Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Però… quin és el meu paper?

    Juana M. Sanchosetembre 27, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Nois i noies a classe a l'escola Josep Carner de Badalona / ENRIC CATALÀ
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Espero que, durant les vacances, com proposava en la columna de comiat de curs, haguem seguit l’ordre “natural” que suggeria Samuel Becket i haguem ballat molt perquè ara ens toca, no solament pensar, i molt, sinó també actuar. Com molts de nosaltres, acabo de començar un nou curs sentint “papallones a l’estómac”. I m’alegra que així sigui. Fa temps vaig llegir que el gran mestre d’actors Kostantin Stanislavsky, davant la preocupació de Marilyn Monroe de no poder evitar l’aleteig de papallones al seu estómac en posar-se davant davant una càmera, li havia dit alguna cosa així com: “Millor així, el dia que no les sentis estaràs acabada com a actriu”.

    Jo també penso d’aquesta manera, que el dia que no m’inquieti, en el millor els sentits, la trobada amb els estudiants, estaré acabada com a professora. Fins i tot les poques vegades que he estat responsable del mateix grup dos anys seguits, fins al punt que un grup humà pugui ser el mateix gairebé tres mesos després, m’he preguntat: “Qui seran? Què esperaran? Com connectaré de manera productiva amb ells? Els valdrà la pena el temps que passin amb mi? Aconseguiré que vinculin els seus interessos amb els temes i problemes que configuren aquest curs? Els miraré als ulls al moment que ho necessitin i sentiran el meu interès pel seu aprenentatge en l’instant oportú? Aconseguiré veure les seves pors (i les meves) que els (em) tenallen a les zones de confort i els (em) impedeixen anar més enllà del que senten (sento) que saben (sé)? En definitiva, quin paper, papers, haig de representar?”

    Durant anys (segles) el mestre, el professor, tenia molt clar el seu paper. Era l’actor principal, el que s’havia après l’obra i el que s’esperava d’ell és que la recités de forma convenient perquè l’alumnat pogués repetir els fragments seleccionats als moments oportuns. Però fa temps que aquesta expectativa va canviar (o no del tot?). De la mà de les diferents idees, projectes, teories i iniciatives orientades a renovar l’educació o/i a trobar formes més adequades de respondre a les canviants necessitats i finalitats educatives, trobem diferents formes d’entendre el paper del professor.

    En aquests trànsits hem passat de la figura central del docent a la de l’estudiant. De la importància de “transmetre”, de centrar-se en l’ensenyament, a la de garantir l’aprenentatge de l’alumnat i, fins i tot més, a la conveniència de connectar amb el seu desig d’aprendre, o simplement deixar fluir el seu desig i desenvolupament “natural”. D’aquesta manera sorgeix la idea, no solament en educació infantil i primària, del docent “documentalista” de l’activitat de l’alumne en els entorns d’ensenyament creats amb més o menys ajuda de la indústria educativa. En alguns casos amb la consigna de gens d’“intervenció”, acompanyament, diàleg o repte. Sembla que tot això ha de proporcionar la disposició de l’entorn i que l’èxit del docent, en paraules de María Montessori, seria poder dir: “Ara els nens treballen com si jo no existís”.

    Això ens endinsa com a professors en una terra ignota en la qual hem d’adoptar papers i posicions molt diferents. Ja ho veieu, molt ens queda per pensar, debatre, decidir i revisar. Perquè, si prenem en consideració l’argument de Gert Biesta que infantilizar consisteix a prendre’s un mateix els seus desitjos com l’únic punt de referència, i créixer a donar a l’altre un lloc en la pròpia vida, o el de Philippe Meirieu, que la finalitat de l’educació consisteix en contribuir a saber estar al món sense posar-se un mateix com a centre del món. Com podem estar segurs que un entorn d’aprenentatge proporciona tot aquest potencial? En qualsevol cas, el meu desig com a docent seria trobar el lloc que permetés els meus estudiants algun dia escriure o pensar el que Albert Camus li va escriure al seu professor Sr. Germain: “Sense vostè, sense la mà afectuosa que va tendir al nen pobre que era jo, sense el seu ensenyament, no hagués succeït res d’això”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    educació escola opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els Mossos comencen a identificar els directors d’escoles i instituts per l’1-O
    Next Article
    Actualitat
    “L’alumne que més es beneficia d’un professorat atent a les dificultats és el de classes populars”
    Juana M. Sancho

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}