Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    Podem fer servir la IA com a cercador? Desinformació i eines per fer una bona cerca

    Paula Miguel (Verificat)

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    Magisteri, ascensor social en crisi

    Josep Callís i Franco

    La Metamorfosi Educativa. Un canvi paradigmàtic cap a la transformació del sistema educatiu

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El Govern signa un acord amb l’OCDE per millorar el sistema educatiu català: una oportunitat o un perill?

    Francesc Imbernongener 16, 20256 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El director d’Educació de l’OCDE, Andreas Schleicher, la consellera Esther Niubó i el president Salvador Illa a l’escola Marta Mata de Barcelona | Rubén Moreno
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El recent acord signat entre el Govern de la Generalitat i l’Organització de Cooperació i Desenvolupament Econòmic (OCDE), responsable de les proves PISA i altres instruments avaluatius, obre un debat important sobre el futur de l’educació a Catalunya. L’objectiu declarat d’aquesta col·laboració és millorar el sistema educatiu català. Tanmateix, aquest acord genera veus crítiques que qüestionen la conveniència de delegar la millora educativa a una organització econòmica com l’OCDE, amb interessos particulars en la promoció de polítiques educatives globals. Aquest article busca reflexionar sobre les implicacions d’aquest acord i valorar si realment pot ser una oportunitat o, per contra, comporta riscos educatius i polítics per al sistema educatiu català.

    Un dels aspectes més debatuts d’aquesta Organització és la metodologia emprada en les proves PISA, que avaluen el rendiment de l’alumnat en tres àrees específiques: lectura, matemàtiques i ciències. Tot i que aquestes proves poden oferir dades valuoses sobre certs aspectes del coneixement acadèmic, molts crítics alerten que aquest enfocament es pot considerar reduccionista. Centrar-se únicament en aquestes competències concretes pot desatendre altres dimensions essencials del desenvolupament global de l’alumnat, com la creativitat, el pensament crític, les habilitats socioemocionals o la capacitat de resoldre problemes de manera autònoma. Aquest model podria promoure una educació mecanicista orientada només a obtenir bons resultats en les proves, oblidant l’objectiu fonamental de l’ensenyament: el desenvolupament integral de l’individu.

    Un altre element fonamental en aquest debat és la necessitat de contextualitzar l’educació i les polítiques educatives a la realitat sociocultural de cada país. El sistema educatiu català, com qualsevol altre, està profundament arrelat a les seves especificitats històriques, culturals i socials, les quals poden influir en els resultats d’aquestes proves. En aquest sentit, queda la incògnita sobre si l’OCDE tindrà en compte les particularitats del context català per garantir que les seves recomanacions siguin realment rellevants, o si, per contra, proposarà solucions uniformes que poden no ser adequades per a la nostra realitat. Això és crucial per evitar la imposició d’un model educatiu globalitzat que no tingui en compte les necessitats locals ni els valors propis del sistema educatiu català.

    Queda la incògnita sobre si l’OCDE tindrà en compte les particularitats del context català per garantir que les seves recomanacions siguin realment rellevants

    La gran incògnita és si aquest acord provocarà el desenvolupament del fenomen conegut com a “teaching to the test” (ensenyar per a la prova). Aquesta pràctica, que implica una focalització exclusivament en els continguts i les tècniques específiques de les proves PISA, pot minvar la qualitat de l’aprenentatge i reduir-lo a una mera preparació per a les proves, en lloc de promoure un aprenentatge profund, significatiu i integrador. Si això s’acaba imposant com a model, el sistema educatiu català podria patir una erosió del seu enfocament educatiu global i diversificat. Podríem millorar les proves però no l’aprenentatge.

    Aquesta preocupació s’agreuja en un context marcat per importants transformacions socials i demogràfiques a casa nostra. Un dels reptes més rellevants per al sistema educatiu català és l’augment de la població immigrant, que ha passat del 14% al 24% entre els anys 2012 i 2024. Aquest canvi demogràfic planteja nous reptes, especialment pel que fa a l’acollida d’alumnat nouvingut i la integració de la diversitat cultural a les aules. Aquesta realitat demana un sistema educatiu més flexible i inclusiu, capaç de donar resposta a les diverses necessitats de l’alumnat, amb recursos específics per a la seva integració i per a la promoció de la cohesió social dins de les aules. Aquesta qüestió és fonamental i ens porta a preguntar-nos si l’OCDE abordarà de manera adequada aquesta diversitat de realitats a les seves propostes.

