Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Són culpables els malalts de càncer del dèficit sanitari?

    Xavier Besalúfebrer 7, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Xavier Besalú és professor de Pedagogia de la Universitat de Girona

    Fem un esforç d’objectivitat: qui són els culpables de l’enorme despesa de la sanitat pública? N’hi ha molts, segur (els qui tenen accidents de cotxe, els qui pateixen atacs de cor, etc.), però ben cert que una part important es deu a l’atenció que reben les persones afectades per algun tipus de càncer…

    Fem un esforç de transparència: qui és el culpable de la crisi de les pensions? Indubtablement, totes les persones que tenen la sort de viure molts anys després d’arribar a l’edat de jubilació i tenen dret a cobrar-les…

    La consellera d’Ensenyament també va fer un esforç de claredat, d’objectivitat i de transparència quan va assenyalar els nois i noies estrangers o immigrants o nascuts fora de Catalunya (això no ho va acabar d’aclarir) com els culpables dels resultats obtinguts per l’alumnat català en les proves PISA de 2012.

    Efectivament, consellera: com va demostrar fa ja alguns anys el malaguanyat comparatista Ferran Ferrer, les diferències entre l’alumnat nadiu català i el d’origen immigrat escolaritzat a Catalunya pel que fa a la comprensió lectora a les proves PISA de 2009 foren de 82 punts! Conclusió: sense aquest alumnat la puntuació obtinguda hauria estat substancialment millor. Però és que 82 punts de diferència són molts punts: 24 més que les que es donaven en el conjunt d’Espanya i 37 més que les de la Unió Europea! Conclusió bis: els nostres immigrats són els pitjors d’Espanya, d’Europa i qui sap si del món sencer!

    És més: sabem des de fa molt temps (i l’informe PISA ho corrobora cada tres anys) que el nivell socioeconòmic (és a dir, el grau de pobresa) i cultural (mesurat, entre altres coses, pel nivell instructiu assolit pel seus pares) dels estudiants explica de manera molt significativa els seus resultats escolars: per a Catalunya, la diferència era de 67 punts entre el nivell socioeconòmic i cultural més alt i el més baix (15 punts menys que a Espanya i 16 menys que a la Unió Europea). Més conclusions: una part de la diferència de puntuació entre l’alumnat d’origen immigrat i la resta d’alumnes s’explica perquè moltes famílies immigrades viuen en situació de pobresa, però no tota.

    El problema de tot plegat és, però, que la perspectiva adoptada és errònia i, per això, les conclusions acaben essent forassenyades… Per què ens hem dotat d’un sistema de salut públic i universal? Per fer-hi negoci o per curar els malalts, garantir que els que no es poden curar puguin fer una vida digna, i per vetllar per la salut de tota la població? Per què són les pensions, sinó perquè la gent gran pugui fer una vida amb les mínimes dependències i amb una certa qualitat?

    Per què ha de servir, doncs, el sistema educatiu? Per deixar les coses com estan? Per certificar que els pobres, a més de pobres, són ignorants, ganduls i fracassats? Per contemplar –amb la màxima objectivitat, això, sí- que els nois i noies són diferents i desiguals per la seva procedència familiar en relació a la cultura escolar? Per classificar-los i seleccionar els millors i llençar a les escombraries els que obtinguin pitjors resultats com mostrava un conegut dibuix del gran Tonucci?

    No, si aquesta fos la funció del sistema educatiu no valdria pas la pena invertir-hi la quantitat de milions d’euros que ens costa. El sistema educatiu no s’ha bastit ni per fer d’àrbitre, ni d’observador imparcial, ni de cap de personal de l’economia del país, sinó per mirar de corregir i compensar les desigualtats, per procurar que totes les persones puguin tenir una vida digna i autònoma, per garantir una certa igualtat d’oportunitats, per aprendre a viure junts malgrat les diferències. A què vénen sinó els cants a l’equitat, a la inclusió, a la cohesió social i a l’excel·lència?

    Si per alguna cosa haurien de servir aquestes mirades externes al nostre sistema educatiu, com és el cas de l’avaluació PISA, hauria de ser no pas la de cercar “culpables”, sinó la de corregir les deficiències d’un sistema que es mostra incapaç, any rere any, de complir amb eficàcia les funcions per les quals s’ha creat. Per posar només un exemple: és evident que les retallades han afectat al conjunt del sistema, professorat inclòs, però potser s’ha dit poc que els més perjudicats per aquestes retallades han estat justament els sectors més vulnerables del sistema (els pobres, els immigrats, els dicapacitats…) perquè els han patit doblement: com tot l’alumnat s’han vist afectats per l’augment de les ràtios, pel retard en les substitucions, per la disminució del pressupost… I perquè, tot i que se n’ha parlat molt menys, les retallades han afectat molt directament les polítiques d’equitat, aquelles que tenen una incidència més directa en els sectors més desafavorits i necessitats: parlem de beques i ajuts, parlem de vetlladors, d’educadors i d’integradors socials, parlem de plans educatius d’entorn, parlem de suport i orientació educativa, parlem de qualificació professional inicial, d’escolarització compartida, d’escoles bressol…

    Deixem-nos, doncs, de culpables i prioritzem pressupostàriament allò que és essencial, sobretot quan els diners escassegen.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La importància de jugar a construir internet
    Next Article
    Actualitat
    Universitats, cap a quin model?
    Xavier Besalú
    • X (Twitter)

    Professor i Membre del Nucli Paulo Freire de la Universitat de Girona/ Institut Paulo Freire

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}