Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Escoltar amb voluntat de comprendre

    Xavier Besalúmarç 23, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El documental Ciutat morta ens mostra, amb tota la seva cruesa, què és i com actua aquest ens sovint invisible i de mal descriure que anomenem “el sistema”: un conglomerat d’agències, burocràcies i poders que conformen una cadena opaca i complementària, que s’ajuda i es protegeix, i que repel·leix qualsevol intent de penetració, contrast o crítica. El treball de X. Artigas i X. Ortega ha servit, com a mínim, per fer audible la veu dels acusats i empresonats, especialment de Rodrigo Lanza i Patricia Heras (que va acabar per llevar-se la vida), i la veu digníssima i trencada de la mare del primer, Mariana Huidobro. Veus inaudibles fins llavors per a la ciutadania, veus desestimades sense més per la policia, el poder judicial i la majoria dels mitjans de comunicació, que només van tenir en compte la versió d’uns policies manifestament mentiders i d’uns pèrits prou ambigus com per ser utilitzats per bastir la veritat oficial. Els drets humans i l’estat de dret no poden quedar-se només en una declaració d’intencions, en uns principis retòrics que serveixen per jutjar i condemnar els altres (els no-nosaltres), sobretot si estan geogràficament, socialment o culturalment lluny. Els drets humans s’han de practicar cada dia, especialment en situacions properes. I ara que la tecnologia ens ho posa més fàcil, hem de fer l’esforç d’escoltar totes les veus, sense desqualificacions prèvies, amb ànim d’entendre les seves pròpies lògiques i d’arribar a valoracions matisades i provisionals. La història d’avui (i aquesta n’és una de ben pròxima i il·lustrativa) ens pot ajudar a entendre les grans revolucions i canvis del passat i pot ser una bona simulació per encarar l’acció futura d’una ciutadania compromesa i sobirana.

    Aquests dies, en alguns centres educatius catalans s’han sentit, en boca d’alumnes de famílies immigrades, veus favorables als assassins de Charlie Hebdo; opinions que justifiquen les insuportables decapitacions o incineracions perpetrades per militants d’Estat Islàmic. Fa uns anys, s’havien sentit visques a Bin Laden o somriures còmplices davant l’ensorrament de les torres bessones de Nova York… És lògic que aquestes reaccions hagin suscitat alarma entre el professorat, però hem de fer l’esforç d’escoltar i de mirar d’entendre quin és el missatge que aquests nois i noies estan emetent, quina és la malaltia que s’amaga sota aquests símptomes, per no reaccionar equivocadament, per no respondre a les provocacions, sinó amb eficàcia pedagògica i amb responsabilitat ètica.

    Ens hi poden ajudar les paraules del pensador indi Pankaj Mishra, autor del llibre De las ruinas de los imperios. La rebelión contra Occidente y la metamorfosis de Asia (Galaxia Gutenberg), escrit des de la perspectiva dels pobles i cultures subjugats per Occident, que han sofert una experiència continuada d’humiliació i d’indignitat, i que han anat incubant al llarg dels darrers dos-cents anys un ressentiment, un odi i una set de venjança present no només a Líbia, Afganistan o Síria, sinó també a Turquia, Rússia, Índia o la Xina i dels quals en tenim proves cada dia.

    La reacció d’Occident sol ser d’incredulitat. Els neocolonialistes reivindicant les aportacions civilitzadores, tant en l’àmbit econòmic i tecnològic com en el cultural, de les potències occidentals, des d’una visió unilateral i esbiaixada de la cultura i del progrés, i sense haver escoltat mai el punt de vista, ni el patiment, dels colonitzats, considerats inevitablement inferiors. La majoria afirmant consternada que ens odien perquè rebutgen els “nostres valors”: la democràcia, els drets humans, la igualtat entre homes i dones, la separació entre religió i estat, l’economia de mercat… en contraposició als “seus”: dictadura, arbitrarietat, masclisme, confessionalitat, una economia premoderna… Ens cal escoltar i mirar de comprendre, diu Pankaj Misra, i no confondre els símptomes amb les causes d’aquest odi, si realment volem dialogar d’igual a igual. La supremacia occidental s’ha fet insuportable per als qui sempre s’han sentit marginats, maltractats i menystinguts. No es pot esperar que la reacció de les víctimes impotents i desesperançades tingui la subtilesa i la formalitat de les accions (passades i actuals) dels agressors…

    Escoltar amb voluntat de comprendre no significa, en cap cas, justificar res. Però és una actitud imprescindible per poder fer front a situacions d’aquest calibre amb la serenitat i la profunditat que demanda el temps educatiu. La primera reacció, faltaria més, és la de deixar clar que algunes manifestacions són absolutament intolerables, però hem de salvar i respectar les persones que les fan, sabent que la ferida històrica és massa fonda perquè pugui cicatritzar ràpidament.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Charlie Hebdo immigració integració opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Maria Teresa Codina: “L’error és pensar que la beneficència surt més barata que l’educació”
    Next Article Per què no és necessari que el teu fill aprengui a llegir i escriure abans dels 6 anys
    Xavier Besalú
    • X (Twitter)

    Professor i Membre del Nucli Paulo Freire de la Universitat de Girona/ Institut Paulo Freire

    Related Posts

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.