Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Canviar l’educació per canviar el món, per una acció educativa emancipadora

    Neus Giménez Turdesembre 16, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    José Antonio Antón Valero. Professor de secundària, membre del Comitè Organitzador del IV Congrés, d’Entrepobles i dels MRPs

    Els Congressos d’Educació per al Desenvolupament van començar en els inicis de la cooperació. El primer, realitzat el 1990, va intentar aclarir el propi enfocament de l’Educació per al Desenvolupament, identificant els agents de l’ED i fomentant l’intercanvi d’experiències pràctiques. Els participants han estat sempre, en menor o major mesura, el conjunt d’agents socials que participen en l’àmbit educatiu i cultural com el professorat, les ONGD, els moviments de renovació pedagògica i el món de la comunicació i la cultura.

    L’Associació Entrepobles ha participat de manera activa en tots els congressos que s’han realitzat fins al moment, tant amb propostes i experiències, com en la seva organització, a través del Comitè estatal organitzador.

    El II Congrés De la transversalitat a l’Educació Global es va realitzar el 1996 en un context de debat al voltant del paper de l’enfocament de la transversalitat en la LOGSE. Es van intentar tendir ponts entre els àmbits d’educació formal, no formal i informal. mitjançant propostes al voltant de l’Educació Global, i transcendint les pràctiques de sensibilització per arribar amb missatges crítics als espais extraescolars i als mitjans de comunicació.

    Per la seva banda, el III Congrés L’educació transformadora davant els reptes de la globalització (2006) es va enfocar com una acció educativa que construís una ciutadania global.

    Per treballar sobre experiències concretes i mantenir d’aquesta manera l’espai de reflexió conjunta es van desenvolupar Trobades d’Experiències Transformadores cada dos anys. La primera es va fer a Còrdova el 2009 i la va organitzar Córdoba Solidaria, la segona va tenir lloc a Alburquerque, el 2011 organitzada per Cala i la darrera es va celebrar a Barcelona ​​el desembre de 2013 de la mà d’Entrepobles.

    Com ha passat en altres ocasions, el IV Congrés, realitzat el 9, 10 i 11 d’octubre a Vitòria-Gasteiz, i organitzat com sempre per Hegoa, va convocar un Comitè Organitzador en dos grups operatius: el Comitè Organitzador Estatal, format per l’Associació Entrepobles, la Universitat Politècnica de València, la Fede.cat – Organitzacions per a la Justícia Global, el Col·lectiu d’Aprenentatge Alternatiu (Cala) d’Extremadura, Intered i l’Escola de Magisteri de Vitòria-Gasteiz i Hegoa. I el Comitè Organitzador Local d’Euskadi, compost per: Enginyeria sense Fronteres, SETEM, Coordinadora d’ONGD d’Euskadi, CEAR, Desazkundea, Iniciatives de Cooperació i Desenvolupament, i Mugarik Gabe.

    El congrés tenia per objectiu identificar col·lectivament i recolzant-se en reflexions i experiències anteriors, les claus per fer de l’acció pedagògica, una pràctica de transformació social. Partint de la premissa que volem aconseguir un món més just on es pugui viure una vida que valgui la pena, des de la comprensió que som éssers que depenem els uns dels altres i de la naturalesa que ens acull, i que aquesta comprensió hauria de revaloritzar les cures com a centre de les nostres accions i confrontar la cultura mercantil i patriarcal hegemònica. També es tractava d’articular un punt de trobada on, davant l’hostilitat del context actual a nivell local/mundial, diferents agents del nord i del sud, poguessin imaginar estratègies educatives i teixir aliances.

    La conferència inaugural d’Isabel Rauber va ser emblemàtica en aquest sentit: Descolonització, alliberament i educació per al canvi civilitzatori. Claus socials, polítiques, econòmiques i culturals des de Llatinoamèrica.

    Els debats es van organitzar en Línies Temàtiques:

    1. Construcció del subjecte polític que ha de protagonitzar el procés de transformació.

    2. Comunicació per a la Transformació que contribueix a aquesta construcció del subjecte sobre els elements que ens fan més conscients de la realitat.

    3. Qüestionament de les Relacions de Poder.

    4. Anàlisi de Processos en la construcció d’un subjecte polític col·lectiu, empoderat que s’apropia del coneixement, que el fa servir per canviar les relacions de poder que estan generant injustícies.

    Els plenaris van servir per presentar alguns temes generadors pel debat col·lectiu i facilitar la participació. Les comunicacions només es van presentar per escrit per afavorir al màxim el debat.

    Mitjançant els Grups de treball es van debatre de manera simultània les Línies Temàtiques.

    Altres espais de reflexió/acció van ser els Tallers on es van treballar de forma més vivencial aspectes més específics de les Línia te màtiques. Per als monogràfics es van triat dues problemàtiques amb un espai de treball propi: 1. Defensa de l’educació pública i 2. Polítiques culturals. Els Tractats de Lliure Comerç (TLC) i les estratègies de mercantilització.

    Finalment, als Laboratoris de Projectes es va intentar conèixer millor i compartir idees, experiències i iniciatives que ens agradaria posar en marxa. També van ser espais adreçats a persones o grups que vulguin sumar a d’altres col·lectius a les seves propostes.

    El debat sobre la substitució del terme Educació per al Desenvolupament va ser plantejat explícitament al Congrés per reflexionar de cara al futur fins a quin punt reflecteix la complexitat d’una aposta en l’educatiu i cultural que sembla, a criteri del Comitè Organitzador, molt més àmplia des d’una perspectiva transformadora.

    El Comitè Organitzador, reunit d’emergència, va suspendre la seva última sessió per solidaritzar-se i participar en la manifestació que s’havia convocat a Vitòria-Gasteiz i que formava part de la convocatòria a nivell de tot Euskadi en defensa de l’escola pública i contra la Llei Wert (LOMCE).

    Finalitzat el IV Congrés d’Educació per al Desenvolupament s’editarà una publicació on line que recollirà les conclusions de l’esdeveniment.

    Podeu veure les actes, relatories, aportacions, documents de debat previs al Congrés i aportats dels grups de treball a la web del Congrés congresoed.org

    Les comunicacions estaran disponibles al web del congrés i a la nostra Biblioteca Digital: biblioteca.hegoa.ehu.es

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Congrés d'Educació per al Desenvolupament Educació per a la ciutadania Educació per al desenvolupament Hegoa
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    HUMOR: Què voleu aprendre, nens?
    Next Article
    Opinió
    Famílies i Administració: una relació a millorar
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    crònica
    Els adolescents i la lectura

    desembre 13, 2024

    Actualitat
    La jornada anual de l’Aliança Educació 360, dedicada a la perspectiva socioeducativa

    novembre 11, 2024

    Opinió
    L’empremta UAO i el poder de l’escolta

    novembre 8, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}