Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Noves polítiques però sobretot: altres pedagogies

    Jaume Martínez Bonafésetembre 2, 20153 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les darreres eleccions locals i autonòmiques han anat configurant un nou mapa polític que ens dóna esperances sobre una nova política pública per a l’educació. Hi havia compromisos explícits i urgències inajornables, con ara l’aturament de la LOMCE, un clar dispositiu de l’hegemonia neoliberal en educació. No es tracta ara de canviar determinats articulats i menys encara d’una tornada a escenaris anteriors que tampoc escapaven d’aquesta hegemonia. Calen noves polítiques, però –atenció!– han de concretar també altres pedagogies.

    El pensament progressista en educació ha tingut temps, massa temps en el cas del País Valencià, per desenvolupar crítiques contundents a la dreta conservadora, però no se si tenim el mateix entrenament en la preparació de les alternatives pedagògiques i didàctiques. Apuntarem algunes qüestions.

    El debat sobre la cultura i el currículum és bàsic. Quins són els sabers socialment necessaris? No farem res per acabar amb la fragmentació disciplinar, i la desconnexió dels continguts escolars de la vida dels infants i joves? Però algú creu que la bàsica i necessària formació cívica, democràtica i ciutadana depèn d’una assignatura amb eixe nom? Recordaré a Freire: alfabetitzar és ensenyar a llegir críticament la realitat. No hauria de ser el currículum un dispositiu per a ensenyar-nos a interpretar i desxifrar els diferents discursos culturals i científics que impregnem la nostra vida quotidiana?

    El debat sobre la qualitat de la vida a l’aula és una altra urgència pedagògica. Recorreré de nou a un clàssic: Freinet. El món de l’aula, un espai social de reconeixement del subjecte. Un espai d’esforç i de treball del que gaudir, un espai desitjat. Racons, projectes, assemblees, viatges, correspondència, investigació, informes, publicacions, textualitat lliure i creativa,… Ah! Disculpeu: no puc imaginar aquí dintre un llibre de text, perquè, com em dia una mestra freinet: “és que… ens molesta!”

    Encara apuntaré una tercera qüestió: el diàleg educatiu entre l’escola i la ciutat. Serà possible una ciutat que eduque els ciutadans i ciutadanes? Una gran superfície comercial, una plaça, un bulevard, els semàfors que regulen el tràfec… són també una teoria educatives. Vivint a la ciutat ens socialitzem en una forma d’entendre el cos, el consum, l’espai i el temps, la vida en conjunt. Les polítiques publiques han regulat l’educació dintre del sistema escolar però s’ocupen menys –si no res– d’altres espais de relació i creació de la subjectivitat. Existeix l’experiència de les anomenades ciutats educadores (el cas de Barcelona és pioner i emblemàtic) però en molts casos és una suma a allò que s’anomena educació no formal de ofertes culturals institucionals: museus, teatres, etc. Paga la pena pensar el concepte i les possibilitats educatives que sugereix. Reivindiquem l’educació lenta dintre de l’escola però el xiquet o la xiqueta viu a una ciutat governada per les presses. Reclamem una educació humanística a la mesura de les necessitats humanes, i vivim a una ciutat prioritzant les màquines i els diners. Reivindiquem currículums escolars no sexistes o xenòfobs però ens trobem polítiques i pràctiques socials a la ciutat tremendament segredadores.

    La lectora o el lector podrà continuar la seva particular llista d’urgències pedagògiques. Però, caram! No he inventat res. Simplement, recupere arrels i memòria d’una pedagogia renovadora que està viva en moltes aules i que hauria de generalitzar-se en les polítiques educatives i en la formació inicial dels ensenyants.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    L'escola després de la LOMCE: Propostes opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Vicent Marzà: “Al País Valencià no s’ha cuidat l’escola pública; se l’ha degradat”
    Next Article
    Actualitat
    Sortir de la guerra i no acabar amb la por: el trauma de milers de nens refugiats a la Unió Europea
    Jaume Martínez Bonafé

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}