Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Personalització de l’aprenentatge al lleure educatiu

    Redacciónovembre 8, 20185 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Infants davant el Club d'Esplai Bellvitge
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Infants davant el Club d’Esplai Bellvitge | Foto: Fundesplai

    El passat 20 d’octubre la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica va organitzar unes jornades al voltant de la personalització de l’aprenentatge dins del marc d’acció de l’Educació 360, que consisteix a entendre que l’educació dels infants passa per l’escola, però també per altres àmbits com ara el lleure educatiu, l’esport, les activitats culturals, etc. En aquestes jornades vam tenir l’oportunitat de poder compartir l’experiència comunitària del Club d’Esplai Bellvitge i l’Club d’Esplai Pubilla Cases Can Vidalet, tots dos equipaments a l’Hospitalet de Llobregat i tots dos de Fundesplai. El Club d’Esplai Bellvitge fou pioner i referent en el moviment de l’educació en el lleure a Catalunya. Amb ell s’inicià un model d’entitat de lleure que s’ha reproduït arreu de Catalunya, d’activitat diària, de cap de setmana i de vacances, conformat per professionals remunerats i voluntaris.

    Històricament hem treballat en col·laboració amb la resta d’entitats del barri, centres educatius i ajuntaments, amb convenis estables en Cultura, Educació, Joventut i Benestar Social. Som entitats signants dels Plans Educatius locals i Plans d’Entorn de cada barri. En aquest sentit, fa molt de temps que treballem en la lògica Educació 360 i, és per això, que estem agraïts de poder compartir algunes de les experiències viscudes i poder plantejar millores, junts i juntes, vers la personalització de l’educació en general. Pensem que és molt encertat no haver limitat aquesta trobada només a l’educació reglada, ja que per a nosaltres queda coix el desenvolupament de l’infant sense el qual s’aprèn a l’ample de la vida.

    Perquè el lleure educatiu és un espai especialment propici per a l’educació personalitzada. Creiem que totes les persones assistents promovem la transversalitat d’espais, d’escenaris i d’accions. Sent transversals ens ajudarem a personalitzar l’educació.

    L’Esplai creu en la personalització educativa i ho manifesta a partir de tres punts claus:

    1 Amb determinades condicions favorables.
    2 Amb una metodologia pròpia.
    3 Treballant en xarxa i amb una actitud col·laboradora.

    Respecte al primer punt, destacar l’absència de currículum obligat i uniforme. El currículum es gesta cada any, cada mes, podríem dir, cada dia… Els objectius i els resultats (a nosaltres ens agrada més parlar de trajecte, de camí…. no pas de resultats) són pensats, parits, amb els i les participants, i no per un tercer. Anem a buscar els interessos del grup, habitualment reduït, atenent la realitat de cada grup. No estan predefinits. Els infants són els protagonistes. Els seus propis responsables, cosa que els motiva i bé sabem que on hi ha emoció, hi ha aprenentatge significatiu.

    En el lleure eduquem jugant i jugant fem ballar les neurones. Gaudint, ens fem més intel·ligents, i atenent a moltes intel·ligències diferents… la cognitiva, la físico-motriu, l’artística, l’emocional, l’espacial, la musical, la intrapersonal, la interpersonal… I d’aquesta manera personalitzem, capacitem, es fan evidents determinades aptituds. Creixem, senzillament, però d’una manera irremeiable i netament diversa, pròpia… personal.

    Pel que fa al segon punt, la metodologia, bé podem dir que hem creat amb aquests 50 anys un ADN propi que ens fa especials en el món de l’Educació. Treballem en, amb i per al grup, on entren en joc la complementarietat, el treball en equip, la distribució de tasques i responsabilitats… Tothom hi té un lloc i, és més, hi té un paper. Un paper dins un projecte col·lectiu. La lògica esdevé inclusiva per les diferències d’edat, orígens, contextos culturals, sexe, habilitats i capacitats… i sensibilitats diferenciades. L’atenció a la diversitat, així, ens porta a la personalització educativa.

    L’equip d’educadores i educadores intervenen mitjançant parelles pedagògiques, representant diferents models que exhibeixen un ampli ventall d’exemples d’una mateixa realitat, d’un mateix grup. L’acompanyament serà particular, creant-se itineraris personals en un mateix grup i equip.

    I com no, el clima de confiança embolcalla l’acció educativa. Proximitat, sentiment de pertinença, un espai acollidor, familiar on “jo” en formo part i hi tinc una funció. Ens sentim bé, ens obrim, ens fem més permeables i flexibles… i resultem notar una mica més el pessic de la felicitat. Què és personalitzar sinó promoure la plenitud, la màxima capacitat o fins i tot crear la llavor de la felicitat en els nostres infants i joves?

    I en tercer lloc, no cal dir-ho, el treball en xarxa. La connexió amb la comunitat. Propera (el nostre entorn immediat) i no tan propera (la natura, la cultura, les tradicions…). Personalitzem perquè ser feliços i serem feliços, sí o sí, mitjançant una xarxa. No ho podem negar, som animals socials. Connectem-nos doncs! És fonamental saber i entendre que ens farem grans i forts junts, atenent al que passa a l’escola, a casa, a l’esplai, al pavelló d’esports, a les xarxes digitals… I aleshores observarem que tots i totes som un nen/a, jove únic. Amb els mateixos elements però amb una selecció i proporcionalitat d’ingredients única. Personalitzar és construir un itinerari real a la vida real, per sentir-nos bé, capaços, útils, sincers, situats lliures al nostre món dins el gran món.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Fundesplai opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Ensenyament suprimeix els exàmens de setembre perquè no s’adeqüen a l’avaluació per competències
    Next Article
    Actualitat
    Tres escoles catalanes són referents en Educació en Drets
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}