Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Quin aire respires al centre? Mesurar els contaminants atmosfèrics com a experiència d’innovació pedagògica

    Víctor Sauraabril 15, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Professors de INS Jaume Vicens Vives de Girona amb Toni Moreno de Robolot Team i les diferents peces de l'estació de mesurament de la qualitat de l'aire | Foto cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Aquell aire que sembla net molt sovint conté partícules contaminants i cancerígenes invisibles que poden causar greus perjudicis a la salut, i d’això no en som conscients”. Això explica Antoni Moreno, tècnic docent del CESIRE (centre adscrit a la Direcció General d’Innovació, Recerca i Cultura Digital del Departament d’Educació) i president de l’associació Robolot Team, formada per docents amants de la robòtica i per professionals d’aquest sector tecnològic. Fa tres anys ell i altres membres d’aquesta entitat van entomar el repte que els va llençar en una trobada Miguel Antonio Peña, científic del CSIC i un dels principals experts a Espanya en energies renovables. “Ens va dir que si tant ens agradava la robòtica, per què no muntavem estacions per mesurar la contaminació de l’aire a les escoles”, recorda Moreno.

    El projecte EducaCont va començar a caminar a partir d’aquell moment, amb epicentre a Olot, perquè la trobada es va fer a la capital de la Garrotxa i perquè el germen de Robolot Team surt de l’Institut la Garrotxa, l’any 2002, quan comencen a col·laborar professors d’FP amb professors de batxillerat. “No només als alumnes d’FP els agrada aprendre fent coses”, afirma Antoni Moreno, que era professor d’automàtica i robòtica de l’institut. Aleshores va sorgir Robolot com una jornada oberta a qualsevol docent interessat en les bondats didàctiques de la robòtica. Any rere any es va anar repetint i fent gran, fins que el 2015 es va constituir l’entitat.

    Malgrat la pandèmia i el confinament, el curs passat ja hi va haver un centenar de centres que van fabricar-se una estació de mesurament de l’aire, a partir del material i les instruccions facilitades pels impulsors del projecte. Robolot es fa càrrec del cost de les peces i el Departament d’Educació, a través del CESIRE, dissenya, gestiona i avalua les activitats de formació dirigides al professorat. La tercera pota del projecte és el programa STEAMcat impulsat per la direcció general d’Innovació, Recerca i Cultura Digital, ja que els centres participants pertanyen majoritàriament a aquesta xarxa.

    En aquest vídeo el mateix Antoni Moreno explica les passes que s’han de fer per muntar i programar l’estació.

    Els aparells que es van activar el curs passat registren dades sobre la qualitat del seu aire que es van actualitzant setmanalment i estan obertes a tothom. Es poden veure, centre per centre, al mapa del projecte.

    A aquest centenar de centres s’hi afegeixen ara més d’un centenar més que estan rebent la formació per poder muntar els dispositius amb l’alumnat i adaptar els continguts del projecte pedagògic a cada realitat. I sembla que això és només el començament, ja que la delegació espanyola d’ESERO (oficina de recursos educatius de l’Agència Espacial Europea) s’acaba d’afegir al projecte EducaCont amb la voluntat explícita de difondre’l per centres de les comunitats autònomes que encara no el coneixen.

    Un projecte adaptable a qualsevol curs

    “Tenim escoles i tenim instituts perquè els recursos didàctics que s’han elaborat es poden adaptar bé a cada circumstància”, apunta Moreno, segons el qual “l’emergència climàtica hauria de ser un contingut transversal des de P3 fins a la universitat”. La construcció de l’estació pot servir per parlar de l’atmosfera i la seva composició, dels contaminants i els efectes sobre la salut i el medi ambient, de l’estil de vida occidental, de com s’analitzen segons quines dades, etc. Els diferents sensors del dispositiu registren la humitat relativa, la temperatura, el monòxid de carboni, les micropartícules PM 2.5 que hi ha en suspensió i el diòxid de Nitrogen (NO2).

    L’estació, un cop muntada

    “L’objectiu no és fiscalitzar ni crear polèmica sinó que els nanos primer coneguin els diferents elements que té un aparell com aquest (sensors, microprocessadors, placa, antena…) i després que prenguin consciència sobre la importància de cuidar el medi ambient”, explica Antoni Moreno. “Mesurar alguna cosa i penjar-ho al núvol és una activitat tecnològica, però el projecte no és únicament tecnològic”, afegeix.

    I el repte no és només fer créixer la xarxa de centres EducaCont, que també s’estén per la resta de l’Estat, sinó millorar la fiabilitat dels mesuraments: “En especial el NO2 no és gens fàcil de calibrar i cal que ho millorem”, afegeix. I, de fet, aquest serà un dels principals objectius de la 20a edició del Robolot, que tindrà lloc del 5 al 28 de maig a Olot, amb assistència, entre altres, de Miguel Antonio Peña. Una de les coses que pensen fer, segons explica Moreno, és contrastar els resultats dels sensors de les seves estacions amb els d’un equip professional que aportarà el Departament de Territori i Sostenibilitat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Cesire Contaminació medi ambient ods 2030 Robolot
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Aprenentatge reflexiu docent
    Next Article
    Actualitat
    La ‘tercera onada’ de grups confinats a les escoles, molt més suau que la segona
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Opinió
    Els Objectius de Desenvolupament Sostenible i l’educació

    gener 24, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}