Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Estabilització de places sí, però com?

    Toni Pedragosaabril 18, 20235 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Al llarg dels últims mesos el professorat interí, que representa al voltant del 40% del professorat del sistema públic català, s’ha trobat  immers en un procés d’estabilització de la plantilla anomenat “concurs excepcional de mèrits” que té com a objectiu reduir la temporalitat i donar estabilitat laboral al personal interí. Es convocaven 12.859 places, i les persones admeses obtindran una plaça fixa a la funció pública. Per la gran quantitat de places a estabilitzar, aquesta convocatòria tindrà un impacte enorme sobre el sistema educatiu català. Sent una mesura de tant abast i impacte, sobta que els mitjans de comunicació no se’n facin més ressò.

    L’últim dia del trimestre, mentre ens despedíem dels companys de claustre arribava la notícia que alguns d’ells, interins, s’acabaven de convertir en funcionaris gràcies al procés d’estabilització extraordinari (sense oposicions) que acabava de finalitzar amb la publicació de les llistes definitives dels futurs funcionaris. Vam fer un brindis a la seva salut, però amb un regust una mica agredolç perquè d’altres companys no havien tingut aquesta mateixa “sort”. 

    Des de Clam Educatiu creiem que aportar estabilitat al personal interí no és quelcom que haguem de fer perquè s’exigeix des d’Europa, sinó perquè l’estabilitat laboral de les docents és rellevant perquè puguin dur a terme les seves funcions amb la qualitat que socialment s’espera. Ara bé, creiem que el que seria desitjable per a un sistema públic i de qualitat és incorporar a la funció pública les docents més competents i, per això, és necessari establir un procés que permeti indentificar-les. En aquest sentit, considerem que la resolució EDU/2563/2022, de 16 d’agost, de convocatòria dels processos d’estabilització, no ofereix garanties a l’hora de valorar la competència docent.

    Creiem que un procés amb garanties hauria de:

    • En primer lloc, definir quin perfil docent es vol estabilitzar en el sistema. Quines són les característiques d’un bon docent? Quines competències docents poden contribuir a millorar la qualitat educativa del sistema? 
    • En segon lloc, crear criteris que permetin identificar aquestes competències entre les persones candidates.

    No tenir claredat sobre el perfil competencial del docent que el sistema necessita complica l’anàlisi sobre el procés d’estabilització (no se sap què s’està buscant), tot i així a continuació destaquem algunes mancances que detectem en el concurs de mèrits:

    Aspecte principal: creiem que el concurs s’hauria de basar en avaluar la competència docent i no en l’antiguitat

    El barem de mèrits té tres conceptes: 

    • Experiència docent prèvia (7 punts). 
    • Formació acadèmica (3 punts).
    • Altres mèrits, que inclou la formació permanent i la superació d’oposicions prèvies (5 punts). 

    Valorar l’experiència docent només com una acumulació d’anys treballats no té en compte amb quina qualitat s’ha desenvolupat la professió al llarg dels anys. I és aquest, en realitat, l’aspecte més valuós de l’experiència docent. Hi ha docents magnífics amb molts anys d’experiència i també n’hi ha de no tan magnífics, com passa amb qualsevol franja d’edat. Caldria, doncs, establir mecanismes per valorar la qualitat dels docents durant la seva pràctica educativa per poder afegir a l’experiència docent, a més de la variable de la quantitat, la variable de la qualitat.

    Aspectes secundaris:

    • Caldria revisar la manera com es valoren els mèrits de formació permanent. Aquesta formació està definida com la recerca continuada i voluntària del coneixement amb l’objectiu d’actualitzar-se, entre d’altres, en competències docents específiques, metodologies o gestió d’aula. Tal i com està plantejada la resolució, hi ha docents que tenen tots els punts de formació permanent que poden no haver-se format voluntàriament en els últims 10 anys i, per tant, estar desactualitzats.
    • Cada any d’experiència docent en un centre públic compta 0,7 punts, mentre que cada any en un centre concertat compta 0,1 punts. Considerem que la titularitat d’un centre no té cap relació amb la qualitat docent que ha aportat aquesta experiència als docents i, per tant, no és comprensible que puntuïn diferent.
    • El propi sistema és contradictori: exigeix haver superat oposicions per accedir a la funció pública per la via corrent, però en el concurs de mèrits actual el fet d’haver superat oposicions puntua molt poc. Som crítics amb el sistema d’oposicions, ja que és molt millorable a l’hora d’avaluar la competència docent de les persones candidates. No obstant això, per coherència, si l’accés tradicional a la funció pública són les oposicions no s’entén que aquest concurs de mèrits gairebé no tingui en compte aquest factor.

    Què proposem? 

    En conclusió, creiem que caldria establir processos d’estabilització dels docents justos i transparents, basats en eines d’avaluació i indicadors contrastats que permetin avaluar la competència docent d’acord amb allò que s’espera d’un docent en l’actualitat.

    L’objectiu és incorporar els docents més competents al sistema públic i donar-los les millors condicions perquè puguin desenvolupar la seva professió. Estabilitzar milers de places amb criteris poc rigorosos suposa perdre l’oportunitat d’incorporar al sistema públic els docents més competents, fet que repercutirà de forma negativa sobre el sistema educatiu català per molts anys.

    Si les idees que hem exposat en aquest article et ressonen, adhereix-te al Clam Educatiu!

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Avaluació docent Clam educatiu opinió plantilles
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Els millors llibres d’història per a infants
    Next Article
    Entrevista
    Dolors Camats: “Treballem poc què vol dir la ciutadania europea”
    Toni Pedragosa

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    1 comentari

    1. Armand on abril 21, 2023 6:17 pm

      Són dos punts i mig que donen per haver superat oposicions, vos sembla poca cosa? D’altra banda, segons vosaltres, si els docents no ens estabilitzen per l’antiguitat, per quin criteri s’han d’estabilitzar? Què fem amb els que segons vosaltres no s’ho mereixen? Aquest procés arrenca per l’incompliment reiterat per part de les administracions d’estabilització de les persones que hem estat treballant com a interines precàries, cada cop més precàries, per aquestes diverses administracions. El que l’administració exigeix a qualsevol empresa, fer als treballadors fixos si porten més de tres anys en aquella empresa, no ho ha fet amb els seus propis treballadors. Les oposicions, a banda de ser brutalment subjectives, ha tingut unes convocatòries tan minses que ha fet possible que quasi la meitat dels treballadors docents hagin estat precaris.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}