Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    Mireia Orgilés: «Els centres escolars són el lloc idoni perquè els nens i els adolescents rebin formació en gestió emocional»

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Competències i resultats PISA. La pandèmia de l’educació. A Catalunya, i arreu

    Martí Teixidó

    La crisi de la professió docent

    Pedro González de Molina Soler

    Xus Martín: “En l’aprenentatge servei tothom suma”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Espais polivalents, ventilats, inclusius, amb perspectiva de gènere… les escoles que venen

    Actualitat
    Espais polivalents, ventilats, inclusius, amb perspectiva de gènere… les escoles que venen

    Redacciómaig 3, 20226 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Una aula del nou edifici de l'Escola La Maquinista, inaugurat el curs 2020/21 | Foto: CEB
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Departament d’Educació ha elaborat el document Nous aprenentatges, nous espais, una guia de 128 pàgines que per primera vegada en 22 anys canvia els criteris constructius que fa possible la transformació dels centres per respondre a les noves metodologies d’aprenentatge. Planteja així les bases per una nova arquitectura escolar, un nou disseny dels centres educatius públics “que trenqui amb la rigidesa i s’obri a la polivalència dels nous aprenentatges i pedagogies”.

    El document incorpora orientacions per tal de donar resposta als reptes de les escoles i instituts pel que fa al disseny i transformació dels seus espais. Nous aprenentatges, nous espais neix d’un treball conjunt del Departament d’Educació, el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya i la Fundació Jaume Bofill, que l’any 2019 van organitzar una jornada de reflexió sobre la arquitectura i l’educació amb la participació de docents, pedagogs i arquitectes. El document hauria hagut de néixer abans, com a conseqüència d’aquella jornada, però la pandèmia ho va impedir. I el dia que s’havia de presentar (dilluns 25 d’abril), al Paranimf de la UB, la notícia va ser que la irrupció de diverses desenes de persones que protestaven contra el Departament per qüestions laborals ho va impedir.

    La guia aborda, de forma resumida, la fonamentació pedagògica de la transformació dels espais educatius, basada en quatre eixos clau: l’autonomia dels centres educatius, el model curricular competencial, el sistema educatiu inclusiu i la ubiqüitat de les tecnologies digitals. I també apunta pautes de disseny i criteris o propostes per a la definició d’espais (n’hi i ha d’obligatoris i n’hi ha que no) i fa alguna pinzellada sobre el mobiliari. A grans trets, apunta que els espais escolars “han de ser flexibles i polivalents, han de ser inclusius, tenir en compte la perspectiva de gènere i al mateix temps els aspectes tècnics com la il·luminació, ventilació, temperatura, acústica i mobiliari, atès que cadascú incideix d’una forma o altra en l’aprenentatge dels infants”.

    Espai polivalent del nou edifici de l’Institut Maria Espinalt, inaugurat el curs 2019/20 | Foto: CEB

    48 processos participatius oberts

    Els capítols quatre i cinc de la guia es dediquen a explicar com s’ha de fer un procés participatiu per a la definició del disseny d’un centre educatiu, tant si és nou com si és la transformació d’un ja existent. Aquest procés participatiu es desenvolupa en tres fases (la diagnosi i definició d’espais; el projecte i construcció del centre; i l’avaluació de l’espai educatiu) i hi ha de prendre part, a més del Departament d’Educació, al qual correspon establir la tipologia del centre i definir el pressupost, tota la resta d’agents educatius: equip directiu, docents, alumnat, famílies, ajuntaments i arquitectes.

    De fet, actualment ja s’han iniciat 48 processos participatius en diferents centres d’arreu de Catalunya amb encàrrecs de nous projectes que responen a les reflexions i debats de la comunitat educativa, tenint en compte el marc normatiu actual. A la guia se n’esmenten 43.

