afrontar un trastorn complex

    març 21, 2025

    Opinió
    L’educació antiracista no és opcional, és imprescindible  

    març 20, 2025

    Entrevista
    Héctor Orensanz, afectat per una malaltia ocular: “Cal educar sobre com dirigir-se a una persona cega. La inclusió passa per l’educació”

    març 18, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.