Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La ‘racialització’ del fracàs escolar: els alumnes migrats que no obtenen el títol de l’ESO doblen als autòctons

    Sandra Vicentejuliol 17, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Classe a una escola pública de Nova York / New York City Department of Education
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El fracàs escolar pateix a Catalunya una “racialització intolerable”. Així ho han descrit Jordi Bayona i Andreu Domingo, del Centre d’Estudis Demogràfics (CED) de la UAB en el seu estudi El fracàs escolar dels descendents de la immigració a Catalunya: més que una assignatura pendent. En aquest text, publicat a la revista Perspectives Demogràfiques, els autors analitzen com els alumnes fills de migrats que no obtenen el títol de l’ESO gairebé dupliquen als autòctons. 17.3% sobre 10.3%. La xifra encara és més alarmant quan es parla dels infants que han arribat a Catalunya amb set anys o més: aquests arriben al 29.2%.

    Per als investigadors, “malgrat els indubtables esforços del sistema educatiu en els darrers anys, en context d’austeritat, els nivells de fracàs escolar i la distància que separa els autòctons dels migrants és insostenible”. I és que no es pot deixar de tenir en compte que, segons les dades analitzades, corresponents al curs 2015-16, el 30.4% de l’alumnat català tenia relació amb la immigració, és a dir, 12.976 alumnes dels més de 40.000 matriculats a quart d’ESO (segons dades del Departament d’Ensenyament, creuades per l’Idescat).

    Així, Bayona i Domingo han dividit els alumnes estudiats en diverses categories, segons “Generació 1”, arribats a Catalunya amb set anys o més; “Generació 1.75”, arribats a Catalunya amb menys de set anys; “Segona Generació”, nascuts a Catalunya però amb ambdós progenitors nascuts a l’estranger; “Generació 2.5”, els nascuts a Espanya però amb un dels dos progenitors nascut a l’estranger i “Autòctons”, alumnes i progenitors nascuts a Espanya. El curs 2015, tres de cada deu joves catalans estaven inclosos en la categoria 2 o 2.5, registrant més de 137.377 alumnes de 26 orígens diferents.

    D’aquestes procedències, segons l’estudi, el 40% són marroquines (50.000 alumnes). Els segueixen els equatorians, amb 10.000 i els xinesos i romanesos amb més de 5.000 alumnes. Així, els marroquins sumen un 15,9% de fracàs escolar, xifra que els investigadors consideren “preocupant, ja que és el primer origen i tenint en compte el creixement d’aquest grup en un futur immediat”, apunten. Però la dada més “alarmant” per Bayona i Domingo és la del 40,9% de fracàs entre els alumnes de Gàmbia (aquest és el segon origen entre els alumnes de segona generació matriculats a quart d’ESO). Aquesta dada arriba al 54% en el cas dels nois i deixa “entreveure el fracàs del sistema educatiu amb alguns orígens determinats, i les dificultats futures que aquests joves poden tenir en la seva inclusió i posterior progressió en el món laboral”. Per als autors de l’estudi “cal una actuació especial i urgent sobre la matèria”.

    La selecció negativa d’alguns dels orígens dels descendents dels immigrats apunta a “una intolerable racialització del fracàs escolar”, amb tot el que comporta “tant sobre l’evolució de les trajectòries individuals dels que avui són adolescents com de fractura en la societat catalana”, expliquen Jordi Bayona i Andreu Domingo. L’estudi dels investigadors del CED-UAB conclou afirmant que “els descendents dels immigrats internacionals i la seva integració social han de ser un dels objectius prioritaris per a la construcció de la cohesió social, un grup poblacional que en el futur proper pot representar més de la quarta part dels joves residents a Catalunya”.

    Pel que fa a la distribució territorial, s’observa alta presència en xifres absolutes als municipis de la Regió Metropolitana de Barcelona, així com a tots els municipis litorals i les ciutats de Lleida i Girona. Destaquen també les capitals comarcals interiors, com Manresa o Vic. Els percentatges més alts en els municipis són: Salt (47%), Castelló d’Empúries (33%), Manlleu (30%), Guissona (29%) o Palafrugell (28,7%). Entre els municipis amb major nombre total d’alumnes: l’Hospitalet de Llobregat (23,1%), Mataró (18,8%) o Santa Coloma de Gramenet (18,3%).

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Fracàs escolar migració UAB
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Sexualitat, sexe, gènere i estereotips, una experiència d’Aprenentatge Servei
    Next Article
    Actualitat
    Medalla d’Honor del Parlament a Rosa Sensat; Creu de Sant Jordi a Abacus
    Sandra Vicente
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    Reportatge
    Vull Català, aprendre i ensenyar català a través de la ràdio

    maig 13, 2025

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.