Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Malaguanyats diners

    Jaume Carbonelloctubre 7, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Diuen que no hi ha diners. Aquest curs, però, l’aplicació de la LOMCE s’emporta 142,6 milions d’euros. Sí, per posar en marxa una Llei que només va comptar amb el suport parlamentari del PP, que ha estat àmpliament contestada per la comunitat eductiva i que molts centres -i fins i tot algunes comunitats autònomes- han iniciat una campanya d’objecció per no aplicar-la. A més, aquesta reforma tindrà un recorregut ben curt i es quedarà a mig camí, doncs tot fa suposar que amb una més que probable pèrdua de la majoria absoluta per part del PP els altres grups parlamentaris ja han anunciat que la paralitzaran.

    No insistirem amb les crítiques en l’anomenada lLei Wert -ja s’ha fet prou en aquest diari- pel seu caràcter segregador i reaccionari: un retorn al túnel del temps. Però sí que volem fer un parell de consideracions que hi tenen relació. La primera té a veure amb el trasbals que representa pels centres el fet d’estar reformant contínuament el sistema educatiu: sembla que cada ministre porti a la butxaca una reforma que vol imposar per passar a la història. Per què no s’estableix d’una vegada un pacte educatiu entre els diferents agents polítics, socials i educatius per donar estabilitat al sistema? Es tractaria de fixar uns acords mínims a partir dels quals cada centre pugui desenvolpar el seu propi projecte i acordar què i com s’ensenya.

    La segona consideració posa de relleu que mentre es gasten inútilment aquests diners -es tracta d’una de les pitjors inversions en la història de l’educació-, la despesa disminueix en aspectes clau per garantir l’equitat i la qualitat de l’ensenyament. Veiem-ne només uns exemples. A l’Educació Compensatòria -es a dir, als programes i actuacions pels alumnes socialment més desfavorits- s’hi destinaran l’any 2015 només 5,2 milios d’euros, quan l’any passat van ser 70 milions. D’altra banda, la quantia de les beques ha baixat, doncs si bé ha augmenta el nombre de beneficiaris ha disminuit l’assignació en un 10%. Cal dir que Espanya és a la cua dels països de l’OCDE en beques: hi dedica un 0,11% del PIB davant de la mitjana del 0,29%. Dos proves prou evidents de l’escassa sensibilitat social del Ministeri d’Educació pel que fa a la igualtat d’oportunitats i a la inclusió social.

    Un tercer exemple té a veure amb la partida de la formació del professsorat, que baixa un 13%. Una nova estocada a un dels aspectes bàsics per garantir la qualitat de l’educació, i que s’afegeix a la degradació de les condicions de treball del professorat amb la política de retallades de llocs docents, disminució dels salaris i augment del nombre d’alumnes per aula. Tot plegat, forma part d’una política molt coherent que, des de fa uns quants anys, ja s’aplica a la Comnidad de Madrid, el laborari d’experimentació de les polítiques educatives del Partit Popular.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les ciutats educadores se citen a Barcelona
    Next Article
    Actualitat
    La vaga d’estudiants pel 9-N arranca amb diverses facultats paralitzades i una concentració a Sant Jaume
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}