Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La URV posa en marxa un laboratori d’IA per a docents a 11 centres de Tarragona

    Ana Basantasetembre 21, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Sessió inaugural del projecte AI Skills Lab al Seminari de Tarragona | URV
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La Universitat Rovira i Virgili ha posat en marxa un curs pioner que vol potenciar les habilitats en intel·ligència artificial entre els docents en el qual participen 280 professors i professores d’educació primària i secundària d’11 centres de la demarcació de Tarragona.

    Es tracta de l’AI Skills Lab, un laboratori experimental que treballa per la transformació digital dels centres i que vol dotar el professorat de coneixements necessaris per utilitzar la IA de manera efectiva.

    El projecte està desenvolupat per Mar Camacho, doctora i professora titular a la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia – URV, que destaca que es tracta d’un projecte “molt pensat i articulat, en un moment en què el professorat està molt aclaparat per totes les propostes formatives que rep”.

    Camacho destaca l’èxit de la iniciativa en comptar amb 300 persones, de les quals 20 són tècniques i personal del projecte, i la resta són docents. “Han decidit participar en un tipus de projecte que és molt diferent d’altres propostes, amb una temàtica molt desconeguda, i estem veient un alt grau d’interès. Això demostra que quan al professorat se li presenten accions una mica diferents i motivadores, s’activa”.

    La investigadora Mar Camacho acompanyada d’experts en IA i docència | URV

    Al professorat que participa en l’AI Skills Lab se li certifica el nivell B2 de competència digital docent i se’l capacita per desenvolupar habilitats en IA amb eines que tenen al seu abast, com l’aprenentatge adaptatiu, els xatbots educatius o l’analítica de l’aprenentatge.

    El projecte s’allargarà fins al 31 de març del 2024 i fins llavors hi haurà sessions formatives virtuals, masterclass i workshops en què també hi haurà la presència d’experts internacionals, i els participants hauran de documentar les evidències de projecte a fi de poder acreditar les competències adquirides.

    “Hem de tenir en compte que tot i que fa molts anys que existeix la intel·ligència artificial a les nostres vides, hi ha un punt d’inflexió el 30 de novembre del 2022 amb el llançament del XatGPT. Com a doctora en tecnologia educativa, ja havia fet formació en intel·ligència artificial per a docents, i calia treballar en el XatGPT perquè la competència digital és una competència clau que han d’adquirir els docents”, resumeix Camacho.

    “El coneixement de les eines vinculades a la intel·ligència artificial forma part de la formació del professorat, des de l’educació infantil fins a la universitat i, amb aquest ànim, vam començar el projecte”, afegeix.

    Veure la tecnologia com una aliada

    La idea que es vol traslladar és que “la intel·ligència artificial ha de ser una aliada per al professorat”, de manera que cal conèixer com funcionen les eines per potenciar les habilitats. “No és una formació a l’ús”, afirma la doctora, sinó que hi ha propostes d’implementació a l’aula i una visió holística.

    Així, el laboratori incideix en com pot ajudar la IA en el disseny de les activitats per a l’aprenentatge, tenint en compte els riscos i les qüestions ètiques que poden comportar, però veient les noves tecnologies com a aliades i no com a amenaces a la tasca diària docent.

    Camacho reconeix que hi ha un debat “encès” sobre si s’ha d’incorporar la tecnologia a l’aula, i es mostra favorable a fer-ho “amb assessorament i informació, perquè ho puguem fer servir amb totes les garanties”. “És una tecnologia que avança cada dia. Prohibir això, per a mi, no és la solució. Cal que el docent conegui com pot ajudar l’alumnat, com pot generar situacions d’aprenentatge i explorar la creativitat”, remarca.

    El curs incideix en la capacitació del professorat, no tant en com cercar la millora dels resultats acadèmics. “El que fa és sensibilitzar i donar a conèixer les eines per posar-les al seu servei a nivell de gestió de l’aula i del disseny d’activitats. Això és molt valorat perquè els treus feina i temps. Si saps donar les indicacions correctes a la màquina, aquesta interacció esdevé un procés de coconstrucció”.

    Cada centre disposarà d’un ordinador de tecnologia avançada i llicències d’eines d’IA. “Ens agrada treballar no només amb el professorat de manera individual, sinó amb el centre. Cada centre compte amb assessors, es recullen evidències i hi ha una auditoria que acompanya el projecte”. La iniciativa compte amb el finançament del Departament d’Educació de la Generalitat i del Ministeri d’Educació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Competències digitals educació digital formació del professorat Intel·ligència artificial Universitat Rovira i Virgili URV
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Acords de creixement: 5 beneficis musicals per al desenvolupament infantil
    Next Article
    Opinió
    El Marc de les oposicions docents
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Anàlisi
    Com es construeix una teoria de la conspiració

    maig 28, 2025

    Anàlisi
    Intel·ligència artificial: el que Silicon Valley no veu ni entén

    maig 5, 2025

    Anàlisi
    Podem fer servir la IA com a cercador? Desinformació i eines per fer una bona cerca

    abril 30, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}