Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    El moviment per una escola inclusiva surt al carrer: cal un pla de xoc

    Víctor Sauramarç 30, 20225 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Tall de la Via Augusta, aquest matí, per part de famílies per una escola inclusiva | Foto: NF
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un centenar de persones han tallat aquest matí, durant dues hores, la Via Augusta, a l’alçada del Departament d’Educació. Eren un grup de mares i pares que han volgut aprofitar l’onada de protestes sorgides arran de la vaga educativa per traslladar un altre malestar latent que arrossega el sistema: el de la manca d’avenços pel que fa a la resposta educativa que s’ofereix a l’alumnat amb NESE (o amb NEE, com se’n deia abans). Durant la concentració, diverses persones han pres la paraula per expressar el mal que els ha causat la incomprensió, la poca empatia o directament el rebuig que han rebut en alguna ocasió per part d’un professional del sistema. Una derivació a un centre especial. Un veto a participar en unes colònies. Una petició que el dinar el faci a casa. Una sensació que el teu fill o filla fa nosa.

    La protesta comptava amb el suport de la Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva, i de fet, entre les seves assistents hi havia, en un discretíssim segon pla, la mare que la va impulsar, l’any 2001. S’ha avançat des d’aleshores? Segur que sí, però la sensació de malestar és el mateix, comentava a aquest diari. També hi eren altres membres històriques del moviment per una escola inclusiva, que recordaven la importància dels principis sobre els quals es basa el decret 150/2017: el sistema inclusiu s’ha de construir a partir d’unes mesures universals que serveixin per a tots els alumnes, també pels que presenten alguna necessitat, als quals se’ls ha de poder proporcionar unes mesures addicionals o unes mesures intensives que estan perfectament detallades en el decret.

    Foto: NF

     

    Les mares i pares que han impulsat la concentració han pogut reunir-se amb la secretària de transformació educativa, Núria Mora, i amb la directora general d’Educació Inclusiva i Llengües, Susanna Naranjo. Fins ahir mateix, aquesta direcció general es deia de Currículum i Personalització i d’ella hi penjava una subdirecció general d’inclusió. Ara, a partir d’una restructuració del Departament aprovada ahir (per la qual es creen dos nous serveis territorials: Alt Pirineu i Aran, i Penedès), la part de Currículum passa a una altra direcció general (d’Innovació, Digitalització i Currículum), mentre que la carpeta de la inclusió guanya el rang de direcció general. Segons han explicat aquestes mares a la sortida, Mora i Naranjo els han promès que el concurs per a la creació de més CEEPSIR ha de sortir ben aviat (això fa tres anys que es va anunciar), que es constituirà una taula per la inclusió i que també es crearà la figura del mediador inclusiu, com a facilitador d’aquest procés als centres educatius.

    Durant la concentració la paraula “recursos” ha estat una constant, tots els que anaven agafant l’altaveu els demanaven a crits. Recursos per desplegar el decret. I precisament ahir, les mares d’aquest decret van ser al Parlament, en la segona sessió de la Comissió d’Estudi de l’Escola Inclusiva. Carme Ortoll era la directora general i Mercè Esteve la subdirectora general que van impulsar el decret, per un mandat inicial de la consellera Irene Rigau, ja que la normativa anterior, del 1997, havia quedat obsoleta. Ortoll i Esteve van explicar que el decret es va estar cuinant durant tres anys, a partir de moltes converses amb molta gent implicada i l’assessorament d’un petit grups d’experts, amb els que van treballar colze a colze (com Josep Maria Jarque, Climent Giné o Josep Font), i que l’últim any abans d’aprovar-se va estar aturat perquè faltava que el Departament d’Economia donés llum verda a la memòria econòmica que l’acompanyava. Aquesta memòria va ser finalment aprovada, però hi ha molts dubtes que hagi estat aplicada. Ortoll i Esteve van sobreviure durant el període del 155 i van ser cessades amb l’arribada de Josep Bargalló a la conselleria. Aleshores havia passat mig any de l’aprovació del decret.

    En la sessió parlamentària també es va parlar de recursos, i sobretot de començar sabent si els que hi ha s’estan usant correctament, o s’estan desaprofitant o pervertint (com el cas de les SIEI que són interpretades com aules d’educació especial en centres ordinaris). Noemí Santiveri, portaveu de la Plataforma per una Escola Inclusiva, recordava que els centres d’educació especial estan més plens que mai i tornava a recitar el decàleg de demandes que la Plataforma va presentar el novembre de 2020. Una d’aquestes peticions és que es publiqui el famós mapa de recursos, gràcies al qual hauria de ser més fàcil tenir una visió global sobre els recursos amb què compta el sistema, si creixen o no, com estan distribuïts pel territori i com s’utilitzen. La diputada d’ERC Mònica Palacín va comentar que li constava que estava a punt de sortir. I Santiveri va recordar que fa quatre anys que està a punt de sortir.

    Mercè Esteve i Carme Ortoll, les ‘mares’ del decret 150/2017, ahir al Parlament

     

    A Ortoll i Esteve diversos diputats els van demanar per on començarien la feina si avui tornessin al càrrec. Ortoll va contestar que li expressaria al conseller la necessitat d’un pla de xoc per impulsar l’escola inclusiva. Amb un altre nom, un pla d’acció urgent, manifestaven també aquesta necessitat les mares i pares que s’han concentrat aquest matí davant del Departament.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escola inclusiva
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Connectivitats mòbils i canvis en l’educació
    Next Article
    Opinió
    El llibre que no volen que llegeixis
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    600 anys convivint

    febrer 18, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}