    A més, la pandèmia de la COVID-19 va afegir una nova complexitat al panorama educatiu. La interrupció de l’activitat presencial durant molt de temps va tenir un impacte desigual sobre els processos d’ensenyament i aprenentatge, afectant especialment els alumnes de famílies vulnerables que no disposaven dels recursos necessaris per a l’aprenentatge a distància. Aquesta crisi ha posat de manifest la necessitat de disposar d’un sistema educatiu inclusiu, capaç de respondre a situacions d’emergència i de garantir un suport addicional a aquells alumnes més desfavorits. En aquest context, resulta més necessari que mai destinar recursos adequats per al sistema educatiu, no només per a afrontar els reptes globals, sinó també per a garantir la qualitat educativa.

    Les prioritats haurien de passar no tant per fer acords en institucions econòmiques com  per la contractació de més personal per a reduir les ràtios d’alumnes per aula

    Les prioritats haurien de passar no tant per fer acords en institucions econòmiques com  per la contractació de més personal per a reduir les ràtios d’alumnes per aula, fomentar la codocència i la col·laboració pedagògica, i millorar la formació del professorat, tant inicial com permanent, per adaptar-se als canvis metodològics. Així mateix, és fonamental actualitzar les infraestructures educatives per adaptar-les al segle XXI, amb una aposta per la creació i el reforçament de biblioteques escolars i per la integració de les tecnologies educatives, com a elements clau per promoure una educació de qualitat.

    Un altre tema que cal considerar és la desigualtat existent entre els centres públics i concertats, així com els problemes relacionats amb l’assetjament escolar. En aquest sentit, caldria prioritzar la creació de mesures de suport emocional i social per l’alumnat, així com la promoció de pràctiques educatives inclusives. També s’ha de considerar si les polítiques educatives que proposi l’OCDE contemplaran realment les diverses necessitats dels alumnes i les condicions socioeconòmiques dels centres educatius catalans.

    L’acord entre el Govern de la Generalitat i l’OCDE podria representar una oportunitat per millorar el sistema educatiu català, però cal abordar-lo amb una visió crítica i una perspectiva àmplia. És essencial que el sistema educatiu català mantingui la seva identitat i continuï tenint en compte la diversitat de les aules, els factors socials, la creativitat i les habilitats socioemocionals. La recerca d’una educació de qualitat ha de passar per una visió holística que adapti la metodologia i les pràctiques educatives a les necessitats específiques dels alumnes i a les condicions socioculturals de Catalunya. En aquest sentit, cal recordar que el sistema educatiu català compta amb professionals altament capacitats per afrontar aquests reptes, i que la seva experiència i coneixement han de ser clau en aquest procés de millora. Però, finalment, ens queda la pregunta: ho farà l’OCDE?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    OCDE opinió sistema educatiu
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Maneres molt senzilles d’entrenar la memòria de treball i l’atenció
    Next Article Per una planificació de l’FP basada en l’equitat educativa i la justícia territorial​
    Francesc Imbernon
    • X (Twitter)

    Catedràtic de Pedagogia de la UB

    Related Posts

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025

    Opinió
    L’art de celebrar amb art

    maig 7, 2025

    2 comentaris

    1. Martí Teixidó, pedagog dr. on gener 17, 2025 11:48 am

      Comparteixo les aportacions dels col·legues Imbernon, Funes. Tots coincidim en l’alerta de l’acord de la Generalitat amb l’OECD (no amb la UNESCO) per a millorar l’educació. Ja he apuntat fa una setmana la visió pedagògica. La voldria completar amb visió de política filosòfica. No ho faig aquí, atès que no he d’abusar de la tribuna i d’altra banda ho faig amb paraula d’Hannah Arendt estudiada per Fina Birulés. https://educacio-comunicactiva.blogspot.com/2025/01/millorar-el-resultats-escolars-es.html

      Reply
    2. Josep on gener 24, 2025 8:53 pm

      Heu publicitat i justificat durant anys i panys els principis educatius de l’OCDE i les seves directrius, que heu emprat per fomentar “el canvi de paradigma”, la “innovació” i “l’ensenyament competencial”, i ara us cou aquesta notícia?

      No entenc res de res. Crec que s’ho hauríeu de fer mirar.

      Reply
    Reply To Josep Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.