Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Per educar cal involucrar-se per la pau: sense cultura i pràctica de pau no hi ha educació

    Enrique Díezfebrer 20, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La pau és un dret humà del qual totes les persones, els grups i els pobles som titulars: totes i tots tenim dret a viure en pau; totes i tots tenim dret a una pau justa, sostenible i duradora.

    Per això, el que hem d’exigir des de la comunitat educativa i social d’aquest país és que el Govern que hem triat lideri de manera urgent i inajornable propostes de pau a la Unió Europea, en comptes de posar més llenya en el foc, seguint l’exemple del grup de països llatinoamericans que promouen el diàleg entre Ucraïna i Rússia per a trobar la pau.

    Com podem promoure la pau enviant tancs i armament a Ucraïna per prolongar la guerra? Com podem dir que donem suport als objectius del desenvolupament sostenible donant suport a l’estratègia suïcida d’alimentar aquesta guerra? Com podem dir que eduquem a les escoles i les universitats en el sagrat valor de la pau si ens unim a la voràgine bel·licista dels EUA i l’OTAN, mentre permetem al seu torn la massacre d’Israel sobre el poble palestí o encoratgem i mantenim el genocidi a Iemen, i la barbàrie bèl·lica en altres tants llocs del món, davant els quals procurem mirar per a un altre costat i ignorar-los, alhora que els subministrem armament?

    Totes i tots tenim dret a viure en pau; totes i tots tenim dret a una pau justa, sostenible i duradora

    Per això aquest text és breu i directe: és una crida a impulsar des de la comunitat educativa, amb el suport progressiu de la comunitat social, un moviment permanent per la pau, potent i massiu, davant la irresponsable deriva de les guerres, oposant-nos rotundament en primer lloc a l’escalada militar a Ucraïna, i provocar un clam social que exigeixi un alto-el-foc i el diàleg per a arribar a acords de pau, justos i duradors.

    No podem seguir en aquesta voràgine bel·licista a Ucraïna que impulsa els Estats Units i l’OTAN i que respon Rússia en el terreny de joc d’Europa, al servei dels interessos econòmics, militars i geopolítics de les corporacions d’aquestes superpotències. La guerra només beneficia la indústria armamentística i les grans empreses capitalistes que anhelen prolongar el conflicte armat i enriquir-se amb la reconstrucció que succeeix a tota guerra. Com deia el dibuixant Forges, “no hi ha guerres justes i guerres injustes: només hi ha maleïdes guerres”. És el mateix que ens recordava Julio Anguita: “Maleïdes siguin les guerres i els canalles que les fan”.

    La guerra només beneficia la indústria armamentística i les grans empreses capitalistes que anhelen prolongar el conflicte armat i enriquir-se amb la reconstrucció que succeeix a tota guerra

    Hem d’impulsar una mobilització social en tota Europa que conscienciï a la societat de la necessitat de posar en marxa de manera immediata converses de pau en el marc de l’ONU i de l’OSCE, per aconseguir de manera urgent i unànime un acord de pau que posi fi a aquesta confrontació bèl·lica i a les altres guerres oblidades a tot el món. Així ho estan fent col·lectius de professorat universitari i acadèmics de diferents universitats espanyoles com Uni-Digna.

    Si no ho fem, no estarem educant per a la pau, per moltes declaracions que fem o dies que celebrem. Si no ho fem, en definitiva, no estarem ni tan sols educant. Perquè només podem educar si eduquem en i per a la pau. Involucrant a tota la comunitat educativa a lluitar per erradicar els conflictes armats, interns i internacionals, a impulsar el dret a la seguretat humana i a viure en un entorn segur i sa. Així com a educar en el dret a la desobediència civil i a l’objecció de consciència enfront d’activitats que suposin amenaces contra la pau; i en el dret a exigir a tots els Estats un desarmament general i complet.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Drets Humans Educació en Drets Humans educació en valors Educació per la pau opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Xat GTP-3, DALL-E 2: ens reemplaçarà la Intel·ligència Artificial?
    Next Article
    Actualitat
    La catedràtica Laia de Nadal, nova rectora de la UPF
    Enrique Díez
    • X (Twitter)

    Assagista i professor titular de la Facultat d'Educació a la Universidad de León. Doctor en Ciències de l'Educació. Llicenciat en Filosofia.

    Related Posts

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025

    2 comentaris

    1. profe on febrer 20, 2023 2:39 pm

      Esto cada vez más se parece a una hoja parroquial en vez de a un Diari de l’educació. Se llena de artículos que rayan lo cursi sin otro propósito que el del autobombo personal y la autocomplacencia. Sí, ya sabemos que somos todos muy guais y tal, pero eso no va a cambiar los resultados de las pruebas externas en cuarto de la ESO. “Programa, programa, programa” (Julio Anguita).

      Reply
    2. profe on febrer 20, 2023 2:39 pm

      Esto cada vez más se parece a una hoja parroquial en vez de a un Diari de l’educació. Se llena de artículos que rayan lo cursi sin otro propósito que el del autobombo personal y la autocomplacencia. Sí, ya sabemos que somos todos muy guais y tal, pero eso no va a cambiar los resultados de las pruebas externas en cuarto de la ESO. “Programa, programa, programa” (Julio Anguita).

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.