Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Escoles extraordinàries

    Xavier Besalúmarç 6, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Xavier Besalú és professor de Pedagogia de la Universitat de Girona

    Les escoles d’educació especial van néixer com una alternativa possible a la no escolarització dels nens i nenes amb alguna discapacitat, com un pas cap al ple reconeixement, promogudes, en general, per famílies amb prou capital social per reclamar i fer sentir les seves  demandes. Mantenir a dia d’avui l’existència d’escoles exclusives per a alumnes amb discapacitat és una anomalia que contradiu l’esperit de la legislació vigent, l’evidència de la plena integració social de moltes persones amb discapacitat i el sentit moral i cultural de la Catalunya del segle XXI.

    Els arguments per al manteniment del statu quo, per recurrents i antics, semblen més aviat una excusa per justificar l’opció presa. El primer és que les escoles especials estan preparades, amb professionals experts i recursos adequats, per atendre amb expertesa i atenció individualitzada els nens i nenes amb discapacitat, contràriament a les escoles dites ordinàries (és a dir, les escoles a seques, sense més adjectius), on aquests infants quedarien exposats –suposadament- a la crueltat dels seus companys i a la indiferència o a la incapacitat dels seus mestres. Més encara: s’ha arribat a dir que l’educació inclusiva no seria sinó el sacrifici dels infants amb discapacitat per raons ideològiques, d’una ideologia sense fonament científic i falsament progressista.

    El cas és que l’escola obligatòria vol ser, entre altres coses, una iniciació a la vida adulta i autònoma, i a la vida en comú amb persones diferents, des de molts punts de vista, amb les que haurem d’aprendre a treballar, a relacionar-nos, a conviure i a encarar els conflictes que inevitablement es produiran. Quin sentit té excloure un sector de la població d’aquesta oportunitat, d’aquest dret? Quins aprenentatges es deriven d’aquesta separació tant per als uns com per als altres? Per altra banda, totes les escoles han de ser llocs amables i segurs per als seus estadants i és gairebé ofensiu per al professorat donar carta de naturalesa a la crueltat i a la indiferència.

    Sembla evident que sense recursos l’escola ho té molt difícil: no només per als infants amb discapacitat; també per als infants que desconeixen la llengua de l’escola, per als infants que no poden comptar amb el suport i l’estima d’una família, per als que viuen en la pobresa o en la indigència… Però és que, per al cas dels alumnes amb discapacitat molts d’aquests recursos, tant materials com personals, ja hi són: alguns estan a les escoles ordinàries, però la majoria estan en les escoles d’educació especial. Seria qüestió de fer un transvasament i, si no fossin suficients, d’incrementar-los fins allà on fos possible.

    S’invoca també la manca de preparació dels mestres… El professorat ha de ser competent, això és indiscutible, ha de dominar l’ofici i ha de tenir sensibilitat i humanitat suficient per exercir la seva feina. No cal que ho sàpiga tot! Per començar, quan un nen o una nena tenen alguna dificultat específica o viuen una situació extraordinària, quan arriben a l’escola, ho solen fer ja amb algun diagnòstic i amb informes fets pels professionals que els han atès. A més, les escoles compten amb tota una xarxa de serveis públics i d’assessorament per a aquests casos i, afortunadament, la informació sobre gairebé tot és fàcilment accessible i disponible. El bon professional és aquell que davant d’un problema nou o desconegut activa totes les seves capacitats i recursos per afrontar-lo amb coneixement i eficàcia. La  formació més productiva és la que neix de la necessitat, la que és útil per a la pràctica, la que pot ser aplicada i contrastada en el dia a dia de l’escola.

    Tot això ve al cas perquè el Síndic de Greuges de Catalunya ha denunciat recentment que “per primera vegada en els darrers quatre cursos, el nombre d’alumnat amb necessitats educatives especials escolaritzat en centres ordinaris ha decrescut (374 menys), i que el nombre d’alumnat escolaritzat en centres d’educació especial ha augmentat (375 més)” i recorda que el nostre país “es regeix pel principi d’escola inclusiva, de manera que, sempre que sigui possible, tenen dret a ser escolaritzats en centres ordinaris i a rebre una atenció educativa adequada a les seves necessitats especials que garanteixi el seu màxim desenvolupament”.

    Ve al cas  també per una sentència del Tribunal Constitucional espanyol (febrer de 2014) que ordena escolaritzar un nen autista de Palencia en un centre d’educació especial en contra de la voluntat dels seus pares que volen que el seu fill vagi a una escola ordinària, amb els suports que facin al cas (suports que el TC considera desproporcionats o poc raonables).

    Resulta, però, que l’educació inclusiva és un principi del sistema educatiu espanyol i català, és a dir, un punt de partida, un requisit, una condició prèvia, i no el resultat d’un procés llarg i tortuós, el punt d’arribada d’un trajecte sense data de finalització, un apunt retòric que no compromet a res i a ningú.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El Govern ha retallat en dos anys a les universitats més de la meitat del pressupost en investigació
    Next Article
    Actualitat
    Vaga de mestres a l’Argentina malgrat l’augment de sous del 30%
    Xavier Besalú
    • X (Twitter)

    Professor i Membre del Nucli Paulo Freire de la Universitat de Girona/ Institut Paulo Freire

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}