     

    Albesa Escola L’Àlber
    Avinyonet de Puigventós Escola Gonçal Comellas – ZER La Garriga
    Badalona Institut La Riera
    Barcelona Escola 30 Passos
    Barcelona Institut Escola Cal Maiol
    Barcelona Institut Sagrera
    Besalú Institut Escola Salvador Vilarrasa
    Cabrera de Mar Institut Escola Pla de l’Avellà
    Caldes de Montbui Institut Escola de Caldes de Montbui
    Cambrils Institut Escola Joan Ardèvol
    Castellcir Escola La Popa – ZER el Moianès
    Castellterçol Institut Escola
    Castell-Platja d’Aro Escola Fanals d’Aro
    Cornellà de Llobregat Institut Joan Miró
    Dosrius Institut Els Roures
    El Bruc Escola El Bruc
    El Palau d’Anglesola Escola Arnau Berenguer
    El Pont de Vilomara Institut Escola Pompeu Fabra
    Girona Institut Ermessenda de Girona
    Granollers Institut Celestí Bellera
    L’Hospitalet de Llobregat Institut Escola Pere Lliscart
    L’Hospitalet de Llobregat Institut Jaume Botey
    Mataró Institut Les Cinc Sènies
    Mont-roig del Camp Institut de Miami
    Móra la Nova Institut Escola 3 d’Abril
    Òdena Institut Escola Castell d’Òdena
    Ripollet Institut Escola El Martinet
    Rocafort de Queralt Escola Sant Roc
    Rubí Escola del Bosc
    Sabadell Institut Arraona
    Sabadell Institut La Serra – Escola Agnès Armengol
    Salt Institut Salvador Sunyer
    Sant Feliu de Buixalleu Escola Alzines Balladores
    Sant Julià del Llor i Bonmatí Escola Sant Jordi
    Santa Oliva Escola La Parellada
    Sentmenat Escola de Sentmenat
    Terrassa Institut Escola Antoni Ubach i Soler
    Terrassa Institut Escola Sala i Badrinas
    Vallmoll Escola Mare de Déu del Roser – ZER El Francolí
    Vilablareix Escola Madrenc
    Viladecans Institut Escola de Viladecans
    Vilafant Institut Vilafant
    Vila-rodona Escola Bernardí Tolrà

     

    D’acord amb el que explica la guia, entre les pautes generals que s’han d’incloure en el plantejament dels edificis, destaquen les següents:

    • Adaptació de l’edifici al solar i a l’entorn amb materials i solucions adequades al lloc: subministraments bàsics, orientació de l’edifici, topografia, accés i mobilitat.
    • Previsió de futures adequacions, modificacions i ampliacions.
    • Manteniment, neteja i conservació.
    • Mínima complexitat en el disseny.
    • Racionalització de costos.
    • Foment de la sostenibilitat dels edificis i de la salut dels usuaris.

    Pel que fa a la transformació dels centres ja existents, el document inclou orientacions i reflexions per guiar aquest camí, com per exemple:

    • Benvinguda (Vestíbul): L’espai de benvinguda com a indret accessible, que faciliti la recollida o lliurament de l’alumnat més petit, que s’integri amb la resta d’espais i que sigui visualment comprensible.
    • Cuina: la utilització de la cuina per altres usos relacionats amb l’aprenentatge o la possibilitat de fer-ne una part vidrada per facilitar la transparència.
    • Esport (Gimnàs): plantejament d’altres usos i la relació amb altres espais del centre.
    • Nutrició (Menjador): Espai principal d’aprenentatge destinat al món del menjar. Nutrició permetrà conèixer el que es menja, com es prepara i per què es menja per tal que esdevingui un nou indret d’aprenentatge, amb una utilització més completa.
    • Recerca (Biblioteca): Destinat a l’accés a la informació i el coneixement. Actualment l’accés al coneixement i l’exercici de la lectura han passat a ser més dinàmics i accessibles i, per això, es vol dotar de més contingut amb una major flexibilització.
    • Relació (circulació i passos): aquestes zones, que tradicionalment són exclusives com a simples espais de comunicació, adquireixen ara un nou rol amb un ús lligat a l’aprenentatge.
    • Arena (Pista esportiva): el marc normatiu preveu un espai susceptible de ser usat com a pista esportiva, és a dir, un espai amb les dimensions per a l’esport, si bé es pot simultaniejar amb d’altres espais exteriors i tenir molts més usos, i pot estar o no pavimentat.
    • Altres equipaments exteriors com zones d’aparcament de bicicletes, l’hort com a espai d’aprenentatge o les zones de joc.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Arquitectura dels centres
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Polítiques educatives per a una era postcapitalista
    Next Article
    Opinió
    L’avaluació i la justícia social
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    Les claus per reduir l’abandonament escolar prematur a Barcelona

    juny 23, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    El perill d’un concert sense perill

    febrer 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}