Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El finançament de les universitats públiques catalanes cau un 18% en els últims cinc anys

    Pau Rodríguezoctubre 17, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Estudiants al campus Mundet de la UB. / SANDRA LÁZARO
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les universitats públiques catalanes han perdut a dia d’avui quasi el 20% del finançament de què disposaven l’any 2009, quan la crisi va impactar de ple a les administracions públiques. De 901 milions d’euros aquell any s’ha passat a 735 milions l’any passat, 2015, una davallada del 18,5% que té en compte un petit repunt, ja que aquell any es va viure un increment de 56,8 milions d’euros. Aquesta és una de les conclusions de l’extens informe Indicadors de formació i docència de les universitats públiques catalanes 2016, elaborat per l’Associació Catalana d’Universitats Públiques de Catalunya (ACUP), que aglutina tots els campus universitaris públics del país.

    “Fins als anys 2009-2010 es va mantenir un creixement rellevant, però des de llavors s’ha patit una reducció important”, ha constatat Maribel Rosselló, vicerectora d’ordenació acadèmica de la UPC i encarregada de presentar l’estudi, que ha afegit que tot això ha coincidit, a més, amb un increment del nombre d’estudiants (l’increment ha estat del 82% des de 2010) i una “major internacionalització del sistema”. “S’ha de subratllar el sobreesforç de la universitat pública”, ha conclòs.

    En la mateixa línia s’ha expressat el secretari d’Universitats de la Generalitat, Arcadi Navarro, que ha admès que les facultats catalanes han hagut de superar “moments extraordinàriament difícils”, però que així i tot, ha afirmat, han aconseguit “augmentar els seus resultats”. Es referia Navarro a d’altres indicadors favorables de l’informe: entre ells, la millora en la taxa de rendiment dels estudiants, que en els graus ha passat d’un 74,5% el 2010 a un 83,1% el curs 2014-2015 (aquest percentatge assenyala el nombre de crèdits que aproven els estudiants respecte dels que es matriculen), o el creixement d’un 30,8% en cinc anys dels universitaris estrangers que venen a Catalunya a estudiar.

    Preguntat per si es preveien més reduccions en el finançament de les universitats en els propers anys, atesa la proximitat de la negociació dels pressupostos de la Generalitat de cara al 2017, Navarro ha afirmat amb contundència que és “impensable” que es perdin recursos. “Seria una bogeria absoluta, dinamitar el sistema”, ha sentenciat. Navarro ha expressat de fet que la situació de les universitats “no pot quedar-se com està”, sinó que en els futur pròxim se’ls ha de dotar de més recursos.

    La sotragada en el finançament de les universitats ja ha tingut conseqüències decisives per al sistema. Una d’elles ha estat l’augment en un 66% del preu de les matrícules, que han situat Catalunya com la comunitat autònoma més cara per estudiar un grau. Una altra ha estat la retallada en professorat, que un estudi recent quantificava en la pèrdua de l’equivalent a un 23% dels docents en cinc anys.

    Més estudiants estrangers, sobretot llatinoamericans

    “Les universitats catalanes són un destí atractiu”, sentencia l’informe. Almenys pel que fa als estudiants. Si el 2010 hi havia 6.831 universitaris estrangers a les facultats catalanes, ara n’hi ha 8.939. El creixement ha estat d’un 30,8% en tan sols cinc anys. La majoria d’ells arriben per estudiar màsters (3.547) o fer el doctorat (3.030), i es compten en l’estudi tot tipus de programes i acords d’intercanvi.

    Per zones d’origen, els qui més abunden són els estudiants de l’Amèrica llatina i el Carib. L’any 2014 (últimes dades disponibles) hi havia 1.832 universitaris d’aquesta procedència fent un màster als campus públics catalans, un nombre que supera tota la resta d’estudiants de màster estrangers junts, entre ells els d’Àsia i Oceania (623) i els de la Unió Europea (614). L’informe no aporta dades equivalents sobre els graus.

    Els autors de l’estudi han celebrat no només que creixi el nombre d’estrangers a les aules universitàries, sinó que s’incrementi el volum d’estudiants catalans que van a fer una estada a l’estranger. En l’actualitat són al voltant d’un 20% els qui han viscut aquesta experiència, això tenint en compte, tal com ressalta Rosselló, que “no tothom té l’oportunitat de marxar, ja sigui per raons econòmiques o per altres motius”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    acup finançament internacionalització retallades
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Ni més natural ni menys perjudicial: Salut vol frenar el consum de tabac de liar entre els adolescents
    Next Article
    Opinió
    Riscos i avantatges del WhatsApp entre els nostres infants i joves
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}