Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    Ares Biescas (Verificat)

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » ‘Ennio, el Maestro’ i ‘JKF: cas revisat’

    Opinió
    ‘Ennio, el Maestro’ i ‘JKF: cas revisat’

    Consell de Redacció de la Revista Guixmaig 26, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    ‘Ennio, el Maestro’

    El setè art té un llenguatge propi que engloba altres llenguatges. Un és el musical, que ha fet aportacions molt significatives per la comprensió del que veiem, del que se’ns mostra i per l’emoció que sentim. Mireu, per exemple, la seqüència de la fugida de la secretària que roba els diners de la seva empresa a la pel·lícula Psicosis sense so i després amb el so i veureu tot el que hi guanyem.

    Un dels grans mestres de la música que molt a contracor va decidir crear-ne per a pel·lícules és Ennio Morricone. I el documental que ha dirigit Giuseppe Tornatore és un dels homenatges més ben fets que es pot dedicar a un personatge central en la creació d’una pel·lícula. Durant el documental escoltem diverses persones que expliquen quines han estat les seves aportacions al món de la música del cine i perquè podem considerar-lo un mestre.

    Però potser el més emotiu de la pel·lícula és quan Morricone dirigeix tot sol alguna de les seves obres, obres que ell sent amb els ulls tancats i observem com les mans es belluguen per l’espai, com dibuixen una melodia.

    El documental és el gènere que més acosta a la realitat amb una gran pretensió de mostrar una veritat. Per això és un gènere que sempre hem de mantenir sota sospita, perquè no podem oblidar que té un punt de vista.

    En aquest cas el director ha aconseguit que sigui el nostre també, que escoltem embadalits la música que ja coneixem, perquè Morricone és un creador popular, i que descobrim que allò que diuen els que intervenen sigui el que nosaltres pensem, però que no sabrem expressar amb tanta claredat. Qui pot oblidar Cinema Paradiso, Els intocables, La missió o les col·laboracions amb Sergio Leone!

    He passat una estona  meravellosa, uns moments plens de bellesa i aquests dies repassaré les pel·lícules musicades per Morricone i em deixaré portar al món que ell dibuixa a l’espai amb un gest i amb uns sons.


    JKF: cas revisat

    Oliver Stone va dirigir el documental JFK: Cas Obert fa uns quants anys, però li va quedar clavada l’espina de no poder acabar de demostrar la seva teoria –un crim d’Estat – perquè molts dels arxius estaven classificats i falsejades les conclusions de l’informe oficial. Eren secrets, aquests arxius, i d’aquest secretisme ara en sabem alguna cosa al nostre petit país.

    En aquest Cas revisat, Stone ha pogut consultar molts més arxius perquè s’ha iniciat un procés de desclassificació i a poc a poc podem anar resolent un dels misteris del segle passat: qui i per què va assassinar el president Kennedy. Quines mans hi havia darrera del magnicidi de Dallas?

    Stone intenta demostrar el que ja ens havia dit abans, però en aquest cas aporta moltes evidències que afirmen que les ordres van sorgir dels sectors més dretans de l’administració dels Estats Units, que van planejar amb èxit l’assassinat d’un del líders més carismàtics de la història de la política de tots els temps. La gent de la meva generació segur que recorda el que estava fent quan va saber la mort del president, un líder que va representar un horitzó de canvi en algunes de les polítiques dels Estats Units.

    Suposo que Stone acabarà filmant un altre documental, quan pugui consultar el material que encara es manté en secret, però crec que només servirà per refermar el que ja ens ha  mostrat.

    Des del punt de vista del llenguatge que s’acostuma a utilitzar per filmar un documental, no crec que hi hagi una aportació destacada que enriqueixi aquest gènere, però jo em quedo amb la tossuderia d’un director que vol donar una resposta –potser la veritat del que va passar – i tancar un tema que encara cueja.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cinema opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Honoris causa a l’educació en valors
    Next Article
    Opinió
    Escola concertada i desigualtats educatives: què diu la recerca i per què és urgent parlar-ne clar
    Consell de Redacció de la Revista Guix

    Related Posts

    Opinió
    D’etiquetes i diagnòstics  

    juny 30, 2025

    Opinió
    Tancar la bretxa entre l’aula i acadèmia

    juny 27, 2025

    Opinió
    No hi ha dilema: defensar l’escola pública és defensar la Catalunya de tothom

    juny 27, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}