Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘Por las sendas de la fragilidad’

    Consell de Redacció de la Revista Guixoctubre 26, 20215 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Vet aquí una mare. Una mare que es diu Puri. Puri Biniés Lanceta. Té tres fills: la Mar, en Noel i l’Óscar. A L’Óscar, explica la Puri, quan va néixer, un raig de llum li va marcar el front, un senyal que et fa pensar amb en Harry Potter. Però l’Óscar no és en Potter. No és un aprenent de mag. L’Óscar és un nen que neix amb la síndrome de Sturge-Weber.

    Diu la Puri que l’Óscar va aconseguir caminar als cinc anys. Als deu va seure en un restaurant i sabia esperar que li portessin el dinar. Va seure al wàter als catorze. Als divuit ja pronunciava algunes paraules que tots celebraven com si fos un gran triomf.

    Aturem la llista de conquestes perquè cada acció és una conquesta. Llarga, que avançava i retrocedia perquè l’aprenentatge poques vegades és lineal.

    Tot això ho explica la Puri, aquesta mare de tres fills en el seu últim llibre, Por las sendas de la fragilidad, publicat per Editorial CCS. No és el seu primer llibre que parla de l’experiència de tenir un fill amb DisCapacitat i ho escriu així.

    La Puri ens convida a conèixer l’Óscar. Un viatge on cada estació és una prosa breu que descriu una vivència, una experiència que sempre s’inicia amb el determinant “de” seguit d’un verb, d’un nom… Tot molt quotidià i cada estació és un aprenentatge que fem els lectors i lectores sobre el que descriu la mare. Cada capítol és una lliçó, ens situa davant d’una persona molt singular. Ja sé que tots en som, de singulars, però l’Óscar és una persona molt singular, però molt, i ho vas descobrint a cada capítol. I sense que te n’acabis d’adonar descobreixes també uns pares i uns germans que tenen cura de l’Óscar i a tu, com a lector, aquest relat et commou. I et descobreixes també. A l’estómac un nus i hi ha moments que et venen ganes de plorar. És el relat en primera persona d’una mare que entoma amb el pare i els germans, i amb la família més propera i amb uns quants amics, la responsabilitat de tenir cura d’aquesta persona tocada pel llamp. I et fan descobrir com aquesta criatura, que ara ja té més de vint anys, els ha fet millors persones, perquè al cap i a la fi el procés educatiu és un procés que relaciona persones i que va adreçat a construir allò que en diem la bondat. La Puri en parla i diferencia els professionals dels professionals-bones persones, que són aquelles que “a més a més de saber, escolten, comprenen, accepten i entenen el que l’altre és. Tot un repte, eh?”

    La Puri parla de com l’Óscar els ha fet millors persones, i diferencia els professionals dels professionals-bones persones, que són aquelles que “a més a més de saber, escolten, comprenen, accepten i entenen el que l’altre és”

    Per tant, el llibre, aquest viatge públic i íntim a la vegada, personal i general, és una invitació a endinsar-nos en el misteri de la singularitat humana, d’aproximar-nos amb les nostre pors i dubtes i preguntes, que no sabem com formular, a aquestes persones que trenquen estadístiques i esquemes, que et sorprenen i fan que el món es bellugui al teu costat. És un llibre que comenta com la societat se’ls mira, molt sovint, des d’una incomprensió gairebé absoluta, motivada per la por a allò que desconeixem. Una por que disminueix a mesura que vas entrant en el pinyol profund de cada capítol, de cada aturada d’aquest viatge.

    Por las sendas de la fragilidad. Entre la luz de lo pequeño y vulnerable y diferente y menos capaz. Un títol ben eloqüent, perquè en un món de seguretats, de veritats proclamades des de tota mena de trones, ens convé recordar la nostra vulnerabilitat, la nostra fragilitat. Descobrir que poca cosa seríem sense ser amb els altres i al seu favor.

    El llibre té un epíleg on es recull tot el que han fet per trobar escoles i institucions que sàpiguen acollir l’Óscar. Un relat sobre la inclusió, un relat sobre excuses d’una societat que malgrat les bones intencions encara tanca  moltes portes.

    L’últim capítol és una invitació que la Puri adreça al seu fill perquè visqui amb els ulls ben oberts, que no faci cas als que li diguin que no podrà fer segons quines coses, malgrat arribi el moment que tinguin raó aquestes veus, perquè  no tots podem fer-ho tot.

    I és una invitació de caire ètic a dir que no podem defugir la demanda que ens fan aquestes persones tan singulars.

    Un llibre que hauríem de llegir totes les persones que pensem que el procés educatiu és, primer de tot, un procés per fer realitat una societat justa i solidària i inclusiva i… més decent, sí, més decent en el sentit que les formes de viure amb els altres tenen el seu pes, que no es pot humiliar ningú, que no tot és possible, i lamento desmentir el vers del poeta de Roda, ni que tot està per fer. Acceptar aquest principi és assumir amb plenitud el caràcter fràgil de la nostra condició humana.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Inclusió Llibres opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Com la pandèmia ha afectat el malestar psicològic
    Next Article
    Actualitat
    «Es pot començar a aprendre ciència computacional a 1r de primària, abans fins i tot de saber llegir i escriure»
    Consell de Redacció de la Revista Guix

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}