Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    Ana Basanta

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    L’educació en temps de pobresa

    Rosa Cañadell

    La Teoria de l’Embut Educatiu

    Joan Subirats Berengué
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Jordi Nomen: “L’emoció és la base de l’aprenentatge”

    Pòdcast
    Jordi Nomen: “L’emoció és la base de l’aprenentatge”

    Ana Basantamarç 17, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Jordi Nomen és professor de Filosofia i Ciències Socials de l’escola Sadako de Barcelona. És llicenciat en Història Contemporània, té un postgrau de Ciutadania Activa i un màster en Filosofia. És autor de llibres com El nen filòsof (Arpa) i, recentment, ha publicat Educar en temps difícils (Octaedro).

    Compartim alguns extractes del pòdcast:

    Com es crea el pensament crític des de l’escola?

    El pensament té diverses dimensions i el pensament crític és una d’aquestes dimensions. Bàsicament, el que fa és dubtar de tot allò que es troba al davant, és com una profilaxi, és un dubte sistemàtic sobre allò que ens estan presentant i d’entrada intentar veure, intentar arribar a la veritat i, per tant, utilitzar el mètode científic. Per exemple, fer hipòtesis, intentar comprovar aquestes hipòtesis i, una cosa molt important, intentar diferenciar els fets de les opinions.

    És bàsic per tenir un bon pensament crític, adonar-se’n que els fets són evidències i es poden datar i es poden demostrar i, en canvi, les opinions són de cadascú i hi ha opinions que són respectables i opinions que no són respectables.

    A Educar en temps difícils dius que l’alumnat ha d’aprendre a moure’s en l’adversitat. Com pot trobar el docent l’equilibri entre acompanyar-lo i, alhora, donar-li llibertat?

    Crec que a la nostra societat tendim a sobreprotegir els nens i els adolescents, i això és un greu error. Només deixant clar que la realitat té atzar i que té adversitat, podem protegir-los veritablement. Si els amaguem que hi ha elements negatius en la vida, quan se’ls trobin, perquè se’ls acabaran trobant, el resultat serà que no sabran com afrontar-los. Per tant, hem de preparar-los perquè entenguin que es pot fracassar i que no passa res, que s’ha de prendre a gestionar aquesta adversitat.

    Si sempre els posem una bombolla, quan esclati aquesta bombolla de vidre, estaran indefensos i indefenses.

    Entenc que això també tindria a veure amb un concepte que tu defenses, que és el d’educar per la ciutadania, què més inclouria?

    Jo entenc què vol dir educar en ser responsable de mi mateix, dels altres i del medi ambient. És una responsabilitat global, i també ser proactiu, implicar-se, no només quedar-se mirant. La ciutadania vol dir participació, implicació i qüestionament.

    Hem de qüestionar el poder. Quan aquest poder no es fa en mesura, sinó que es converteix en un poder injust, això ho hem de qüestionar i hem de saber que nosaltres, a les nostres mans, tenim aquesta sobirania de poder protestar i ser inconformistes. Si no fem uns adolescents inconformistes, estem perduts.

    Com a docent, com es complementa la raó i l’emoció en l’aprenentatge?

    La raó és el que dèiem abans del pensament crític, de treballar hipòtesis, de fer molt diàleg a la classe.

    Després hi ha l’emoció. Està clar que l’emoció és la base de l’aprenentatge. Tot mestre sap que en el moment en què fa un vincle amb el seu alumne aquest comença a aprendre. La vinculació amb l’alumnat és bàsica perquè aprenguin.

    Quin paper juguen avui les xarxes socials en l’aprenentatge?

    Les xarxes socials podrien jugar un paper extraordinari en l’aprenentatge si féssim un bon ús. El problema és que un adolescent no té maduresa, no sap controlar-se moltes vegades, les seves emocions es desborden i, aleshores, les xarxes socials mal emprades, poden provocar molts problemes.

    Estem veient nens i nenes, i noies i nois, que cada vegada dormen menys perquè es deixen el mòbil al costat de la tauleta de nit i estan fins a les tantes consultant les xarxes. Hem de fer una educació digital de forma important i imminent a les escoles perquè les xarxes estan i no marxaran.

    Creus que hi ha una tendència entre els joves cap a l’individualisme o cap a la importància del col·lectiu?

    Hi ha una tendència a l’individualisme social clarament establerta. L’economia liberal ens porta a pensar que l’individu i la seva llibertat absoluta està per sobre de tot i, per tant, això d’alguna manera fa que es perdin els valors col·lectius, sobretot la idea de bé comú.

    Les postures autoritàries estan creixent d’una manera brutal perquè mostren una solució senzilla, ràpida i individualista.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    adolescents educació filosofia joves Llibres pensament crític pòdcast xarxes socials
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Professors. Acusacions, comportaments inadequats, maltractes, abusos
    Next Article
    Opinió
    Si un dia la ultradreta governa l’educació
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Opinió
    Orientació com a remei contra a la incertesa

    juny 19, 2025

    Opinió
    Educar en llibertat o per a la llibertat?

    juny 18, 2025

    Entrevista
    Mireia Orgilés: «Els centres escolars són el lloc idoni perquè els nens i els adolescents rebin formació en gestió emocional»

    juny 17, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}