Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’èxit de l’escola inclusiva

    Víctor Saura

    Sindicats docents convoquen una manifestació unitària el 15 de novembre

    Ana Basanta

    L’alumnat amb necessitats específiques supera el 36%

    Joan M. Girona

    Playful coding: el goig de programar, en 5 reflexions

    Eduard Muntaner

    Núria Cuxart Ainaud: “Jo intentaria, ja a P3, anar formant els nens en la importància de la cura”

    Carme Escales
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » L’escola concertada millora en l’atenció a la vulnerabilitat, però un terç encara és segregadora

    Actualitat
    L’escola concertada triplica la matrícula d’alumnat estranger, però un terç encara és segregadora

    Un informe de la Fundació Bofill indica que, a Catalunya, el 34% del pressupost de concerts es destina a centres privats que perpetuen la segregació, el que significa 402 milions d'euros públics
    Ana Basantaoctubre 9, 20256 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les polítiques públiques han permés reduir un 25% la segregació escolar a Catalunya en sis anys, però encara hi ha diferències entre els centres públics i concertats. Aquests últims han triplicat la matriculació d’alumnat d’origen estranger en deu anys fins a arribar al 16%, però persisteixen els elitistes que, tot i rebre fons públics, no compleixen amb la normativa.

    Aquestes són algunes de les conclusions de l’informe ‘L’escola concertada avui. Propostes per revisar els concerts educatius en clau d’equitat’ de la Fundació Bofill, presentat per l’autora de l’estudi, María Segurola, i el director de l’entitat, Ismael Palacín.

    Segurola ha destacat que el 69% de les escoles concertades escolaritzen alumnat en situació de vulnerabilitat socioeconòmica i reflecteixen millor la realitat social dels seus barris. Hi ha, però, un 31% de centres concertats que no escolaritzen l’alumnat que els pertoca i no garanteixen una distribució equilibrada, de manera que no reflecteixen la diversitat dels seus barris.

    Tal com ha explicat Segurola, set de cada deu centres concertats reflecteixen la composició diversa del seu entorn, mentre que tres de cada deu perpetuen la segregació escolar. “Això és un greuge per al sistema educatiu i per a les escoles concertades que sí son corresponsables”, ha afegit.

    L’estudi denuncia que, dins dels centres concertats, hi ha un 21% que són elitistes. Es troben en barris benestants, reben fons públics i no escolaritzen el mínim d’alumnat en situació de vulnerabilitat que marca la normativa. La concertada elitista matricula un o cap d’aquests alumnes del seu veïnat per aula, quan la normativa en marca un mínim de dos i, de mitjana, a cada aula de Catalunya n’hi ha quatre.

    A la banda oposada, en el 9% de les escoles concertades més de la meitat de l’alumnat està en situació de vulnerabilitat socioeconòmica.

    Com a notes positives, Segurola i Palacín han mencionat el Pacte contra la Segregació signat fa sis anys i el decret d’admissions, que permet una reserva de places per a l’alumnat en situació de vulnerabilitat.

    L’informe, que s’ha elaborat a partir de l’anàlisi de dades oficials del Departament d’Educació i Formació Professional, remarca que un 34% del pressupost de concerts es destina a centres privats que perpetuen la segregació, i això suposa que la Generalitat destina 402 milions d’euros a escoles que segreguen.

    María Segurola i Ismael Palacín a la presentació de l’informe | Fundació Bofill

    La xarxa concertada representa a Catalunya un 32% del Servei d’Educació de Catalunya. Les escoles elitistes (21% de la concertada) serien 105 centres de gran tamany ubicats a localitats de més de 10.000 habitants i en barris amb poca vulnerabilitat socioeconòmica. Reben fons públics encara que majoritàriament no redueixen la ràtio a 20, atreuen alumnat benestant d’altres zones i tenen grans desequilibris respecte a la composició social dels seus municipis. De fet, la majoria (54%) tenen altres centres amb més diversitat social a 15 minuts a peu.

