Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    L’alumnat català millora en matemàtiques i anglès, però cau en català i castellà

    Ana Basantaoctubre 11, 20235 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Pol Rius
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’alumnat de sisè de primària i quart d’ESO a Catalunya ha millorat en matemàtiques i anglès, però el català i el castellà ha patit una davallada, segons els resultats de les proves de competències bàsiques de primària i secundària del curs passat presentades aquest dimecres en roda de premsa pel Departament d’Educació.

    Així, en matemàtiques ha tret una mitjana de 73,6 a primària i de 62,3 a l’ESO, el que suposa un augment de 2,5 i 1,2 punts, respectivament, en relació amb el curs anterior. Seguint aquest ordre, en llengua anglesa han obtingut un 77,8 (+0,9) i un 73,9 (+5,5).

    D’altra banda, el coneixement de català ha millorat mínimament a primària (72,7; +0,2) i ha caigut a secundària (72,3; -1,8). En el cas del castellà, els resultats han estat de 72,1 (-1,9) i 71,6 (-3,6).

    Font: Departament d’Educació

    Un total de 67.022 alumnes van fer les proves de competències el passat mes de maig per tal de ser avaluats en els coneixements bàsics que haurien d’adquirir en llengua catalana, castellana, anglesa, matemàtiques i coneixement científic.

    L’informe del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu situa els ítems en què cal treballar en cada bloc competencial. Així, apunta que en matemàtiques’ha d’avançar en numeració i càlcul, espai, forma i mesura, i en estadística. D’acord amb altres estudis, com PISA, cal treballar també la resolució de problemes.

    En llengua catalana i castellana s’ha de progressar en comprensió lectora i l’expressió escrita i, segons l’estudi PIRLS, en consciència fonològica, descodificació, vocabulari contextualitzat, fluïdesa, la comprensió inferencial i motivació lectora. En expressió escrita, alguns dels aspectes amb més marge de millora són la competència discursiva, la competència lingüística i la presentació dels escrits.

    Reconeixement dels centres d’alta complexitat

    El secretari de Polítiques Educatives, Ignasi Garcia Plata, ha destacat que hi ha indicis de millora, però que queda camí per recórrer: “Valorem el fet que puguem revertir la tendència a la baixa en l’avaluació de competències, però són uns resultats que no ens satisfan. Som conscients que revertim, però tenim un marge de millora indiscutible”.

    Garcia Plata també ha valorat la feina dels centres i els docents que, en situacions de complexitat, han aconseguit “obtenir una bona resposta del seu alumnat”. En aquest sentit, el Govern posa èmfasi en el fet que en els centres de complexitat més alta és on hi ha més increment de resultats.

    El secretari de Polítiques Educatives ha incidit en la complexitat socioeconòmica de l’alumnat: “El nostre sistema educatiu té molta mobilitat, un fet que també suposa una complexitat de gestió” al centre, a l’aula i a nivell pedagògic.

    Per part seva, el president del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, Carles Vega, ha indicat que “en els àmbits on millorem ho fem en equitat, i veiem que millora tot el sistema educatiu alhora, sobretot en els centres amb més complexitat de l’alumnat”.

    La Generalitat també ha remarcat que, des que va acabar el confinament derivat de la pandèmia de la covid-19, a l’Estat espanyol només Catalunya ha avaluat de forma censal i ha publicat les dades de competència. Això fa, assenyala el Departament, que no pugui haver-hi una comparativa exhaustiva amb la resta de comunitats autònomes.

    Mesures del Govern

    Garcia Plata i Vega han presentat una sèrie de mesures que tenen com a objectiu la millora dels resultats acadèmics de l’alumnat, algunes de les quals ja va posar en marxa el curs passat. L’aposta del Govern passa per engegar una campanya d’assessorament individualitzat a càrrec de la Inspecció a tots els centres, però de forma intensiva als 250 amb més marge de millora.

    A més, des dels Serveis Educatius aquest curs s’inicia un acompanyament entre equips d’assessorament psicopedagògics (EAP), equips de llengua i cohesió (LIC) i centres de recursos psicopedagògics (CRP). Es proporcionarà materials d’autodiagnosi a 200 centres triats segons criteris de resultats en les competències, context i estat del projecte de centre.

    Segons explica el Departament, es millorarà la formació docent en matemàtiques, llengües i usos del català i llengua anglesa. Així, en matemàtiques es crearan 1.000 noves places, gràcies a acords amb els Instituts de Ciències de l’Educació, i hi haurà 700 noves places de formació en situacions d’aprenentatge per a l’ESO i el batxillerat; així com la reactivació del programa AraMat de formació en didàctica matemàtica, amb més de 700 places.

    En llengües i usos del català es passa de 390 places anuals a 4.150 places per a l’obtenció del nivell C2 de català el curs passat, i 5.000 de noves per al curs actual. Es posa en marxa el Programa de millora de la competència lectora, i al gener s’iniciarà el programa d’orientació i capacitació a 200 centres per a la millora en aquest àmbit, amb l’objectiu d’acompanyar a 600 centres en 3 anys.

    Pel que fa a la llengua anglesa, el 2023 s’incrementa el pressupost per a les activitats d’immersió en llengua anglesa a centres públics fins als 400.000 euros, un increment de 300.000 euros respecte al 2022. I s’incrementa la formació de i en llengua anglesa per al professorat amb més de 5.000 places en curos de metodologia per a l’ensenyament de l’anglès, entre d’altres mesures.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Avaluació per competències Competències competències bàsiques proves de competències bàsiques
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Pistes per seguir explorant la qualitat educativa
    Next Article
    Opinió
    Cent euros a tothom
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Opinió
    Quan el mal no ve de les competències

    octubre 25, 2024

    Opinió
    Eduquem la bellesa amb la contemplació de la bellesa

    setembre 9, 2024

    Actualitat
    Catalunya aprova però no despunta en les proves de pensament creatiu de PISA

    juny 19, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.