Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Extraescolars i municipis: l’experiència de Martorell

    Joan Domènechmaig 10, 20226 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’Ajuntament de Martorell es va incorporar, fa anys, a l’Aliança Educació 360, i a partir d’aquí va començar a indagar sobre la realitat dels infants de la seva ciutat fora de l’horari lectiu. Fer aquesta diagnosi és més difícil del que sembla, bàsicament cap administració acostuma a disposar d’aquestes dades. Per això, a Martorell es va encarregar un estudi a una consultoria especialitzada en sociologia de l’educació, que va fer enquestes entre famílies i docents dels set centres d’infantil i primària del municipi (sis públics i un concertat). El principal resultat va ser que més del 20% dels alumnes d’aquests centres no feien cap activitat extraescolar.

    A partir d’aquí va començar un intens treball amb les escoles, les AFA i els agents socioeducatius de Martorell, i d’aquí va néixer el programa Martorell Educa 360, que ha impulsat una Carta Bàsica d’Activitats Extraescolars. Dijous passat van presentar la seva experiència en una jornada, organitzada pel mateix municipi a proposta de l’Aliança Educació 360. L’equip tècnic que ha dissenyat el programa va poder explicar al públic (format per tota mena d’agents educatius del municipi i la comarca) totes les passes que es van anar fent, sota l’atenta mirada de la regidora d’Educació, Soledad Rosende, i del mateix alcalde, Xavier Fonollosa, que va ser l’encarregat d’obrir i tancar la jornada.

    La Carta Bàsica consisteix en una oferta d’activitats extraescolars que, de moment, es fan als mateixos centres educatius, de 16.30h a 18h. Són dos dies d’esport i dos dies d’activitats culturals, de tal manera que l’infant es pot apuntar només a un dia d’una activitat cultural, o pot arribar a fer els quatre dies (en el cas d’infantil són dos dies). Després d’una prova pilot que va tenir lloc l’últim trimestre del curs passat, només amb les activitats esportives, la Carta Bàsica ja va entrar a ple rendiment a començaments d’aquest curs, i el resultat ha estat espectacular. En una ciutat de 29.000 habitants, en aquests moments hi ha un miler d’alumnes que prenen part a les activitats extraescolars de Martorell Educa 360. D’aquests, n’hi ha aproximadament 650 que fins aleshores no feien cap extraescolar.

    L’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa (al fons), va obrir i tancar la jornada | Foto: Ajuntament de Martorell

     

    El disseny de les activitats s’ha fet d’acord amb els centres, i tractant que estiguin lligades als seus projectes educatius, segons subratllen des del Patronat Municipal d’Atenció a les Persones, que engloba les regidories d’ensenyament, esports, cultura i serveis socials, que son les que han treballat conjuntament aquest projecte. En la major part d’aquests centres ja s’ha creat la figura del coordinador/a 360, un membre del claustre que és la veu del centre en el programa municipal, i que es coordina amb l’Oriol Bosch, l’orientador d’àmbit comunitari de l’ajuntament.

    Una de les decisions més meditades ha estat la gratuïtat del programa. El cost de totes les activitats les assumeix l’Ajuntament a través del patronat municipal, que és qui contracta els monitors directament (la major part de vegades) o qui contracta els serveis d’entitats del municipi que faciliten el seu equip humà. Segons expliquen des del municipi, es va decidir fer una proposta de gratuïtat universal i no subjecte a la renda per evitar guetitzar les activitats. No es volien unes extraescolars de rics i unes altres de pobres. A la vegada, afegeixen, s’ha vetllat perquè totes les activitats siguin inclusives, i que els infants que necessitin algun tipus de suport el tinguin.

    Segons va subratllar l’alcalde durant la jornada, es tracta d’un projecte “molt ambiciós, perquè comporta un gran desplegament de recursos i hi implica tots els agents que participen del procés d’aprenentatge dels nens i nenes: professors, AMPAs, tècnics i monitors”. “És molt important que sigui gratuïtat i que sigui universal –va afegir Fonollosa–, gratuït perquè és donar oportunitats i acabar amb les desigualtats quan ets nen, i universal per evitar segregacions i que tothom s’hi pugui acollir”.

    Les desigualtats creixen per la tarda

    Segons explica Edgar Iglesias, professor i coordinador dels estudis de Pedagogia de la UdG, i que va participar en la jornada com a col·laborador de l’Aliança Educació 360, “iniciatives com aquesta posen en valor que l’educació és un bé comú, ja que la Carta esdevé una eina per preservar els drets d’aprenentatge que tenen els infants de Martorell per accedir a activitats educatives de tarda. És a dir, mitjançant el desplegament d’una política educativa pública i decidida, es garanteix l’accés a les activitats extraescolars i aquesta aposta té valor en sí mateix, ja que és conegut que el temps educatiu de les extraescolars evidència desigualtats d’accés a Catalunya”.

    A la vegada, Iglesias sosté que de la proposta de Martorell cal subratllar el fet que “tant el seu disseny com la seva concreció s’emmarca en un procés de diàleg i codisseny amb escoles i entitats del municipi, elements que evidencien una base de responsabilitat compartida davant l’educació”. A més, afegeix, “la construcció d’ecosistemes educatius locals necessita de condicions que l’acompanyin, tant pel seu present com per la seva sostenibilitat. En aquest cas, Martorell disposa d’un professional que s’encarrega de vertebrar l’oferta i accés amb les diferents escoles implicades i cada una d’elles hi té un professional de referència que fa de connector”.

    Durant la jornada també es van poder albirar alguns dels reptes que segueixen a aquesta experiència innovadora. El primer és superar la principal dificultat que s’han trobat durant aquest curs: trobar el personal adequat per dur a terme les activitats quan algun monitor ho deixa pel motiu que sigui. Passen moltes coses a l’hora a set llocs diferents i això no ha estat fàcil. Després, ampliar l’oferta, arribar a més infants, incorporar el centre d’educació especial del municipi al programa i també fer el salt a la secundària, que té un alumnat amb unes necessitats diferents i que cal estudiar bé. També, estrènyer encara més les relacions amb la resta d’agents educatius del municipi (clubs esportius, entitats culturals) a fi que, com es va dir a la jornada, la consolidació i extensió d’aquesta proposta no causi “danys col·laterals”. I, per últim, avaluar l’impacte del programa, imprescindible perquè evolucioni i millori.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Baix Llobregat Educació360 extraescolars
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Qui sembra vents, recull tempestats
    Next Article
    Opinió
    Suspens
    Joan Domènech

    Related Posts

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Actualitat
    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    maig 16, 2025

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}