    En aquest context, Segurola ha afirmat que, per tal de seguir la tendència a disminuir la segregació escolar, “cal que hi hagi una oferta ajustada al padró de cada lloc”. “Com més benestant és un centre, menys mesures està aplicant, i això és preocupant”, ha agregat.

    Renovació de concerts

    Aquest debat es produeix en un moment en què cal renovar els concerts, com es fa cada quatre anys. L’informe alerta que actualment els acords de concert no són prou explícits ni exigents, ja que no contemplen mesures com la reducció de ràtios a I3, per exemple.

    Per això, la Fundació Bofill demana a la Generalitat i al Parlament que la renovació de concerts no sigui un tràmit automàtic, sinó “que vagi lligada als compromisos i a una regulació més clara, transparent i exigent, que incloguin la participació conjunta de l’oferta, avançar cap a un finançament basat en la complexitat, reforçar la transparència i el control i millorar les ‘motxilles econòmiques'”.

    L’estudi s’ha centrat en el segon cicle d’educació infantil (I3 i I4) perquè són els nivells afectats per les ‘motxilles econòmiques’, que són transferències específiques per garantir la gratuïtat de la plaça a l’alumnat amb necessitats educatives específiques per motius socioeconòmics o socioculturals (NESCD).

    Resposta de la FECC

    En resposta a l’informe de la Fundació Bofill, la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC) ha assegurat que els seus centres compleixen el Pacte contra la segregació escolar i escolaritzen alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu de tipus socioeconòmic (NESE B).

    La FECC indica que prop del 80% de les escoles concertades escolaritzen més d’un 10% d’alumnat amb NESE B: la meitat dels centres escolaritzen entre un 10 i un 30% d’aquests alumnes i un 27% n’escolaritza més del 30%. Les que no hi arriben, també compleixen la normativa: totes reserven el 2% de places per a NESE B.

    La secretària general de la FECC, Meritxell Ruiz, afirma que “l’informe de la Fundació Bofill, el que proposa és tancar el 20% d’escola concertada i passar-la a privada. El problema seria que aquells més de 3.000 alumnes vulnerables NESE B que van a aquestes escoles haurien de passar a l’escola pública i, per tant, les saturarien, i també totes aquelles persones, famílies de classe mitjana que no podrien pagar una quota a una escola privada, doncs també suposarien una saturació del sistema”.

    “La nostra proposta mai és la privatització, perquè això seria la mort del Servei d’Educació de Catalunya, sinó que l’educació sigui gratuïta, perquè al final el que acaba segregant de debò és que les famílies hagin de pagar per anar a una escola perquè la seva plaça no és gratuïta. Quina és la nostra proposta? Doncs que el Servei d’Educació de Catalunya, com el servei sanitari català, sigui totalment gratuït”, ha dit.

    Ruiz ha fet èmfasi en el dret de les famílies a escollir l’escola dels seus fills i filles: “Si aquestes places estan reservades, però no hi ha famílies vulnerables que les vulguin ocupar, el que no podem fer és obligar-les a anar-hi. Però, en tot cas, aquestes escoles estan complint la normativa. El problema és que no tenen famílies vulnerables que les hagin triat”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Centres concertats concert concertada concerts escolars Escola concertada finançament finançament de l'educació finançament públic Pacte contra la Segregació Escolar Segregació segregació escolar Segregació sociocultural Segregació urbana
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Antonímies
    Next Article
    Opinió
    Sobre el finançament de l’escola bressol pública
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Actualitat
    Desè any de quotes a l’escola concertada

    octubre 1, 2025

    Entrevista
    Glòria Colom: “Els ajuntaments són claus per lluitar contra la segregació escolar i l’abandonament”

    juliol 24, 2025

    Reportatge
    Alumnat gitano i universitat, una carrera d’obstacles

    juliol 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}